اراک- مدیرکل دفتر آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه آگاه‌سازی فرزندان و خانواده‌ها مانع وقوع حوادثی مانند ماجرای آتنا می‌شود، گفت: سال گذشته ۲۷۶۰ مورد کودک‌آزاری به سازمان بهزیستی ارجاع شد.

سال گذشته ۲۷۶۰ مورد کودک‌آزاری به سازمان بهزیستی ارجاع شد

به گزارش قدس آنلاین، فریبا درخشان‌نیا با اشاره به حادثه قتل دلخراش دختربچه هفت ساله به نام «آتنا اصلانی» اظهار داشت: در زمینه موضوعات اجتماعی باید در سطوح مختلف مداخلاتی تعریف کرد تا به اثربخشی مطلوب رسید که این فرایند از پیشگیری آغاز و تا مداخلات پس از رویدادن یک بزه ادامه دارد.

وی افزود: آگاه‌سازی می‌تواند تاثیرات بسیار مثبتی در زمینه پیشگیری داشته باشد و این آگاه‌سازی باید در تمام طبقات جامعه اعم از والدین، کودکان و دست‌اندرکاران و مسئولان در حوزه‌های مختلف وجود داشته باشد زیرا این آگاهی مانع از بروز اینگونه وقایع می‌شود.

مدیرکل دفتر آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: آتنا نخستین قربانی نبود و آخرین قربانی هم نیست و این مسئله درد بزرگی است که چنین اتفاقی برای یک کودک رخ دهد اما اگر خود کودک و خانواده آن آگاهی داشتند که ممکن است این کودک آزاری در هر مکانی اتفاق بیفتد شاید مانع از وقوع این اتفاق می‌شد.

درخشان‌نیا ادامه داد: خانواده‌ها در این زمینه می‌توانند نقش بسیار موثری ایفا کنند و بخشی از این ثمربخشی هم به دولت مرتبط است و دولت با تعریف مراکز و خدمات متعدد در سطوح مختلف می‌تواند آثار و آلام این وقایع را کاهش دهد زیرا ما بخشی از خدماتمان را پس از وقوع اتفاق تعریف می‌کنیم.

وی عنوان کرد: سازمان بهزیستی خط ۱۲۳ و دفتر امور آسیب‌های اجتماعی را سال‌های زیادی است که فعال کرده تا خدمات لازم را ارائه دهند زیرا در بسیاری از این موارد واقعه منجر به فوت نمی‌شود و پس از وقوع این حوادث کودکانی هستند که مورد تعارض و خشونت قرار گرفته‌اند.

مدیرکل دفتر آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: سال گذشته بیش از دو هزار و ۷۶۰ مورد کودک‌آزاری به ما مراجعه کرده‌اند تا مداخلات تخصصی سازمان بهزیستی برای آنها انجام شود و باید بگوییم این تعداد رقم کمی نیست هرچند شاید برخی بر این باوراند که این تعداد در مقیاس با جمعیت کودکان کشور کم است اما باید گفت حتی یک مورد از این وقایع درد بزرگی برای جامعه است.

درخشان‌نیا بیان کرد: در تعاریف مسائلی که آسیب اجتماعی تلقی می‌شوند باید دید که میزان شدت آسیب چقدر وجدان جمعی یک جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد، برای افرادی که مرتکب به خشونت هستند باید مداخلاتی انجام دهیم زیرا جامعه ما در حال پیشرفتن به سمت پاسخگویی خشونت با خشونت است.

وی با اشاره به ماجرای قتل آتنا اصلانی گفت: مجرم این ماجرا باید محاکمه و مجازات شود که باتوجه به اینکه مقتول در سنین کودکی قرار داشته و آثار آزار جنسی را تجربه کرده بطور قطع قانون اشد مجازات را برای قاتل تعیین می‌کند.

مدیرکل دفتر آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور افزود: مطلع شدیم که اهالی آن شهر به مغازه قاتل هجوم آورده و به تخریب و آتش زدن آن مغازه پرداخته‌اند اما اکنون من به خانواده فرد قاتل و اینکه شاید این مکان تنها محل کس درآمد خانواده فرد مجرم بوده فکر می‌کنم و معتقدم که مردم باید به این سطح از آگاهی برسند که قاتل را از خانواده‌اش تفکیک کنند و مردم ما نباید به‌گونه‌ای رفتار کنند که حق زندگی را از بازماندگان قاتل صلب کنند و باید برای تمامی این عناصر مداخلاتی تعریف کرد.

درخشان‌نیا ادامه داد: استفاده از ظرفیت رسانه در سال جدید در دستورکار ما قرار  دارد و در چند روز گذشته هم تعدادی سفارش کار داده‌ایم تا در فضای مجازی هم بتوانیم آگاهی لازم را به مردم ارائه دهیم تا این اتفاقات ره به کمترین میزان برسانیم اما باز هم تکرار می‌کنیم که باید بیشترین تمرکزمان را بر مسئله پیشگیری از وقوع اینگونه اتفاقات بگذاریم.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.