مشهد- خطیب جمعه مشهد گفت:‌ آنچه که در قاموس سیره سیاسی امام صادق(ع) هست، این است که با جریان استکبار، جریان حاکمیت غصب، ظلم و نامشروع نباید سازش کرد، نباید دست به دست داد، نباید تعامل کرد و حتی نباید ساکت نشست.

سیره سیاسی امام صادق(ع) عدم سازش با جریان استکبار را آموزش می دهد

به گزارش قدس آنلاین، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی در خطبه های این هفته نماز جمعه مشهد، با اشاره به جایگاه فکری و علمی امام ششم شیعیان، عنوان کرد: وجود امام صادق(ع) صرف‌نظر از این‌که پهنه عظیم فکری و علمی در تاریخ اسلام و امت اسلام است، وجود مقدس ایشان، یک عنصر نیرومند خط ساز و راهبرد آفرین در عرصه زندگانی اجتماعی امت اسلام قرار دارد.

وی افزود: مسئله مظلومیت اهل‌بیت(ع) و ائمه معصومین، یک تصادف و حادثه زد و خورد شخصی یا یک پیش آمد سوء در زندگی آنان که جنایت و مظلمه ایجاد کند، نبوده است، مظلومیت اهل‌بیت و معصومیت یک نمایش از راهبرد حرکت اجتماعی و سیره سیاسی مقام عصمت و ولایت است.

آیت‌الله علم‌الهدی، منحصر کردن شخصیت امام صادق (ع) در ابعاد علمی و فکری را امری غلط توصیف و بیان کرد: این‌که عده‌ای فکر کنند در ائمه ما عالم ائمه و منتشر ساز اندیشه و علم دین، امام صادق (ع) بودند و دیگران این‌چنین نبودند، فکر درستی نیست، این‌که برداشت از امام صادق (ع) به‌عنوان یک شخصیت نخبه علمی و فکری که فقط در مقام تعلیم و آموزش اندیشه‌های مختلف بوده است و دیگر به هیچ‌کاری کار نداشته، فکر غلطی است که معرفت‌شناسی کامل امام این فکر و عقیده را رد می‌کند.

امام صادق(ع) عنصری عملیاتی در هدایت امت اسلام است

وی افزود: امام صادق(ع) بیش از این‌که شخصیت علمی باشد، یک عنصر عملیاتی در عرصه هدایت امت اسلام بوده و امام صادق(ع) یک راهبرد آفرین در زندگانی اجتماعی اسلامی بوده است؛ این مظلومیت‌ها و این پریشانی‌ها برای مردم و این نقطه جان‌سوزی که در زندگانی امام صادق (ع) ایجادشده، لازمه برخورد سیاسی ایشان با جریان‌های فاسد آن روز عباسی بوده است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی تصریح کرد: یعنی امام در مقابل یک قتل، تجاوز و حاکمیت نامشروع ساکت نبوده، آرام نگرفته، همراهی با ظلم و حاکمیت نامشروع نداشته، برخورد داشته، آن‌وقتی که برخورد داشت، تسلیم جریان حاکم نشد، با جریان حاکم نساخت، نسبت به سیره سیاسی خود یک عنصر چالش آفرین بود که ناهمواری و سنگلاخ در حکومت جریان فاسد به وجود بیاورد. نتیجه این برخورد درگیری است.

وی با بیان این‌که شهادت امام صادق(ع)، نتیجه ناسازگاری ایشان با جریان حاکمیت نامشروع بود، خاطرنشان کرد: نیمه شب به خانه امام ریختن، از خانه بیرون کشیدن، پشت اسب با پای پیاده روانه کردن، توهین کردن، خانه آتش زدن و درنهایت با زهر بدن حضرت را آب‌کردن، نتیجه ناسازگاری امام با جریان حاکم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.