۳۰ تیر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۷
کد خبر: 549110

فریمان_رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان فریمان از مرمت و بهسازی بناهای تاریخی در این شهرستان خبر داد.

آثار تاریخی فریمان مرمت می شود

به گزارش قدس آنلاین، شهرستان فریمان به سبب موقعیت جغرافیایی در شاهراه مواصلاتی راه ابریشم و همچنین برخورداری از بناهای کهن همه ساله پذیرای گردشگران بسیاری است.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان فریمان با اشاره به ضرورت مرمت بناهای تاریخی در این رابطه بیان کرد: گنبد مقبره ارسلان جاذب در محوطه تاریخی سنگ بست فریمان هم اکنون از سوی مرمتگران میراث فرهنگی در حال مرمت است.

حسن گیاهی افزود: سقف این بنای باستانی بیش از هزار ساله، درگذشته دارای دو پوسته بوده که در حال حاضر یک لایه آن باقی مانده است.از این سو می بایست جهت عدم نفوذ رطوبت به سقف بسیار زیبای آن که از شاهکارهای معماری کشور محسوب می شود،بطور دائم مورد توجه قرار گرفته و مرمت های لازم صورت گیرد.

وی بیان داشت: این فعالیت مرمتی دو ماه بطول خواهد انجامید و با بندکشی،تعویض برخی از آجرهای فرسوده کار استحکام بخشی گنبد مذکور ادامه خواهد یافت.

وی افزود: مقبره ارسلان جاذب از بناهای دوران غزنویان در ایران است که در فاصله ۳۰ کیلومتری از شهرهای فریمان و مشهد واقع است.

مرمت دبیرستان تاریخی شهید بهشتی فریمان

وی همچنین گفت: با مشارکت ادارات میراث فرهنگی، آموزش و پرورش و مدیریت دبیرستان تاریخی شهید بهشتی فریمان کار تعویض،تعمیر و مرمت در و پنجره های این اثر تاریخی که  با شماره ثبت ۱۰۸۹۸ در سال ۱۳۸۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و جزئی از بافت تاریخی شهر فریمان محسوب می شود درحال انجام است.

وی افزود تعویض ۱۳ در  و مرمت پنجره های آن تقریبا  ۱۵۰ میلیون ریال هزینه دربرداشته که با مشارکت نهادهای مذکور تامین شده است. گیاهی اظهار داشت: در و پنجره های این اثر فرهنگی  که دارای ۷۷ سال قدمت می باشد، برای اولین بار مرمت و یا تعویض می گردد. دبیرستان شهید بهشتی فریمان در سه طبقه(زیر زمین،همکف و طبقه اول)و بصورت متقارن در سال ۱۳۱۹ شمسی ساخته شده که شکل کلی آن هواپیمایی کوچک را تداعی می کند و از زیباترین بناهای بافت تاریخی شهر فریمان است که هنوز هم بعنوان یکی از مهمترین مراکز آموزشی  شهر فریمان دانش آموزان بسیاری را میزبانی می کند.

ساماندهی وضعیت گردشگری سد فریمان

رئیس اداره میراث فرهنگی با بیان اینکه وضعیت گردشگری سد فریمان ساماندهی و خدمات گردشگری آن در حال تامین است افزود: با واگذاری منطقه گردشگری سد فریمان به بهره بردار بخش خصوصی توسط شهرداری و اهتمام جدی بهره بردار و مشاوره اداره میراث فرهنگی شهرستان، اقدامات بسیار مثبتی جهت پرکردن اوقات فراغت گردشگران، بهبود وضعیت زیست محیطی،زبیاسازی منظر محیط،بهسازی سرویس های بهداشتی،راه اندازی رستوران سد،ایجاد فروشگاه های صنایع دستی،عکاسخانه سنتی و... درحال انجام  و پیگیری است.

گیاهی خاطر نشان کرد انشاالله گردشگران به زودی از این خدمات بهره مند خواهند شد.این عضو شورای اداری شهرستان گفت: بازدیدهای مستمری از اقدامات در حال اجرای سد توسط میراث فرهنگی و شهرداری صورت می گیرد تا هیچ گونه لطمه ای به منابع طبیعی و محیط زیست وارد نشود.

احداث دیوار ساحلی

وی همچنین در خصوص ساماندهی و زیباسازی  وضعیت رودخانه  پایین دست سد فریمان گفت: همه ساله با پیگیریهای انجام شده اعتباراتی از سوی سازمان میراث فرهنگی جهت ارتقاء و بهبود زیرساختهای گردشگری سد فریمان اختصاص می یابد که امسال این بودجه جهت احداث دیوار ساحلی هزینه می گردد و عملیات احداث ان در دست اجراست.

وی افزود قسمتهای زیادی از کانال هدایت آب اضافی سد به مزارع و کارخانه قند دارای دیوار ساحلی نیست که این عامل علاوه بر تهدید جان گردشگران،چشم اندازی بدی را بوجود آورده که امیدواریم با تخصیص اعتبارات تا یکی دوسال آینده این کانال آبی سه کیلومتری دارای دیوار ساحلی گردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.