معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به فارس گفت: تلگرام انتقال سرور به ایران را پذیرفته و با مصوبه شورای عالی فضای مجازی، شبکه‌های بین‌المللی که می‌خواهند در ایران کار کنند، باید سرورشان را به ایران بیاورند و برای این کار به آنها مهلت می‌دهیم.

تلگرام انتقال سرور به ایران را پذیرفت

به گزارش قدس آنلاین،  نصرالله جهانگرد معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست خبری در نمایشگاه الکامپ بیست و سوم گفت: طبق مصوبه شورای عالی فضای مجازی، شرکت‌های بین المللی که می‌خواهند در ایران کار کنند، باید سرورشان به داخل ایران بیاید که برای این کار، به آنها زمان و مهلت می‌دهیم و به دلیل همین الزام، تلگرام پذیرفته که بیاید، در غیر این صورت مشمول سیاست‌های مصوب خواهند شد.  

وی در پاسخ به این سؤال که آیا پیرو این مصوبه که آیا درباره فیلتر شدن شبکه‌های جدیدی تصمیم‌گیری شده، گفت: در جریان نیستم.  

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه بسته شدن استارتاپ‌هایی که در بستر تلگرام مبادله پول انجام می‌دادند، گفت: مبادله پول روی تلگرام انجام نمی‌دهیم.  

* گزارش فاز ۳ شبکه ملی اطلاعات به شورای عالی فضای مجازی ارائه می‌شود

جهانگرد از برگزاری دو نمایشگاه الکامپ و تلکام به طور همزمان در سال آینده و احتمالاً در همین زمان الکامپ خبر داد.  

وی درباره وضعیت پروژه موتورجستجوهای بومی گفت: هم‌اکنون دو موتور جستجوی فارسی‌جو و یوز، ۴ میلیارد صفحه فارسی را جستجو می‌کنند که پس ز این مرحله به دنبال بسترهای اقتصادی برای پایداری این سرویس‌ها هستیم.  

جهانگرد درباره اینکه آیا اقدامات وزارت ارتباطات درباره شبکه ملی اطلاعات مورد تأیید شورای عالی فضای مجازی است، گفت: در طول اجرای دو فاز شبکه ملی اطلاعات دو بار به شورای عالی گزارش دادیم و گزارش فاز سوم که به زودی افتتاح می‌شود را نیز ارائه می‌کنیم و در مجموع با مرکز علمی ارتباط دائم داریم.  

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سؤالی درباره اینکه مدیرعامل شرکت زیرساخت از عدم همکاری دستگاه‌ها به شبکه ملی اطلاعات انتقاد کرده، گفت: به نظرم نمی‌آید مطلب درست منتقل شده است. در ایران چیزی غیر از شبکه ملی اطلاعات نداریم و همه مبادلات اطلاعات در بستر شبکه ملی اطلاعات است، به نظرم صحبت آقای جهرمی درباره ترافیک سوئیچ تبادل اطلاعات تهران بوده که برخی می‌خواهند مستقیم به شبکه ملی اطلاعات متصل شوند و برخی خواهان اتصال از طریق IXP هستند.  

وی گفت: انتظار می‌رود مطالعه در این زمینه بیشتر شود و هر مطلبی بیان نشود.  

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره دغدغه برخی کاربران از عنوان اینترنت ملی که به اشتباه در گذشته برای شبکه ملی اطلاعات استفاده می‌شد، گفت: این سؤال خیلی کهنه است و این دغدغه اکنون برطرف شده است.  

*آغاز به کار دولت موبایلی تا دو روز دیگر 

جهانگرد در مورد اقدامات این سازمان در مورد اجرای دولت الکترونیک گفت: توسعه دولت الکترونیک دارای دو بخش متمرکز (تأمین استانداردها و برنامه‌ها) با متولی‌گری شورای اجرای فناوری اطلاعات و بخش دوم اجرا در دستگاه‌ها است.  

وی گفت: در بخش دوم ۸ پروژه تعریف شده که فاز مقدماتی موبایل گاورمنت (دولت موبایلی) به عنوان یکی از این پروژه‌ها طی دو روز آینده اعلام می‌شود و همه خدمات دولت الکترونیک روی موبایل قابل دریافت خواهد شد.  

جهانگرد افزود: ۲ هزار مجوز در نظام اداری ایران وجود دارد که بروکراسی ایران ترکیبی از این مجوزهاست که با طرح پایش مجوزهای کسب و کار، صدور مجوزها وارد فاز الکترونیکی شدن و یکپارچه‌سازی می‌شود.  

رئیس سازمان فناوری اطلاعات همچنین از اتصال کارپوشه ملی ایرانیان به سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات خبر داد و گفت: داده‌ها در کارتابل قرار می‌گیرد و به این طریق اسناد حفظ و امنیت می‌شوند و از بین نمی‌روند.  

* تحریم ارائه خدمات میزبانی به سایت‌های ایرانی از سوی آمریکا اعلام نشده

جهانگرد در پاسخ به سؤالی درباره رونق اپلیکیشن‌نویسی در ایران و نظارت بر آنها گفت: در بخش ماهر سازمان فناوری اطلاعات ایران، خدمات تست و ایمن‌سازی برای اپلیکیشن‌ها فراهم است و شورای عالی فضای مجازی، نظارت بر اپلیکیشن‌ها را تأکید کرده است.  

وی ادامه داد: ۱۴۰ هزار اپلیکیشن در ایران نوشته شده که بسیاری از آنها از بستر اطلاعاتی دولتی باید استفاده کنند و معتقدیم اگر دولتی‌ها اطلاعات خود را آزاد کنند، اپلیکیشن بیشتری نوشته خواهد شد.  

جهانگرد در پاسخ به سؤالی درباره اعمال محدودیت برای برخی سایت‌های ایرانی که در خارج هاست می‌شوند، توسط سرویس‌دهنده هاست خارجی گفت: خبر رسمی از این موضوع ندارم، اما به طور کلی همواره سایت‌هایی که اطلاعات خود را در آمریکا هاست می‌کردند مشکل داشتند و گاهی که سرویس‌دهنده نمی‌توانست پول خود را بگیرد، از ارائه سرویس خودداری می‌کرد که شاید این اتفاق نیز در همین موضوع رخ داده و سیاست کلی درباره تحریم در این بخش اعلام نشده است.  

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.