۳۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۴
کد خبر: 549288

همزمان با افزایش فشارهای عربستان و آمریکا بر کشورهای منطقه در راستای ایجاد تنش بیشتر در غرب آسیا و بین کشورهای مسلمان، دولت کویت خواستار تعطیلی دفتر رایزنان فرهنگی و نظامی ایران در این کشور شد.

اعتراض ایران به تصمیم دولت کویت

به گزارش قدس آنلاین،  همزمان با افزایش فشارهای عربستان و آمریکا بر کشورهای منطقه در راستای ایجاد تنش بیشتر در غرب آسیا و بین کشورهای مسلمان، دولت کویت خواستار تعطیلی دفتر رایزنان فرهنگی و نظامی ایران در این کشور شد. البته برخی منابع از اخراج سفیر ایران هم خبر داده بودند که وزارت خارجه کویت این خبر را تکذیب کرد. یک مسئول وزارت خارجه کویت با متهم کردن ایران به ارتباط داشتن با گروهی به نام العبدلی، گفت: وزارت خارجه کویت اقدام‌های لازم را اتخاذ کرد و به سفیر ایران ابلاغ شد که تعداد دیپلمات‌های ایرانی باید کاهش، ‌ دفاتر فنی وابسته به سفارت تعطیل و کمیته‌های مشترک از این پس هیچ فعالیتی با هم انجام نمی‌دهند. رسانه‌ها گفته‌اند با دستور وزارت خارجه کویت تعداد دیپلمات‌های ایرانی در کویت باید از ۱۹ به چهار دیپلمات کاهش یابد. دولت کویت چندی قبل گروه مسلحی را کشف و اعضای آن را بازداشت کرد که به گروه العبدلی مشهور شد.
دولت کویت این گروه را به وابستگی به ایران و تلاش برای نگهداری سلاح و جذب نیرو برای حملات مسلحانه و تروریستی متهم کرده اما تهران این اتهام‌ها را رد می‌کند.
دراین خصوص، حسین امیرعبداللهیان مدیرکل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی در پیام توییتری نوشت: اتهام بی اساس کویت به تهران و کاهش عدد دیپلمات‌های ایرانی، به دور از رفتار حکیمانه امیر کویت است. تهران و کویت با دوستی و برادری خواهند ماند.
کویت در سال‌های گذشته اگرچه همواره سعی کرده از سیاست‌های منطقه‌ای عربستان دور نماند اما رفتار آن در بسیاری از مواقع معقول‌تر از برخی دیگر کشورها بوده و امیر کویت رفتارهای تند کمتری از خود نشان داده است. البته به دنبال ایراد اتهام‌های بی اساس از سوی مقام مسئول در وزارت خارجه کویت به جمهوری اسلامی ایران در خصوص پرونده موسوم به العبدلی، فلاح الحجرف کاردار کویت در تهران به وزارت خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید کشورمان در این خصوص به وی ابلاغ شد.
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران با اعلام این خبر افزود: در این احضار که عصر دیروز انجام شد، مقام وزارت خارجه کشورمان با مردود دانستن اتهام‌های واهی مقام‌های کویتی به کشورمان، گفت جای تأسف است که مسئولان کویت در این شرایط حساس منطقه به جای تلاش در جهت کاهش تنش های بی حاصل و خویشتنداری در قبال فشارها و تحریکات طرف‌های ماجراجوی منطقه‌ای به این تحریک‌ها پاسخ داده و جمهوری اسلامی ایران را هدف اتهام‌های واهی قرار می‌دهند.
این مقام بار دیگر خطاب به کاردار کویت تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ گونه ارتباطی با این پرونده نداشته است و این امر در آغاز رسیدگی به این پرونده به مقام‌های کویتی نیز ابلاغ شد. در این دیدار همچنین با یادآوری این نکته که جمهوری اسلامی ایران همواره رفتاری مسئولانه در قبال کشورهای منطقه و از جمله کویت در شرایط سخت این کشور داشته است، تأکید شد: حق اقدام متقابل برای کشورمان در قبال کاهش کادر دیپلماتیک دو کشور محفوظ است و تصمیمات لازم اتخاذ خواهد شد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.