۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۸
کد خبر: 549597

گزارش از شخص

همه مصائب یک سخنگو !

امیرمحمد سلطان‌پور

تصمیم اخیر جنجالی دونالد ترامپ برای تغییر مسئول «اداره کننده ارتباطات» خود در کاخ سفید و انتصاب یک سرمایه‌دار ثروتمند- آنتونی اسکاراموچی- به جای شان اسپایسر در این سمت، زنجیره‌ای از واکنش‌های تند را در کاخ سفید و ایالات متحده درپی آورده است.

همه مصائب یک سخنگو !

به گزارش قدس آنلاین، تصمیم اخیر جنجالی دونالد ترامپ برای تغییر مسئول «اداره کننده ارتباطات» خود در کاخ سفید و انتصاب یک سرمایه‌دار ثروتمند- آنتونی اسکاراموچی- به جای شان اسپایسر در این سمت، زنجیره‌ای از واکنش‌های تند را در کاخ سفید و ایالات متحده درپی آورده است.

 ترامپ که - تازگی ها- هر چه در توان دارد برای منحرف کردن تحقیقات پلیس فدرال و کنگره از خودش و اطرافیانش پیرامون ارتباط با مسکو، به کار می بندد، گویا باز هم حربه عزل و نصب را فرصتی برای بهبود شرایط نه چندان جالبش به عنوان رئیس جمهور ارزیابی کرده است.

مهمترین رخداد روز جمعه، نه انتخاب اسکاراموچی بلکه کنار گذاشته شدن شان اسپایسر بود که موجب شد وی از سمت سخنگویی کاخ سفید نیز استعفا دهد. با اینکه اسپایسر، دوره باثباتی را به عنوان فرد اول ارتباطات و سخنگوی کاخ سفید سپری نمی‌کرد اما استعفای وی، می‌تواند برای نگاه دقیق‌تر به زندگی یکی از جاه‌طلب‌ترین مسئولان روابط عمومی دولتی، بهانه خوبی باشد؛ کسی که در کنار ترامپ- با همه مشکلاتش- در برقراری رابطه با رسانه‌ها شناخت خوبی از اصحاب رسانه کشورش داشت. به گفته برخی تحلیلگران، با رفتن اسپایسر فاصله بیشتری میان رسانه‌های آمریکا و ترامپ می افتد؛ رابطه‌ای که اکنون نیز چیزی از یک دشمنیِ تمام عیار، چیزی کم ندارد.  پس پر بیراه نیست اگر بگوییم که ترامپ شاید همین الان نیز در حال بررسی سالم بودن حساب کاربری خود در توئیتر باشد که مبادا آخرین راه ارتباطی خودش را با جهان، از دست رفته ببیند!

دروغ یا تفاهم نداشتن بر سر ِ حقیقت؟

سرانجام موفق شد! شان اسپایسر - یک مرد معمولی از یک خانواده معمولی- کسی که از اولین سال‌های زندگی اش در شهر کوچک «منهست» که برای بی‌اهمیت‌ترین کمپین‌های انتخاباتی درون دانشگاهی نیز سمت سخنگو و مسئول روابط عمومی را برای خود انتخاب می‌کرد، اکنون تریبونی را پیش روی خودش می‌دید که بر روی آن، جمله کاخ سفید – واشنگتن نوشته شده بود. این یعنی نهایت آرزو و آخرین درجه پیشرفت برای کسی مانندِ او که همیشه به رشته روابط عمومی عشق می‌ورزید. هرچند نخستین نشست رسانه ای اش به عنوان سخنگوی کاخ سفید در دولت ترامپ- به هیچ وجه- برای او خوب پیش نرفت. رسانه ها پس از پایان آن نشست، جمله‌ای از وی که تاکید کرد: «همه تلاش خود را می‌کنیم که به مردم دروغ نگوییم اما ممکن است گاهی در مورد حقیقت، تفاهم نداشته باشیم» را دستمایه انتقادهای شدید از وی قرار دادند تا شاید متوجه شود ۱۵سال برقراری رابطه با رسانه‌ها و مطبوعات در بخش‌های کاری‌اش-  که رکورد ۶۰درصد شناخت عمومی از وی که پیش از این درمورد هیچ یک از سخنگوهای پیشین دیده نمی‌شد را ثبت می‌کرد- برای داشتن روزگار آسوده و آرام کافی نیست.

از فرماندهی دریایی تا عروسک خرگوش!

پس از دانش آموختگی از کالج نیروی دریایی در رشته مطالعات امنیت ملی و استراتژیک، شان اسپایسر تلاش خودش را برای ورود به جهان سیاست با کار در کمپین‌های انتخاباتی سناتورها شروع کرد. در کنار این، وی در سال ۱۹۹۹ به عنوان نیروی ذخیره دریایی آمریکا به ارتش پیوست و علاقه‌اش به روابط عمومی چنان بود که در آنجا نیز مسئولیت روابط عمومی نیروی دریایی را عهده‌دار شد. او اکنون به درجه فرماندهی دست یافته و از زمره فرماندهان ارشد در مشاوره نظامی با رئیس‌جمهور است. ورود به ارتش، راه را برای پیگیری علاقه شان اسپایسر به سمت‌های دولتی هموار کرد. او در ابتدا مدیریت روابط عمومی را در کمیته‌های جانبی مجلس نمایندگان ایالات متحده به دست آورد اما سپس خود را به رتبه‌های بالاتر رساند و سخنگوی بودجه مجلس نمایندگان و مسئول روابط حزب جمهوری‌خواهان در این مجلس شد. او دو سال و نیم را به عنوان مسئول روابط عمومی و رسانه‌ای دفتر نمایندگی بازرگانی آمریکا برای جرج بوش کار کرد، سمتی که سبب شد او  ۷۰۸هزار کیلومتر دور جهان را سفر کند. البته به همه این‌ها باید مسئولیت جالب وی-  در زمان ریاست بوش-  در پوشیدن لباس خرگوش در جشن عید پاک در کاخ سفید را نیز بیفزاییم!

خراب کردم!

از همان روز اول سمت جدیدش- سخنگویی کاخ سفید-  شرایط چنان که باید و شاید برای او خوب پیش نرفت. اما شاید هیچ کس به اندازه خود او مقصر این وضعیت آشفته‌ در نشست‌های خبری نبود. در اولین نشست به عنوان سخنگو از جمعیت بسیار زیاد خبرنگاران انتقاد کرد و خیلی جدی ادعا کرد که این شلوغ‌ترین نشست خبری در تاریخ جهان است!

او همچنین تاکید کرد که به هیچ پرسشی پاسخ نمی دهد و به گونه‌ای نشان می‌داد که گویی خبرنگاران برای او نقشه کشیده اند، ... او خودش را از همان ابتدا در موضع ضعف و انفعال قرار داده بود.

این اما تنها مشکل او در ارتباط با خبرنگاران نبود و جمله تحکم‌آمیز «سرت را وقتی که من حرف می‌زنم تکان نده!» به مدیر یک شبکه رادیویی که در حال مصاحبه با وی بود، انتقادها را از او بیشتر هم کرد. او در همان روزها و در نشست خبری دیگری، خبرنگار سایت پولیتیکو را «احمقی که هیچ منبعی برای حرف‌هایش ندارد، نامید».

البته این‌ها به نسبت گاف بزرگش در مقایسه بشار اسد با آدولف هیتلر و گفتن این جمله اشتباه که حتی هیتلر علیه کسی از گاز شیمیایی استفاده نکرد، هیچ حساب می‌شود.

او در نشست بعدی‌اش به علت ورود بیهوده به این موضوع -که به گفته خودش- تخصصی در آن نداشت، عذرخواهی و تاکید کرد که خراب کرده است.

پس از چند گاف بزرگ و پی در پی بود که او به یکی از اصلی‌ترین سوژه‌های تمسخر کمدین های نمایش های تلوزیونی در آمریکا تبدیل شد که گاه نیز گوی سبقت را از ترامپ می‌ربود. در این میان، آدامس جویدن‌های او که به  روزی سه بسته هم می‌رسد، پای ثابت برنامه های کمدی سیاسی شده بود.

تغییر رنگ به سبک اسپایسر

نباید فراموش کرد  انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری آمریکا  از بهترین نمونه‌ها در تاثیرگذاری شبکه‌های اجتماعی برای فرد پیروز بود. شان اسپایسر با تجربه خود در کار روابط عمومی و شبکه‌های اجتماعی، در پیدایش بسیاری از بحران‌های انتخاباتی هیلاری کلینتون- که از شبکه‌های اجتماعی آب می‌خورد- نقش داشت و با تبحر و زبردستی حوش، ورق را به سود ترامپ برمی گرداند. در این هنگامه، هرچند بسیاری از هم حزبی‌های ترامپ- گاه و بی گاه- از وی و سخنان و سیاست‌هایش انتقاد می‌کردند، شان اسپایسر نیز چندبار به رئیس اش تاخت. در اولین مورد، سخنان ترامپ درباره نقش مکزیکی‌های مهاجر به آمریکا در افزایش  جرم و جنایت بود که سبب شد اسپایسر در محافل عمومی از ترامپ انتقاد کند. نمونه جنجال آفرین دیگر حرف های ترامپ درباره سناتور جان مک‌کین بود که ترامپ می گفت؛ یک اسیر جنگی را نباید یک قهرمان جنگی لقب داد. سخنانی که اسپایسر از سوی حزب خود، آن را رد کرد. هرچند پس از رئیس جمهور شدن ترامپ و انتخاب اسپایسر به عنوان سخنگوی کاخ سفید، او رئیس جدید خود را - به علت شیوه برخورد با رسانه‌ها-  یک قهرمان نامید! قهرمانی که چند ماه بعد، وی را از سمتش به عنوان اداره کننده ارتباطات کنار گذاشت و تنها سخنگویی کاخ سفید را برای او طلب می‌کرد؛ ایستادن رو در روی خبرنگارانی که مانند گرگ‌های گرسنه و به خاطرِ اشتباه های نه چندان کم شمارِ رئیسش، می‌خواستند او را بدرند! هرچند حالا دیگر سخنگوی کاخ سفید بودن برای او یک حرفه رویایی نبود، او فقط می‌خواست از آنجا برود!   ...

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.