رشت- سرکنسول فدراسیون روسیه در رشت با بیان اینکه تجارت بین ایران و روسیه سنتی، معمولی و تنها تبادل کالاست، عنوان کرد: برای بهبود روابط اقتصادی باید به شیوه های جدید تجارت از جمله سرمایه گذاری و ظرفیت مناطق آزاد عمل کنیم.

دنبال حذف ویزا  بین ایران و روسیه هستیم

به گزارش قدس آنلاین، کنستانتین آلکسیف در بیست و چهارمین نشست تخصصی توسعه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان که با موضوع «روابط متقابل و اصول همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه برگزار شد، با بیان اینکه روابط سیاسی بین ایران و روسیه به سطح خیلی عالی رسیده است، اظهار کرد: دو طرف همدیگر را به عنوان متحد و کشور دوست می بینند.

سرکنسول فدراسیون روسیه در رشت با اشاره به مواضع مشترک ایران و روسیه در مسائل سیاست جهانی، افزود: مسئله سوریه، اشغال فلسطین، مبارزه با تروریسم در منطقه و مبارزه علیه تجاوز غرب از جمله اهداف مشترک این دو کشور است که در سطح کلان به آنها پرداخته می شود.

وی روسای جمهور دو کشور ایران و روسیه را دارای روابط دوستانه ای دانست که روز به روز در حال افزایش است و اضافه کرد: در سفر سال گذشته پوتین به ایران مذاکرات ثمربخشی پیرامون مسائل سیاسی و اقتصادی انجام گرفت که بر آینده همکاری ها تاثیرگذار است.

آلکسیف حجم و کیفیت روابط اقتصادی بین ایران و روسیه را در مقایسه با سطح عالی سیاسی این دو کشور غیر منصفانه دانست و تصریح کرد: براساس گزارشات سال گذشته، حجم عمومی مبادلات تجاری بین ایران و روسیه حدود ۲ میلیارد دلار بوده که بسیار کم است و باید چندین برابر افزایش داشته باشد؛ این در حالی است که ظرفیت های تجاری ایران و روسیه بسیار گسترده می باشد.

سرکنسول فدراسیون روسیه در رشت با اشاره به سهم ۸۰ درصدی ایران در صادرات فرش دستباف، گفت: زعفران، تولیدات کشاورزی و صنعتی و ماهیگیری به ویژه میگو بخش کوچکی از پتانسیل تجاری ایران است که مورد استقبال روسیه برای همکاری های اقتصادی قرار دارد لذا تجار و شرکت های بازرگانی ایرانی و روسی می توانند پیشنهادات فراوان و مطلوبی در حوزه مبادلات اقتصادی برای یکدیگر داشته باشند.

وی با بیان اینکه تجارت بین ایران و روسیه سنتی، معمولی و تنها تبادل کالاست، عنوان کرد: برای بهبود روابط اقتصادی باید به شیوه های جدید تجارت از جمله سرمایه گذاری و ایجاد تاسیسات مشترک با استفاده از پشتوانه دولتی، امکانات بخش خصوصی و ظرفیت مناطق آزاد عمل کنیم، اما متاسفانه تجار ما در حوزه تاسیس شرکت های تجاری بی تجربه هستند.

آلکسیف با بیان اینکه گیلان دارای شرایط طبیعی خوبی برای کشاورزی و گردشری است، متذکر شد: سال گذشته بیش از ۱۶ هزار ویزای روسیه برای شهروندان در رشت صادر کردیم و لذا به دنبال حذف ویزای دو کشور در آینده هستیم تا موجب افزایش گردشگران روسیه در ایران و بالعکس شود.

وی از ساخت یک کشتی بزرگ برای دریای خزر خبر داد که دارای پیشرفت ۵۰ درصدی است و خاطرنشان کرد: کار ساخت این کشتی تا پایان امسال تمام می شود. امیدواریم در راستای تکامل و افزایش همکاری های اقتصادی ایران و روسیه اقدامات موثری انجام دهیم.

سرکنسول فدراسیون روسیه در رشت با بیان اینکه ظرفیت گسترش روابط اقتصادی دو کشور در گیلان وجود دارد، تاکید کرد: مشکلاتی نظیر حمل و نقل و بسته بندی، نداشتن بانک مشترک و عدم آگاهی تجار نسبت به محصولات صادراتی مورد استقبال تاثیرات منفی بر این تجارت متقابل گذاشته است. تجار ما درباره هم خیلی کم می دانند لذا یک سایت اقتصادی درباره شرایط حقوقی، اقتصادی و قیمت ها راه اندازی کرده ایم.

وی پرتقال، گوجه، خیار و انواع ماهی گیلان را محصولات مورد توجه بازار روسیه دانست و خاطرنشان کرد: روسیه به راه اندازی مرکز تجاری ایرانیان تمایل دارد.

آلکسیف با بیان اینکه روسیه در چارچوب تفاهمنامه بین المللی در راستای رفع آلودگی نفتی دریای خزر برنامه دارد، تصریح کرد: در سفر دکتر روحانی به روسیه سند ساده سازی گردشگری گروهی از طریق مرز زمینی به امضا رسید که منتظر تسهیل طرف ایرانی هستیم تا شهروندان دو کشور به راحتی بازدید داشته باشند.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.