اهواز- کشاورز برای اطمینان از نابود نشدن محصولاتش هیچ امیدی ندارد او بذر را می‌پاشد، آبیاری می‌کند و مراحل دشوار و پرهزینه داشت و پرورش محصول را به امید روزی که محصولش به بار بنشیند، انجام می‌دهد، اما قبل از روزهای طلایی برداشت یک بارش ناگهانی و سرمای زودرس می‌تواند، همه داشته‌های او را به نداری و حسرت تبدیل کند، به همین راحتی!

روزهای سخت کشاورزان در صف دریافت خسارت بیمه

قدس آنلاین- گروه استان ها-محمد رضایی: کشاورز برای اطمینان از نابود نشدن محصولاتش هیچ امیدی ندارد او بذر را می‌پاشد، آبیاری می‌کند و مراحل دشوار و پرهزینه داشت و پرورش محصول را به امید روزی که محصولش به بار بنشیند، انجام می‌دهد، اما قبل از روزهای طلایی برداشت یک بارش ناگهانی و سرمای زودرس می‌تواند، همه داشته‌های او را به نداری و حسرت تبدیل کند، به همین راحتی!
کشاورزان و دامداران و اقشاری که به عنوان تولیدکننده و روزگاری به عنوان محور استقلال کشور شناخته شده بودند، این روزها حال خوبی ندارند و برای پرداخت نشدن طلبشان از نهادهای حمایتی و بیمه‌ای گلایه‌مندند.
همواره روند پرداخت بدهی دولت و نداشتن اعتبار و بودجه همواره برای کشاورزان مشکل ساز بوده است.
برخی از کشاورزان در گفت‌وگو با خبرنگار قدس ادعا کردند؛ گرچه محصولات کشاورزی خود را بیمه کرده‌اند، اما پس از خسارت، اعلام گزارش آن و برآورد زیان وارده با گذشت چند ماه از حادثه، مسئولان شرکت‌ها همچنان در پرداخت حق بیمه خسارت محصولات کشاورزی این دست و آن دست می‌کنند. 

۷۵ درصد کشاورزان در نوبت وام مانده‌اند 

علی‌محمد شاعری، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار ما می‌گوید: ۲۰۰ میلیارد تومان وام با بهره زیر۱۰ در صد قرار شده به کشاورزان آسیب دیده از سرمای زودرس سال ۹۵ پرداخت شود که در این خصوص ۲۵درصد متقاضیان این تسهیلات را گرفته‌اند، اما هنوز۷۵ درصد کشاورزان درنوبت وام باقی مانده‌اند.
وی در باره چرایی این موضوع می‌افزاید: البته اغلب کشاورزان بیمه شده از سوی صندوق بیمه کشاورزی مورد حمایت قرار گرفته‌اند، اما دلیل کند شدن روند وام، بخشنامه و ابلاغیه بانک مر کزی به بانک کشاورزی و محدود سازی پرداخت بوده است که با محدود شدن سقف وام‌های کشاورزی، پرداخت‌ها کند شده است.

خسارت ۲۵ درصدی محصولات مرکبات

شاعری اظهار می‌دارد: سرمای پارسال خسارت‎های فراوانی را به باغ‌های مرکبات مازندران، گیلان و گلستان وارد کرد، از این رو نیاز است تا دولت به کمک باغداران بیاید.
وی با بیان اینکه ۲۵ درصد محصولات مرکبات (کیوی و پرتقال) در مازندران خسارت دیدند، افزود: میزان خسارت‎های اولیه برای سه استان شمالی در بخش‎های دام، طیور و محصولات کشاورزی و باغی، هزار میلیارد تومان برآورد شده و این موضوع در کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح شده است.
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی همچنین بیان می‌کند: درخواست جبران خسارت سرما به باغ‌های مرکبات مازندران، گیلان و گلستان به وزیر کشاورزی اعلام شده و مورد موافقت قرار گرفت، اما برای حل مستمر مشکل و حمایت از کشاورزان در استان‌های مختلف، کمیسیون پیشنهادهایی ارائه کرده و باید در این زمینه دولت چاره جویی کند تا به مشکل سال ۹۵ دچار نشویم.

اختصاص ۸۵ میلیارد تومان تسهیلات جدید

 شاعری با اشاره به دیدار اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با دکتر نوبخت -معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور- خاطرنشان می‌کند: همه نمایندگان خواستار پیگیری پروژه‌های عمرانی شرق مازندران و مشکلات کشاورزان و باغداران شدند که قول مساعدت داده شد و قرار شد به کشاورزان خسارت دیده ۳۰ میلیارد تومان کمک پرداخت شود، همچنین ۵۵ میلیارد تومان تسهیلات با بهره کم پرداخت شود.
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با اشاره به اینکه صندوق بیمه محصولات کشاورزی به دلیل وابستگی آن به دولت کارایی لازم را ندارد، افزود: دولت باید تلاش کند از ظرفیت بخش خصوصی در بیمه محصولات کشاورزی استفاده کند.
عضو خانه ملت با اشاره به نبود حمایت‌های بیمه‌ای مکفی از سوی دولت برای کشاورزان یادآور شد: کشاورزان تجربه خوبی از بیمه در کشور ندارند، به همین دلیل مجلس به دولت پیشنهاد داد که در برنامه ششم از محل ۱۰ و ۱۲ مدیریت بحران تأمین اعتبار شود، این پیشنهادهای جمع‎بندی شد و امیدواریم برای حل مشکل کشاورزان و روستانشینان مفید واقع شود.
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در ادامه بیان می‌کند: اینکه مجلس پیشنهاد داده، ردیف اعتباری مستقل برای صندوق بیمه محصولات کشاورزی در نظر گرفته شود، قدم خوبی است که می‌تواند، آغازگر حل مشکلات کشاورزان به عنوان تولیدکنندگان و زحمتکشان جامعه باشد.

خودداری بیمه از پرداخت خسارت کشاورزان

علیرضا آلبوغبیش عضو فعال خانه کشاورز خوزستان نیز به خبرنگارما می‌گوید: تا این لحظه(۲۷تیرماه) خسارت کشاورزان خوزستانی پرداخت نشده است و به بهانه اینکه استان خوزستان پرآب است و خشکسالی ندارد، کشاورزان خسارت دیده در بند تعاریف غیرکارشناسی بیمه‌ها در نوبت مانده‌اند و کسی به فکر تأمین خسارت آنان نیست.
وی می‌افزاید: کشاورزان خوزستانی به دلایل گوناگون، خسارت‌های فراوانی دیده‌اند، ولی بیمه به دلیل اینکه این استان خشکسالی نداشته از پرداخت خسارت کشاورزان سر باز می‌زند و آن‌ها را با مشکل روبه رو کرده است بنابراین باید قوانین در این زمینه بازتعریف شوند.

بی‌تفاوتی دولت نسبت به مشکل کشاورزان

وی با اشاره به اعتراض کشاورزان و بی تفاوتی دولت نسبت به مشکل آنان تصریح می‌کند: مثلاً آفت گندم یکی از مشکلات مهم در منطقه خوزستان است که در اثر کم آبی پیش آمده است. همچنین خشکسالی و سرما سبب آسیب به محصول گندم شد، اما «بیمه کشاورزی» به تعهدات خود عمل نکرد وهیچ خسارتی از این بابت به کشاورزان نمی‌دهد.
این فعال خانه کشاورز با بیان اینکه گندم آب کمتری می‌خواهد و مردم مجبورند، منتظر بارش باران برای آبیاری این محصول باشند، می‌افزاید: در همین حال به دلیل کمبود آب و همکاری نکردن وزارت نیرو برای تأمین آب کشاورزی، مردم بیشتر از آب زهکش برای آبیاری استفاده می‌کنند که شور است و سبب افت محصول می‌شود و این خسارت را کسی جبران نمی‌کند.
به گفته وی مثلاً یک کشاورز قبلاً - که مشکل خشکسالی نبود- در هر یک هکتار پنج تن گندم برداشت می‌کرد، اما در حال حاضر در بهترین حالت در نهایت سه تن می‌تواند، برداشت کند و این عدم حمایت در نهایت یعنی مهاجرت به حاشیه شهرها و یعنی نابودی کشاورزی.

پرداخت خسارت باید کارشناسی شود

مهندس آلاله عضو کار گروه بررسی خسارت محصولات بیمه شده کشاورزی در این باره می‌گوید: چرایی پرداخت خسارت به کشاورزان به نوع محصول، زمان کشت، زمان به بار نشینی، وضعیت آب و هوایی منطقه و جغرافیای مورد نظر در حادثه بستگی دارد و هر یک ریال پرداخت خسارت باید براساس نظرات کارشناسان پرداخت شود.
وی توضیح می‌دهد: اینکه پرداخت خسارت مربوط به خشکسالی یا یخبندان است، دارای اهمیت است و محصولات اراضی براساس تاریخ کشت بررسی می‌شوند چون مرحله رشد گیاه متفاوت است و برخی در مرحله ظهور خوشه دچار خسارت و یخبندان می‌شوند در چنین موردی خسارت شدید و همه تعهد بیمه قابل پرداخت است. اما برخی دیگر ممکن است در مرحله پنجه زنی باشند یعنی پس کارند(و دیر کشت شده اند) و محصول در مرحله خوشه دچار خسارت نشده یا خسارت کم بوده است که طبق قانون و متن بیمه نامه خسارتی تعلق نمی‌گیرد.

پرداخت خسارت فقط زیر ۲۵ درصد
وی با اشاره به اعتراض برخی کشاورزان برای دریافت نکردن کامل خسارت می‌افزاید: بیمه ما بیمه پوشش است، یعنی خسارت‌های زیر ۲۵ درصد را پرداخت می‌کنیم و خسارت بالای ۲۵ درصد را با قیمت بالا پرداخت می‌کنیم-که قرارداد دیگری دارد- و این تفاوت به دلیل جداسازی مزارع با خسارت بالا از محصولات معمولی و مزارعی است که کمتر خسارت دیده‌اند.
این مقام بیمه کشاورزی، در پایان تأکید می‌کند: صندوق بیمه کشاورزی کاملاً دولتی است و همه پوشش‌های حمایتی اش- که در حال انجام دادن است- تقریباً دولتی هستند و بیش از ۷۰ درصد سهم حق بیمه کشاورزان را خود دولت پرداخت می‌کند، اگر بیمه یک هکتارمحصول ۱۰هزار تومان باشد و حق بیمه کشاورز سه هزار تومان باشد، دولت ۷۰۰۰ تومان دیگر را پرداخت می‌کند و این صندوق مبلغ دیگری برای تأمین خسارت محصولاتی که بیمه نشده‌اند، ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.