نظام جمهوری اسلامی ایران در تمام سطوح تلاش می‌کند که امسال حج باشکوهی برگزارشود.

آیین حج فرصتی برای وحدت جهان اسلام است

نظام جمهوری اسلامی ایران در تمام سطوح تلاش می‌کند که امسال حج باشکوهی برگزارشود.

حجت‌الاسلام سیدعلی قاضی‌عسگر، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان این مطلب در همایش آموزشی، توجیهی زائران حج تمتع ۹۶ خراسان رضوی گفت: این که برخی تفاهمنامه امسال حج را ذلیلانه می‌دانند درست نیست و نگاهی مغرضانه است. تفاهم صورت گرفته با مقامات عربستانی تفاهمی عزتمندانه است. چنانکه مقامات سعودی بارها در مذاکرات دوجانبه اعلام و تأکید کرده‌اند که با وجود تغییرات سیاسی در این کشور متعهد و مصمم به رعایت حفظ حرمت، امنیت و کرامت زایران ایرانی هستند.

نباید حج، این واجب الهی از سوی برخی از مغرضان دینی مورد هجمه قرار گیرد. از همین رو بیشتر مطالبی که در این زمینه به دروغ و از سوی افراد ضددین و اغلب در فضاهای مجازی تولید شده را رصد کردیم و پاسخ این شبهات را برای شفاف‌سازی به مردم ارائه دادیم چراکه حق مردم ما دانستن واقعیت‌هاست سرپرست حجاج ایرانی با تأکید بر این که ما فرامذهبی و فرافرقه‌ای به حج نگاه می‌کنیم و معتقدیم حج کانون وحدت امت اسلامی است، خاطرنشان کرد: شرایط امروز جهان اسلام حساس است زیرا جنایات انجام شده در عراق، سوریه، لیبی و دیگر مناطق، جنایات اندکی نبوده و عوارض آن سالیان سال جهان اسلام را گرفتار خواهد کرد. از این رو نگاه ما به حج نگاهی وحدت‌بخش است.

وی با اشاره به این که سال گذشته هم می‌توانستیم در مراسم حج شرکت کنیم اما به دلیل شبهه افکنی‌ها و جوسازی‌ها فرصت مذاکره را ازدست دادیم، افزود: نباید حج، این واجب الهی از سوی برخی از مغرضان دینی مورد هجمه قرار گیرد. از همین رو بیشتر مطالبی که در این زمینه به دروغ و از سوی افراد ضددین و اغلب در فضاهای مجازی تولید شده را رصد کردیم و پاسخ این شبهات را برای شفاف‌سازی به مردم ارائه دادیم چراکه حق مردم ما دانستن واقعیت‌هاست. البته هوشیاری آحاد مسلمانان در رفع شبهات لازم است و ما آماده پاسخگویی به این شبهات هستیم. چنان‌که مطالب زیادی در این موضوع تولید و در کانال‌های رسمی سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری بارگذاری شده که در دسترس عموم است.

حجت‌الاسلام قاضی عسگر همچنین افزود: مردم با رصد این اخبار مغرضانه براحتی می‌توانند از اهداف پشت پرده آگاه شوند، زیرا برای نمونه هرساله هفت میلیون نفر به کشورهای خارجی سفرمی کنند اما هیچکس توصیه نمی‌کند هزینه سفر خود را صرف امور خیریه کنند در حالی که به حدود ۸۶ هزار زایر حج که برای انجام فریضه واجب دینی خود به حج مشرف می‌شوند توصیه به نرفتن به این سفر کرده و کمپین تشکیل می‌دهند.

سرپرست حجاج ایرانی در ادامه گفت: گرچه برنامه‌ریزی ما برای انجام فریضه حج از اواخر سال گذشته آغاز شد ولی به برکت اخلاص مردم روند برنامه‌ها مطلوب است چنان که کیفیت خدمات رسانی به زائران ارتقا یافته به طوری که ۳۰ درصد از مراکز اقامتی برای نخستین بار در اختیار زائران قرارمی‌گیرد. همچنین در حمل و نقل‌های برون شهری از اتوبوس‌های ۲۰۱۵ به بالا استفاده خواهد شد. برای نخستین بار نیز حجاج می‌توانند در ایام عرفه از خیمه‌های نسوز و دارای کولر برخوردار شوند. به هر روی با وجود فضاسازی‌های منفی در این مقوله در حال حاضر ظرفیت تمام کاروان‌ها تکمیل شده و بسیاری از علاقه‌مندان در انتظارند تا در صورت انصراف زائران، جایگزین

 شوند.

در ادامه این همایش قاسم نصیری، مدیر کل حراست سازمان حج و زیارت نیز با تأکید بر نکات امنیتی و حفاظتی برای حجاج گفت: طی ماه‌های اخیر برخی حساسیت‌های نادرست نسبت به مچ‌بندهای الکترونیکی به‌وجود آمده در حالی که این مچ‌بندها به منظور امنیت و سلامتی زائران طراحی شده است. به طوری که در این فناوری، اطلاعات مورد نیاز زائران همانند عکس، اطلاعات سجلّی، پرونده سلامت و آدرس و کروکی محل اقامت آن‌ها در مکه و مدینه به همراه اطلاعات کاروان‌ها ثبت شده است که در صورت گم شدن و یا ایجاد مشکل برای حجاج، افراد متولی این سفر می‌توانند از طریق گوشی‌های هوشمند به این اطلاعات دسترسی داشته باشند.

وی با توصیه به رعایت قوانین کشور میزبان و رعایت نکات ایمنی تأکید کرد: حجاج توجه کنند چنانچه اطلاعات خاصی در تلفن همراه و فلش و دیگر ابزارهای مشابه دارند پیش از سفر پاک کنند. همچنین در مراکزی که نسبت به تصویربرداری از آن‌ها حساسیت وجود دارد، به این موضوع توجه داشته باشند. نکته دیگر اینکه از همراه بردن اشیای گرانقیمت پرهیز کنند و در صورت ضرورت برای به همراه داشتن این اشیا، پیش از انجام مراسم، آن‌ها را در صندوق امانات هتل‌ها قرار دهند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.