زاهدان-رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی سیستان و بلوچستان گفت: بروز بیماری هاری در سیستان نسبت به سال ۹۵ افزایش داشته است.

بیماری هاری در سیستان و بلوچستان رو به افزایش است

دکتر روح الله زاهدی در گفتگو با قدس آنلاین اظهار داشت: بیماری «هاری» بیماری ویروسی مشترک میان دام و انسان است و از زمانی که علائم این بیماری بروز کرد غیرقابل درمان می باشد و در نهایت منجربه مرگ می‌شود از این رو برنامه مبارزه با این بیماری بر اساس اصل پیشگیری طراحی می شود.

وی‌ افزود: اگر انسان مورد گزش حیوانات هاری قرار گیرد، لازم است سریعاً به مراکز بهداشتی مراجعه کند تا واکسیناسیون و سایر اقدامات لازم برای پیشگیری انجام گیرد.

دکتر زاهدی با تاکید بر اینکه موفقیت در برنامه مبارزه با بیماری هاری اقدامات و همکاری های بین بخشی را می طلبد عنوان کرد: ارگانهای مسئول همانند شهرداری، محیط زیست، فرمانداری ، دامپزشکی و مراکز بهداشت می‌بایست اقدامات و برنامه ریزی های لازم را برای پیشگیری از این بیماری انجام دهند.

وی افزود: بیش از ۹۵ درصد حیوان گزیدگی ها در استان به دلیل حیوانات ولگرد است که متأسفانه این تعداد در سیستان بیشتر است که شهرداری باید به این قضیه ورود جدی پیدا کند و این حیوانات را از سطح شهر جمع آوری نماید و از طرفی با جمع آوری به موقع زباله های شهری از رشد این حیوانات ولگرد جلوگیری کند.

وی از هم استانی های عزیز درخواست کرد تا در صورت مواجهه با دام های دارای علائم عصبی سریعا اطلاع دهند و همچنین برای دام داران برنامه بهداشتی است که با مراجعه به مراکز دامپزشکی از این برنامه بهداشتی استفاده لازم را داشته باشند تا خطر برای این عزیزان کاهش یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.