دبیر شورای نگهبان گفت: این شورا درباره قوانین دریافتی از مجلس هرگز مصلحت‌اندیشی نکرده و عینا براساس قانون جلو رفته است.

آیت‌الله جنتی: سوابق برخی افراد خلاف وجهه اجتماعی آنهاست/ چاره‌ای جز ردصلاحیت آنها نداریم

به گزارش قدس آنلاین،  آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان عصر امروز در مراسم سالگرد تاسیس این شورا که در ساختمان مجلس قدیم برگزار شد، طی سخنانی با اشاره به اینکه این شورا در تمام طول این ۳۷ سال وظایف معین شده خود در قانون اساسی را عمل کرده است، گفت: امام راحل با دقتی که داشتند ۶ فقیه را برای شورا منصوب کردند و پس از ایشان نیز فقها از سوی مقام معظم رهبری منصوب شده‌اند و حقوقدانان نیز به پیشنهاد رئیس قوه قضائیه و رای مجلس انتخاب می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه شورای نگهبان توانسته است با آبرومندی مواضع خود را در حفاظت از قانون اساسی و شرع حفظ کرده وتحت تاثیر هیچ خواسته و شخصی قرار نگیرد، ‌اظهار داشت: در بعد تطبیق مصوبات مجلس با شرع و قانون اساسی بی‌مشکل نبودیم اما با دشواری‌های زیادی مواجه نبودیم.

آیت‌الله جنتی با یادآوری اینکه برخی توصیه می‌کردند شورای نگهبان در برخی موارد در تطبیق مصوبات مجلس با موازین شرع و قانون اساسی مصلحت‌اندیشی کند، ‌گفت: اما شورا وظیفه خود را در رد مصوباتی که خلاف شرع یا قانون اساسی بود به انجام رساند و بعدا امام دستور تاسیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را دادند تا قوانینی را که از نظر شورا رد می‌شد بررسی کرده و اگر مصلحت اقتضا می‌کرد استثنائا مواردی که خلاف قانون اساسی یا شرع بود تائید شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با ذکر این نکته که شورای نگهبان در بعد وظیفه نظارت بر انتخابات همواره با مشکل روبرو بوده است، به توقعات کما بیش از شورا در این زمینه اشاره کرد و اظهار داشت: حجم زیاد ثبت‌نام‌ها که آخرین نمونه آن همین ثبت‌نام ۱۲ هزار نفری در انتخابات مجلس شورای اسلامی بود، موجب می‌شد که هر کس توقع داشت که افراد مطلوبش تائید صلاحیت شوند.

دبیر شورای نگهبان با اشاره به اینکه برخی مقامات نظام نیز بدون سوء‌نیت نسبت به تائید یا رد صلاحیت برخی افراد اصرار داشتند گفت: اما شورای نگهبان تحت تاثیر هیچ کدام از این سفارش‌ها و پافشاری‌ها قرار نگرفت که البته موجب بروز ناراحتی‌ها، عقده‌ها و کدورت‌ها از شورای نگهبان نیز می‌شد و ما هم نمی‌توانستیم کاری کنیم که همه راضی باشند چرا که همیشه یک عده راضی و یک عده ناراضی هستند اما ما مواضع خود را حفظ کردیم.

وی با اشاره مجدد به اینکه در انتخابات مشکلات زیادی بر سر راه شورای نگهبان بود، عنوان داشت: بعضی داوطلبان روابطی داشتند که مردم از آنها بی‌اطلاع بودند و ما ناچار بودیم آن داوطلب را به علت آن سوابق رد صلاحیت کنیم اما باید فاصله‌شان را هم حفظ می‌کردیم چرا که وقتی کسی رد صلاحیت می‌شود حیثیتش مخدوش می‌شود. از این رو گاهی مصلحت می‌دیدیم که به داوطلبانی که دارای سوابق سوء‌ بودند توصیه کنیم که برای حفظ آبروی خود انصراف دهند که البته بعضی می‌پذیرفتند و بعضی نمی‌پذیرفتند.

آیت‌الله جنتی افزود: در نتیجه یک حالت دشمن‌تراشی برای شورا ایجاد می‌شد و بعضی نسبت به شورا حالت تندی پیدا می‌کردند و ممکن بود سخنان تندی نیز بر زبان آورند اما شورا باید تحمل کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با استناد به اصل ۵۷ قانون اساسی که طبق ضوابط شرعی حکومت در جهان اسلام را متعلق به پیامبر (ص)، امیرالمومنین علی (ع)، ائمه معصومین (ع) و در زمان غیبت با ولی امر که نائب الامام است می‌داند، گفت: هم از نظر شرعی و هم طبق قانون اساسی دیگران، در نظام اسلامی دیگران باید زیر نظر ولی امر کار کنند.

دبیر شورای نگهبان با یادآوری اینکه در گذشته برخی در قوه مجریه نمی‌توانستند اصل مذکور را بپذیرند، ‌خاطرنشان کرد: این عده می‌گفتند ما باید حکومت کنیم و اگر کسی نظری داشت و ما نپسندیدیم عمل نمی‌کنیم و این طبع امتحان است که می‌خواهد همه قدرت را در دست خودش داشته باشد و همه تسلیم او باشند.  

وی با اشاره به اینکه هنوز برای برخی جا نیفتاده که باید تسلیم ولایت باشند، و نظر او را بپذیرند، گفت: ممکن است نظر ولی فقیه را مصلحت ندانند اما باید آن را بپذیرند همانطور که در زمان ائمه معصومین هم وظیفه همین بود.

آیت‌الله جنتی در ادامه گفت: بعضی می‌گفتند در یک کشور نمی‌توان دو حکومت داشت و مقام ولایت باید نظر ما را تامین کند در حالی که در کشور یک حکومت داریم و آن حکومت ولایی است و ولی امر حاکم است و اگر رئیس‌جمهور حاکمیت دارد به واسطه تنفیذ ولی امر است. از این رو او باید تابع ولایت باشد نه اینکه ولایت تابع او باشد.

وی با تاکید بر اینکه این مسئله باید جا بیفتد، عنوان داشت: مثلا در اختلاف نظر درباره روابط‌مان با آمریکا چه باید بکنیم؟ آیا به همین شیوه‌ای که از زمان امام بود، عمل کنیم و آمریکا را دشمن بشناسیم، با او مقابله کنیم و مشکلات و تحریم‌ها را تحمل کنیم؟  

دبیر شورای نگهبان گفت: بعضی هم البته بدون سوء نیت می‌گفتند مصلحت کشور چنین نیست و برای رونق اقتصادی، مبارزه با فقر و تامین نیازها چاره‌ای نداریم که با آمریکا کنار آمده و از آنها کمک بگیریم.  

وی اضافه کرد: بین این دو نظریه چه باید کرد؛ مقام معظم رهبری منحصرا چاره رفع مشکلات را در اقتصاد مقاومتی می‌دانند چرا که اگر بخواهیم با دشمن کنار بیاییم آنها توقعات فراوانی از ما خواهند داشت و با توجه به اینکه مبانی و معنویات ما را قبول ندارند از ما خواهند خواست دست از مبانی خود بکشیم. از این رو نمی‌توانیم با آنها کنار بیاییم.

‌آیت‌الله جنتی با ذکر این نکته که برخی به عناوین گوناگون و با زیرکی نمی‌خواهند مواضع انقلابی را بپذیرند، گفت: اگر می‌خواهیم انقلاب باقی بماند باید روی مبانی آن بایستیم البته در این راه با تحریم هم مواجه خواهیم شد اما مردم نشان دادند که پای انقلاب ایستاده‌اند.

وی افزود:‌آیا مردمی که جوانان خود را تقدیم انقلاب کرده‌اند نمی‌توانند کمبودها را تحمل کنند؟ در حالیکه مردم همان مردم زمان امامند و مواضع‌شان تفاوتی نکرده است.  

آیت‌الله جنتی با یادآوری اینکه بعضی در گذشته ولایت مطلقه فقیه را در عمل قبول نداشتند، در ادامه گفت: رهبر معظم انقلاب به حمدالله تاکنون هوشیارانه عمل کرده‌اند و همه جا دشمن و دشمنی‌ها و راه مقابله با آن را شناخته و توی دهن آنها زده‌اند.  

دبیر شورای نگهبان در پایان ابراز امیدواری کرد: شورای نگهبان بتواند از این به بعد مواضع خود را همچون گذشته حفظ و حق را رعایت کند همانگونه که امام راحل نیز از شورا می‌خواست که حق را رعایت کرده و از هیچ کسی نترسد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.