معاونت علمی و فناوری رئیس جهمور اعلام کرد: در برخی موارد مجموعه‌هایی جهت جذب مخاطب از عنوان «دانش‌بنیان» استفاده می‌کنند که این امر به هیچ عنوان مورد تایید مراجع رسمی و قانونی کشور نیست.«مجمع مدیران دانش‌بنیان» هم مورد تایید معاونت علمی نیست.

«مجمع مدیران دانش‌بنیان» فاقد وجاهت قانونی است

به گزارش قدس آنلاین، معاونت علمی و فناوری رئیس جهمور در واکنش به خبر «دانش بنیان‌هایی که یک ریال بودجه دولتی ندارند / معاونت علمی وقت ملاقات هم نمی‌دهد»، پاسخی به شرح زیر ارسال کرده است: 

"معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری در طول چند سال گذشته، با اجرا و پیگیری قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات توانسته است فضای حضور شرکت‌های دانش بنیان را تا جایی فراهم کند که تاکنون حدود ۱۷۰۰۰ شرکت در سامانه آنلاین ارزیابی شرکت‌ها، نام کاربری ایجاد و حدود ۹۰۰۰ شرکت تکمیل ثبت نام کرده و وارد فرایند ارزیابی شده‌اند. در این راستا بیش از ۳۱۰۰ شرکت به عنوان دانش‌بنیان تایید شده و مشمول استفاده از مزایای قانونی شده‌اند.

مزایای شرکت‌های دانش بنیان

دولت طی چند سال گذشته، ردیف ویژه‌ای در بودجه سالانه خود برای تامین سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی اختصاص داده است و شرکت‌های دانش بنیان فرصت یافتند تا از مزایای صندوق نوآوری و شکوفایی یا معافیت‌های مالیاتی و گمرکی و... و. استفاده کنند. در این راستا تسهیل فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان به کمک بودجه دولتی، در کنار بیش از ۱۱۰ خدمت و تسهیلات که ارائه می‌دهد و تلاش در توسعه  زیست بوم کارآفرینی و فناورانه یکی از مهمترین برنامه‌های دولت تدبیر و امید بوده است.

تایید صلاحیت شرکت‌های دانش‌بنیان

براساس این گزارش بررسی صلاحیت و صدور تاییدیه شرکت‌های دانش‌بنیان نیز بر عهده کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان قرار دارد که متشکل از سه مجموعه است:

نخست دستگاه‌های اجرایی دولتی هستند که معاون علمی و فناوری رئیس جمهور (رئیس) و نمایندگان وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، صنعت، معدن و تجارت؛ جهاد کشاورزی؛ ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی در این مجموعه قرار می‌گیرند. دومین مجموعه را خبرگان حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان که ۳ نفر از صاحبنظر حقیقی در حوزه شرکت‌ها دانش‌بنیان هستند شکل داده و در گروه سوم نماینده تشکل‌های صنفی توسط نماینده اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران معرفی می‌شوند.

به این ترتیب هر فرد یا انجمن صنفی می‌تواند مطالب خود را برای طرح در کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان، به افراد نامبرده به ویژه نماینده اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران منعکس کنند.

تعریف شرکت‌های دانش‌بنیان

همچنین در ماده (۱) قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات، تعریف مشخصی از شرکت و موسسه «دانش‌بنیان» ارایه شده است و به استناد ماده (۳) آئین نامه اجرایی این قانون، شرکت‌ها و یا انجمن‌های صنفی که تاییدیه لازم را کارگروه ارزیابی شرکت‌ها دانش‌بنیان را نداشته باشند، نمی‌توانند از عنوان دانش‌بنیان استفاده کنند و این موضوع به وزارت محترم کشور و سایر مراجع ذیصلاح نیز اعلام شده است.

براساس این قانون «انجمن صنفی مدیران مراکز دانش‌بنیان» تاییدیه لازم از کارگروه مذکور را نداشته و فعالیتش بر خلاف قوانین جاری کشور بوده است.

مراکزی که خود را دانش‌بنیان می‌نامند ولی فاقد وجاهت قانونی هستند

در برخی موارد مجموعه‌هایی جهت جذب مخاطب از عنوان «دانش‌بنیان» استفاده می‌کنند که این امر به هیچ عنوان مورد تایید مراجع رسمی و قانونی کشور نیست. به عنوان مثال اخیراً «مجمع مدیران دانش‌بنیان» اقدام به فعالیت کرده که مورد تایید معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور نیست و حتی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز با صدور اطلاعیه‌ای، «مجمع مدیران دانش‌بنیان» را فاقد وجاهت دانسته است. خبر مربوط به این اطلاعیه نیز در خبرگزاری تسنیم به شماره ۱۴۶۶۴۵۴ در تاریخ ۲۶ تیر ۱۳۹۶ منتشر شد.

معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری تا به امروز در تعامل با حدود ۱۷۰۰۰ شرکت و با استفاده از نظرات اصلاحی آنها، اجرای قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را دنبال کرده است و آمادگی دریافت پیشنهادها و نظرات همه افراد حقیقی و حقوقی و انجمن‌های صنفی کشور در این زمینه را دارد.

در پایان این معاونت از تمامی شرکت‌ها تقاضا دارد که در تعامل خود با انجمن های صنفی و دیگر گروه‌ها و مراکز فعال که به هر شکلی عنوان دانش‌بنیان را یدک می‌کشند، پیش از هر اقدامی به اطلاعیه‌های مراجع رسمی کشور توجه کنند. "

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.