عضو فقهای شورای نگهبان از نحوه تصویب و تنظیم بودجه‌های سنواتی در دولت و مجلس شورای اسلامی انتقاد کرد.

دولت و مجلس بودجه‌های سنواتی را طوری تنظیم کنند که وقت بررسی در شورای نگهبان داشته باشیم

به گزارش قدس آنلاین، آیت الله مدرسی یزدی عضو فقهای شورای نگهبان در نشست عصر امروز سالگرد تأسیس این شورا در سخنانی بر ضرورت تشکیل مرکز فقهی و پژوهشکده شورای نگهبان، تأکید کرد و گفت: برای این‌که کار سنگین شورای نگهبان به‌نحو احسن انجام شود و بالاترین نوع قانونگذاری را داشته باشد، رهبر انقلاب و اعضای شورای نگهبان تشخیص دادند که باید عقبه فکری برای این کار وجود داشته باشد.

وی گفت: کسی که انتخاب می‌شود مشروعیت و مبنایش طبق قانون اساسی است و تأیید صلاحیت فرد نیز باید طبق نص صریح قانون اساسی توسط شورای نگهبان انجام شود.

عضو فقهای شورای نگهبان ادامه داد: وقتی قانون اساسی تصویب و شورای نگهبان تأسیس شد، مصوبات مجلس می‌توانست توسط شورای نگهبان بررسی شود، اما در طول زمان، نظرات مختلفی توسط شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح شد، تسلط بر همه این موارد نیاز به یک عقبه هم از لحاظ فقهی و هم از لحاظ حقوقی داشت.

آیت الله مدرسی یزدی تصریح کرد: گاهی لوایحی با ۷۰۰ ماده به شورای نگهبان می‌آید مگر می‌شود ظرف ۲۰ روز به این موارد رسیدگی کرد که به‌لطف خدا مرکز فقهی و مشورتی در قم و نیز پژوهشکده شورای نگهبان تحت نظر آقای  ره‌پیک تشکیل شده که به‌خوبی فعالیت می‌کند.

وی همچنین از دولت و مجلس شورای اسلامی به‌جهت تنظیم و تصویب لوایح بودجه‌های سنواتی انتقاد کرد و گفت: از دولت و مجلس می‌خواهیم که بودجه‌های سنواتی را طوری به شورای نگهبان ارسال کنند که وقت بررسی آن را در شورا داشته باشیم.

عضو فقهای شورای نگهبان تأکید کرد: جداول بودجه باید به شورای نگهبان ارسال شود و قانون اساسی هم می‌گوید تمامی مصوبات مجلس باید به شورای نگهبان ارسال شود، اما حداقل از زمانی که بنده در شورای نگهبان بودم این اتفاق نیفتاده و جداول بودجه به شورای نگهبان ارسال نشده است.

آیت الله مدرسی یزدی خاطرنشان کرد: شورای نگهبان در تاروپود کشور مؤثر است، بنابراین هرچه برای تقویت شورای نگهبان تلاش کنیم برای کشور نیز مفیدتر خواهد بود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.