عضو شورای فقهی بانک مرکزی گفت: حرام اعلام کردن ربا یکی از مشترکات تمام ادیان آسمانی است و همه کتب الهی به حرام بودن ربا تاکید کرده‌اند.

حرام اعلام کردن ربا یکی از مشترکات تمام ادیان آسمانی است

 به گزارش قدس آنلاین،حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعباس موسویان عصر شنبه در سمینار بانکداری اسلامی اظهارداشت: هم اکنون قانون عملیات بانکداری بدون ربا با هدف انطباق قراردادها و خدمات بانکی با آموزه‌های اسلام در مجلس در حال بازنگری است.

وی ادامه داد: پیروان و علمای ادیان آسمانی برای مبارزه با ربا در جوامع خود اقدامات گسترده‌ای انجام داده‌اند اما متاسفانه در ‌نهایت هیچ کدام توفیق چندانی به دست نیاورده‌اند.

عضو شورای فقهی بانک مرکزی گفت: در آئین مقدس دین مبین اسلام مباحث مربوط به ربا جزو یکی از سخت‌ترین احکام است و پیامبر اکرم (ص) نیز در دوران صدر اسلام مبارزات بسیاری با رباخواران انجام داد و حتی برخی افراد آن زمان شرط اسلام آوری خود را حرام اعلام نکردن ربا درخواست کرده بودند که با مخالفت پیامبر مواجه شد.

وی افزود: کار مبارزه با رباخورانی که در صدر اسلام مسلمان شده بودند تا بدانجا پیش رفت که پیامبر اسلام (ص) تا اعلان جنگ با آن‌ها پیش رفت.

موسویان گفت: اساساً نمی‌توان در پذیرش دین مبین اسلام گزینشی عمل کرد و اصولی از دین را پذیرفت و اصولی دیگر را کنار نهاد و از پذیرش آن امتناع کرد.

وی تصریح کرد: روشن است که علاوه بر بانک‌ها مردم و مشتریان بانک‌ها نیز باید دغدغه اجرای شریعت در سیستم بانکی را داشته باشند و در این میان بهتر است نگذارند اقساط یا بدهیشان معوق شود تا هم برای خودشان مشکل ایجاد شود و هم برای بانک‌ها.

عضو شورای فقهی بانک مرکزی گفت: حل مشکل ربا در سیستم بانکی نیازمند مشارکت و مسئولیت پذیری علمای تشیع و تسنن است.

وی افزود: بخشنامه بانک مرکزی برای هزینه‌های اعطای وام قرض الحسنه از ۲. ۵ تا ۴ درصد برای وام قرض الحسنه به تمام بانک‌ها ابلاغ شده است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.