جهان بیگلری گفت: عملکرد ضعیف وغیر قابل قبول سازمان سرمایه گذاری با وجود مدیران بی انگیزه وناتوان در چهار سال گذشته بر فعالان این حوزه و بخش خصوصی پوشیده نیست.

چرا روحانی در ۴ سال گذشته با مدیران اقتصادیِ ضعیف برخورد نکرد؟!

به گزارش قدس آنلاین، محمدرضا جهان بیگلری، اقتصاددان و عضو اتاق بازرگانی در خصوص وضعیت سرمایه گذاری خارجی در کشور اظهار کرد: عملکرد ضعیف و غیرقابل قبول سازمان سرمایه گذاری خارجی با وجود مدیران بی انگیزه و ناتوان در چهار سال گذشته بر فعالان این حوزه و بخش خصوصی پوشیده نیست و تمامی افراد و دستگاههایی که با این سازمان در ارتباط هستند به این مسئله که سازمان سرمایه گذاری به یک سازمان ناتوان تبدیل شده است اذعان دارند.

وی افزود: فلسفه تاسیس سازمان سرمایه گذاری ساماندهی جذب سرمایه گذاری و حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی بوده و وظیفه اصلی سازمان هم حمایت از سرمایه گذاری برای اهداف تعیین شده است. این سازمان باید میان دستگاههای اجرایی کشور در جایی که بخش خصوصی با مشکل موجه می شود هماهنگی ایجاد کند که این کار در گذشته بخوبی در سازمان اجرا میشد.

جهان بیگلری تصریح کرد: در سال های اخیر شاهد آن هستیم که تمایل مدیران سازمان برای انجام پروژه ها وکارهای دولتی برای شرکتهای وابسته به دولت بیشتر شده و اهمیتی برای بخش خصوصی قائل نیستند، در صورتیکه دستگاههای دولتی هم ردیف بودجه برای تامین مالی خارجی پروژهایشان دارند و هم به امضاء بالاترین مقام دستگاههای اجرایی تضمین برای سرمایه گذاران صادر می‌شود ونیازی به سازمانی همچون سازمان سرمایه گذاری ندارند.

این اقتصاددان بیان کرد: همچنان که رئیس سازمان خود را در مقام یک دیپلمات میپندارد نه مدیری که در جایگاه حمایت از بخش خصوصی منصوب شده است دیگر مدیران میانی هم از این نگاه تبعیت می‌کنند. در صورتیکه این دیدگاه مغایر صریح اصل ۴۴ قانون اساسی کشور و اقتصاد مقاومتی است.

این عضو اتاق بازرگانی با انتقاد از عملکرد سازمان سرمایه گذاری خارجی عنوان کرد: حال که در این شرایط سخت که برخی از بانکهای خارجی برای پروژه های داخل کشور با تلاش و کوشش بخش خصوصی حاضر شدند با شرایط خاص تامین مالی پروژهای کشور را عهده دار شوند، سازمان سرمایه گذاری از اجرای پروژه ها وصدور ضمانت نامه با تایید بانک عامل برای بخش خصوصی امتناع می‌کند. در حال حاضر نه سیستم بانکی داخلی با آنن بهره های بالا حاضرند تامین مالی پروژه‌ها را انجام دهند نه اجازه می‌دهند تسهیلات ارزان قیمت خارجی وارد کشور شود. واقعا حمایت از بخش خصوصی در کشورمان را چه سازمان نهاد وزارت خانه یا مسئولی عهده دار است؟

جهان بیگلری گفت: چرا در دولت‌های نهم و دهم در بدترین شرایط تحریم میزان جذب سرمایه گذاری کشور رونق داشت و در چهار ساله صلح و سازش به بدترین شرایط افت شاخص‌های اقتصادی دست یافتیم؟ تا کی تحمل خواهیم کرد این خود تحریمی را که توسط مدیران میانی برای کشور اجرا می‌شود؟ چرا حتی شاهد یک مورد برخورد رئیس جمهور و مسئولین را با مدیران ناتوان نیستیم.  

وی خاطرنشان کرد: سئوال اینجاست چه کسی از این مدیران حمایت می‌کند؟ چرا رئیس جمهور باید وام دار برخی افراد و احزاب باشد و به اصطلاح سهمیه مدیریتی برای آنها تخصیص دهد؟ با چه حمایتی توقع داریم اقتصاد کشور از رکود خارج شود وبه رونق دست یابیم و ایجاد اشتغال نماییم؟

منبع: نسیم آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.