یزد - یزد ششمین شهر جهان است که ثبت جهانی شد و باید برای جذب گردشگر و ساماندهی مناطق گردشگری توجه و تلاش بیشتری صورت بگیرد این شهر تاریخی همواره یکی از مقاصد گردشگران بوده و بی شک پس از جهانی شدن گردشگران بی شماری از جای جای دنیا به این شهر تاریخی سفر می کنند.

راه ناهموار توسعه در زیباترین شهر خشتی جهان/ ماندگاری گردشگران در شهر جهانی یزد پایین است

قدس آنلاین- گروه استان ها- زهرا افضلیان: آنچه در این بین خودنمایی می کند کمبودها ومشکلات بی شماری است که راه توسعه گردشگری استان یزد را کمی ناهموار کرده است.

استاندار یزد در نشست خبری به مناسبت ثبت جهانی در جمع خبرنگاران با اشاره به برنامه‌های استان برای حفظ ثبت جهانی و جذب بیشتر گردشگران گفت: برای زیرساخت‌ها از جمله فرودگاه برنامه‌ریزی‌شده و ۲۵۰ هکتار زمین به فرودگاه واگذارشده تا دو بانده شود و دستگاه‌های مربوطه نیز نصب‌شده و در سطح کلان نیز در حال پیگیری هستیم.
سید محمد میرمحمدی در خصوص اقامت گردشگران در استان اظهارداشت: ۱۰۰۰ تخت از طریق بوم گردی‌ها ایجادشده و ۸ هتل نیز در دست احداث است و برنامه‌های جدیدی نیز دراین‌ارتباط خواهیم داشت.

وی افزود: این رویه یک‌فصل جدیدی برای استان است که باید برنامه‌های کوتاه، بلند و میان‌مدت به تناسب رشد گردشگر در زمینه‌های زیرساختی و فرهنگی و تبادلات اجتماعی داشته باشیم و از این فرصت پیش‌آمده برای معرفی فرهنگ و تمدن و ترویج آن در جوامع بین‌المللی استفاده کنیم.
استاندار در خصوص ناوگان حمل‌ونقل و خطوط ریلی اظهار داشت: بخش خصوصی در این زمینه‌ها ورود کرده و واگن‌ها جدیدی برای یزد تهیه خواهد شد اما دولت بر اساس اعتبارات خود اقدام خواهد کرد، ضمن اینکه بخش خصوصی فرصت بیشتری برای اعلام حضور و فعالیت دارد.

کمبود امکانات در شهر جهانی یزد ماندگاری گردشگران را کاهش داده است

معاون گردشگری میراث فرهنگی استان یزد در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: استانهای یزد، اصفهان و شیراز جزء سه شهر مثلث گردشگری ایران هستند، استان یزد با ظرفیت۵۰۰۰ تخت پذیرای گردشگران است که در مقایسه با شیراز با داشتن بیش از ۱۷ هزار تخت آمار یزد بسیار پایین است واین کمبود ماندگاری گردشگران را در استان کم کرده است.

محمدرضا نصیری گفت: درسال ۹۵ بیش از یکصد و سیزده هزار و ۵۰۰ گردشگر خارجی به یزد سفر کردند و در سه ماهه اول امسال ۳۲ هزار گردشگر خارجی از اماکن تاریخی یزد بازدید داشتند و یزد رتبه سوم کشور در این زمینه را به دست آورده است.

وی تصریح کرد: خوشبختانه حضور گردشگران در استان یزد نسبت به سالهای قبل افزایش قابل توجهی یافته است و در سال ۹۲ میزان ماندگاری گردشگران خارجی در استان یزد یک و یک دهم روز بود، در حالی که این رقم الان به دو و هفت دهم روز رسیده است.

معاون میراث یزد ادامه داد: در حال حاضر در استان یزد نسبت به استان‌های اصفهان و شیراز تقریبا یک سوم ظرفیت اقامت گردشگری را داریم و به همین دلیل سبب شده که اولویت اصلی ما بحث افزایش تخت‌های اقامتی در استان یزد باشد.

وی افزود: شروع ساخت هتلهای سه، چهار و پنج ستاره در دستور کار اداره قرار گرفته و در ماه اردیبهشت سال جاری هتل ۳ ستاره بافق با ظرفیت ۵۷ اتاق در این شهرستان افتتاح شد و این شهرستان با دو هتل و بو م گردی مشکلی خاصی از نظر اقامت توریسم ندارد.

نصیری خاطر نشان ساخت: شهراردکان با توجه به اینکه در مسیر گردشگری قرار دارد فاز اول یک باب هتل ۵ ستاره با پیشرفت فیزیکی ۳۵ درصد به اتمام رسیده و در سال ۹۷ به بهره برداری کامل می رسد.

وی افزود: دیگر شهرستان که درمسیر گردشگری استان یزد قرار دارد شهر میبد است که در این شهر یک هتل ۵ ستاره در حال ساخت است که بخشهای جانبی این هتل شامل تاسیسات و سالنها ۸۰ درصد پیشرفت داشته که در سال ۹۷ به بهره برداری می رسد.

نصیری گفت: در شهر یزد سرمایه گذاری در ۸ پروژه بزرگ انجام شده که ۳ پروژه مراحل اداری آن انجام شده و به زودی با توجه به ثبت جهانی یزد برای سرمایه گذاری در بخشهای استان برخی افراد در این زمینه اعلام آمادگی کردند.

معاون گردشگری میراث فرهنگی، استان در مورد طرحهای کوتاه مدت اظهار داشت: یکی از طرحهای کوتاه مدت طرح توسعه هتل ها می باشد که خوشبختانه طرح اول در سال ۹۴ آغاز شده  وهتل داد با ۷۰ تخت توسعه یافته در ۴ ماه و هتل مشیر که ۸۰ تخت اضافه شده و یک مجموعه ساخت هتل در شهرک رزمندگان و خیابان انقلاب که در محدوده بافت تاریخی است در دست احداث است و توسعه و رونق هتل سنتی های کوچک هم  از اولویت این سازمان می باشد.

نصیری گفت: از اولویت های دیگر برنامه ها، گسترش بوم گردی است که در بافت تاریخی یزد تاکنون ۲۵ بومگردی ایجاد شده  که ۴۰ درصد به اقامت گاه های استان اضافه شده و تمایل گردشگران به دلیل سنتی بودن و قیمت مناسب در این مکانها بیشتر است.

وی افزود: این سازمان در نظر دارد با راه و شهرسازی در محدوده صفائیه هتلی ایجاد کند و از اولویت های مهم استان بعد از جهانی شدن یزد توسعه هتلینگ در یزد است.

نصیری اظهار داشت: در بحث اقامت زمینی، هوایی و ریلی فعالیت های خوبی صورت گرفته که در زمینه ریلی ۵ قطار گردشگری از اروپا و روسیه خط دائم برقرار کردند و یک باب مرکز اطلاع رسانی در راه آهن استان برای راهنمایی مسافران و گردشگران ایجاد شده و دربحث  زمینی  مثلث طلایی گردشگری ایران شامل اصفهان و شیراز و یزد، ناوگان برون شهری تقویت شده است.

وی گفت: در زمینه نوسازی ناوگان برون شهری در حوزه حمل و نقل اقدامات خوبی انجام گرفته است و ۱۰مجتمع خدماتی رفاهی در مسیرهای یزد- شیراز و اصفهان، کرمان و طبس افتتاح شده است.

نصیری افزود: در زمینه پروازهای هواپیمایی با فرودگاه تعاملات خوبی داشتیم، در بحث پروازهای خارجی در سال گذشته تورهای خارجی از کشورهای گرجستان، روسیه و امارات به شهر یزد  سفر کردند و قرار است با رایزنی ها  سه پرواز اضافه شود.

وی گفت: طی مرداد و شهریور پروازهای استان یزد افزایش پیدا می کند و پرواز دبی در زمینه تجارت و بازرگانی بسیار فعال است و شرکت های هلدینگ تعاملات خوبی با سازمان میراث برقرار کرده اند.

نصیری در مورد مشکلات بافت تاریخی اظهار داشت: یکی از مشکلات بافت تاریخی حمل و نقل درون بافتی است  که با ایجاد ایستگاه های دوچرخه سواری، پیاده رو، دوچرخه برقی و ماشینهای متناسب با بافت با همکاری شهرداری ایجاد شده و قرار است این امکانات افزایش داده شود.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلات، بحث پارکینگهای درون محله ای است که با همکاری شهرداری نیز این مورد در دستور کار است ودیگر اولویت اصلی فرهنگ سازی مردم در برخورد توریست است که بسیار حائز اهمیت است و به همین  منظور برنامه های آموزشی برای همه محلات در دست تدوین است.

توسعه پروازهای خارجی در دستور کار است

مدیرکل فرودگاه بین‌المللی یزد در گفتگو با خبرنگار ما از افتتاح سه مسیر خارجی فرودگاه یزد خبر داد و گفت: همزمان با ثبت یزد به عنوان نخستین شهر تاریخی ایران در یونسکو، برنامه توسعه پروازهای خارجی دنبال می شود.

عباس محمدی گفت: همزمان با قطعی‌ شدن گواهینامه بین المللی یزد در نظر داریم تا این فرودگاه را به یکی از فرودگاه های فعال تبدیل نماییم.

وی افزود: با توجه به برنامه ریزی های انجام شده در این زمینه، ارتقا همه جانبه فرودگاه بین المللی یزد یکی از اولویتهای اصلی ما می باشد وافزایش پروازهای داخلی و خارجی در بحث پذیرش و رونق گردشگری موثر است و در زمینه حمل و نقل اول باید زیرساخت ها فراهم شود که متاسفانه زیرساختهای این کار فراهم نیست.

عباس محمدی گفت: در سه ماهه اخیر یک شرکت هواپیمایی شبخواب در فرودگاه یزد مستقر شد و پروازهای داخلی افزایش پیدا کرده و پرواز یزد- باکو راه اندازی شده و رایزنی هایی هم برای پرواز دیگر کشورها در حال انجام است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.