عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: نخستین حرکت انقلابی را در سال ۵۶ زنان در مشهد برپا کردند.

بانوان آغازگر حرکت انقلابی مشهد در سال ۵۶ بودند

به گزارش قدس آنلاین، حسن رحیم‌پور ازغدی امشب در سلسله نشست‌های فرهنگی اجتماعی "برهان" که با موضوع ابعاد نقش‌آفرینی بانوان در عرصه جهاد فرهنگی در محل مجتمع اقامتی فرهنگی آفتاب ولایت مشهد برگزار شد، اظهار داشت: طبیعتاٌ وقتی حرف از فعالیت فرهنگی و اجتماعی زنان و حضور در عرصه تبلیغ، تفکر و تدریس سخن به میان می‌آید بخش اعظم آن تفاوتی با کار مردان ندارد.

وی افزود: هرچه مباحث روحانی‌تر می‌شود از جسمیت فاصله می‌گیرد پس سعادت یا شقاوت، رشد و تکامل یا سقوط و انحطاط زنانه و مردانه نیست.  

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه برای حفظ حریم زنان و خانواده، محدودیت‌هایی برای فعالیت اجتماعی زنان به وجود می‌آید، تصریح کرد: مشارکت زن، ترک خانه و فاصله گرفتن از فرزند و همسر را به‌همراه دارد و این از ملزومات فعالیت اجتماعی زنان است. 

رحیم‌پور ازغدی با اشاره به اینکه مردان و زنان مومن نسبت به هم ولایت دارند، گفت: این ولایت سیاسی و اجتماعی است که به معنای مشارکت سیاسی و اجتماعی در بیرون خانه با توجه به رعایت حرمت‌ها و تاکید اکید بر حفظ خانواده است. 

وی با تاکید بر اینکه فعالیت اجتماعی زن شرایط و حساسیت ویژه‌ای می‌طلبد، خاطرنشان کرد: قرآن تاکید می‌کند که ملاک برتری افراد، ایمان است؛ زن و مرد ندارد و همه در رابطه با حوزه عمومی وظایفی دارید بنابراین باید در چارچوب اخلاقیات حضور داشته باشید.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: امربه معروف و نهی از منکر یعنی نظارت بر عرصه عمومی و یک فعالیت بیرون از خانه است؛ بنابراین حضور زنان باید دیده شود و جامعه زنان انقلابی، مومن و متعهد حضور اثرگذار داشته باشند. 

رحیم‌پور ازغدی با تاکید بر اینکه نخستین حرکت انقلابی را در سال 56 زنان در مشهد برپا کردند، گفت: رژیم فاسد سلطنتی دنبال حضور بدن زن در جامعه بود و حضور زن در حوزه عمومی را به شرط برهنگی می‌دانست.برخی جایگاه و مخاطب آیات و روایات را درست تشخیص ندادند و گفتند قرآن به زنان پیغمبر گفته است که در خانه‌های خود بمانید. 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: سوءاستفاده فمنیستی یا از سوی دیگر به اسم دین و اسلام زن را از حقوق و حتی وظایف خود محروم کردند درست نیست و باید شأن نزول آیات و مخاطب آن را بررسی کرد. 

رحیم‌پور ازغدی با بیان اینکه شرط فعالیت اجتماعی زن این است که نباید اخلاق جنسی زن و مرد فاسد شود و یا خانواده هم بپاشد، گفت: همسر حضرت محمد (س) یک فعال اجتماعی اقتصادی بود و پیامبر یکبار نسبت به این مسئله چه قبل از بعثت و چه پس از آن نکته منفی مطرح نکردند و حتی تجلیل کردند.  

وی خاطرنشان کرد: زنان وقتی وارد عرصه عمومی می‌شوند و مردان ارتباط برقرار می‌کنند باید با اطمینان کامل برخورد نکنند چون مردانی هستند که به‌لحاظ جنسی بیمارند بنابراین قرآن به زنان پیامبر سفارش می‌کند که با مردان محکم، قاطع و از پشت پرده صحبت کنید و صدایتان نازک نباشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به آمار بالای طلاق و خیانت گفت: بشر در مسائل جنسی به شدت آسیب‌پذیر است و نسبت به 1000 سال گذشته ضعیف‌تر شده پس باید مراقبت کرد لذا قرآن ابتدا به مردان مومن می‌گوید که به زنان خیره نشوید و رفتار جنسی خود را کنترل کنید و پس از آن به زنان تاکید می‌کند. 

رحیم‌پور ادامه داد: زنی که می‌خواهد جامعه را درست کند باید خانواده‌ خود و فرزند خودش را فراموش نکند ابتدا او را رشد دهد و سپس جامعه؛ وگرنه هیچ‌جای اسلام نگفته است که زن باید در خانه بنشیند.  

وی با اشاره حضور حضرت فاطمه (س) در جریان مباهله گفت:  پیامبر در این جریان، حضرت فاطمه (س)را به خط مقدم یک احتجاج اجتماعی و دینی و بزرگترین محاکمه می‌آورد. 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: بیعت مهم‌ترین حضور اجتماعی زن است لذا پیامبران جلسه مستقل بیعت برای زنان می‌گذارد.

رحیم‌پور با بیان اینکه فرهنگ حرمسرا قبل از اسلام همه‌جا گسترش داشت و ازدواج تک همسری رایج نبود، خاطرنشان کرد: این اسلام بود که با این فرهنگ مقابله کرد علاوه‌بر این زن در عرب و ایران قبل از اسلام نه‌تنها ارث نمی‌برد بلکه جزو ارثیه بود که پس از اسلام تغییر کرد.

وی ادامه داد: قرآن به زنان و مردان مومن می‌گوید که زن فرعون الگویی برای شما است که در ناز و نعمت بود اما جلوی جبهه فرعون می‌ایستد و از جبهه توحید دفاع می‌کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره نمونه‌های زنان موفق در عرصه جهاد فرهنگی گفت: فاطمه از دختران امام حسین (ع) یک نمونه از زنان قهرمان جهاد فرهنگی در سخت‌ترین شرایط است و سخنرانی‌هایی کوبنده‌ای دربرابر ابن‌زیاد و یزید پس از واقعه کربلا و در اسارت داشته است.‌

رحیم‌پور ازغدی با اشاره به مسئله ازدواج سفید گفت: وضعیت فرهنگی امروز زن مدرنیته در غرب، در عرب قبل از اسلام نیز وجود داشت فقط ابزار آن متفاوت بود و ماهواره، سینما و غیره وجود نداشت. 

وی ادامه داد: اکنون در  شهرهای بزرگ دنیا از 35 تا 75 درصد فرزندان نمی‌دانند پدرشان چه‌کسی است که این مسائل در زمان پیامبر هم وجود داشت.  

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه پدر و مادر اغلب افرادی که جنایت‌های بزرگ در دنیا راه انداخته‌اند گرفتار بی‌اخلاقی جنسی بودند، گفت: حلال‌زادگی و حرام‌زادگی در روایات ما امری واقعی است به طوری که در همه جای دنیا که بدترین ناسزاها درباره مادر و حلال‌زادگی است و این یعنی مسئله مادر و تولد فرزند از چه نوع زنی و در چه خانواده‌ای امری بسیار مهم است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.