بجنورد- معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان شمالی گفت: تاکنون۱۹۰۰ پرونده در بانک های عامل پرداخت تسهیلات تشکیل شده که اعتبارات داخلی بنیاد مسکن ۷۰۰ فقره است که تا کنون ۸۵۰ پرونده به بانک معرفی و از این تعداد۷۰۰ مورد منجر به انعقاد قرارداد و پرداخت تسهیلات شده است.

۱۹۰۰ پرونده برای خسارت دیدگان زلزله تشکیل شده است

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان شمالی، محمد حسین علی نیا اظهار داشت: تعداد واحدهای احداثی شهری روستایی ۵ هزار و تعداد واحدهای تعمیری  شهری و روستایی نیز ۹۶۶۰ واحد گزارش شده است.

وی افزود: با پیگیری های انجام شده و تصویب مصوبه هیات وزیران برای بازسازی  ۲۴۴۹ واحد آسیب دیده احداثی روستایی ۵ میلیون تومان کمک بلاعوض و برای ۲۵۰۰ واحد احداثی شهری۶ میلیون تومان کمک بلاعوض و همچنین ۲میلیون تومان کمک معیشتی بلاعوض برای ۳۳۰۰واحد احداثی اعتبار اختصاص می یابد.

علی نیا به اصلاحیه اخیر مصوبه دولت مبنی بر اختصاص ۲ میلیون تومان کمک بلاعوض به هر خانوار برای ۹۶۶۱ واحد مسکن شهری و روستایی تعمیری اشاره داشت و تصریح کرد: برای واحدهای آسیب دیده روستایی تا سقف ۲۰ میلیون تسهیلات با ۴درصد کارمزد و برای واحدهای شهری تا سقف ۳۰ میلیون تومان تسهیلات با کارمزد ۵ درصد و برای هر ۱۴۵۰۰ خانوار آسیب دیده ۳ میلیون تومان وام معیشتی اختصاص می یابد.

وی تعداد خودروهای آسیب دیده در زلزله اخیر را ۳۲ خودرو عنوان کرد و از پرداخت ۵ میلیون تومان تسهیلات با کارمزد ۵ درصد به آنان نیز خبر داد.

علی نیا خاطر نشان کرد: با استفاده از منابع دراختیار بنیاد مسکن و دیگر منابع داخلی تلاش شده است تا حد امکان، وقفه ای در روند کارها پیش نیاید و اقدامات دیگری هم مثل تقاضای استمهال ۲ ساله برای بازپرداخت اقساط تسهیلات قبلی بانک مسکن انجام و تایید شده است.

وی با بیان این مطلب که بازسازی مناطق زلزله زده را معطل مصوبه دولت نگذاشته ایم، افزود: پس از ارزیابی میزان خسارات وارده و شمارش واحدهای مسکونی شهری و روستایی آسیب دیده از محل اعتبارات داخی بنیاد مسکن روند تشکیل پرونده، معرفی به بانک های عامل، انعقاد قرارداد و پرداخت تسهیلات آغاز شد تا با تخصیص اعتبارات دولت این مقادیر جایگزین شود.

علی نیا اشاره داشت: عملیات آواربرداری تمام واحدهای مسکونی شهری و روستایی پایان یافته و وارد فاز اجرایی شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان شمالی ادامه داد: میزان زیاد خسارات وارده در منطقه گلستان شهر بجنورد به علت عدم رعایت استانداردها و مشخصات فنی لازم برای ساختمان سازی است و به منظور رسیدگی به این امر از دو سال گذشته تیم کارشناسی با عضویت ۲ کارشناس دادگستری برای بررسی موارد فنی و مالی واحدهای مسکونی گلستان شهر توسط استان تشکیل شده است و با بررسی های صورت گرفته برخی تعاونی ها در انجام کار خود قصور داشته و اکنون بنابر تاکید و پیگیری های استان باید جبران خسارت داشته باشند.

محمد حسین علی نیا تاکید کرد: منازلی که با رعایت شرایط فنی و اصولی ساخته شده‌اند خسارتی ندیده‌ اند بر این اساس نیاز است تا به مقاوم‌سازی منازل مسکونی روستاییان اقدام شود و این فرهنگ در شهرها نیز بیشتر از گذشته رواج یابد.

گفتنی است: زلزله ۵.۷ ریشتری در شهرستان های بجنورد و مانه وسملقان در ۲۳ اردیبهشت ماه سال جاری موجب واردن شدن خسارات به بیش از ۱۴ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی شده است و از این رو مسئولان ارشد استان به منظور نظارت بر روند رسیدگی به مشکلات مناطق زلزله زده و احصاء میزان خسارات وارده و همچنین ارائه گزاراشات لازم به وزارت کشور جهت دریافت تسهیلات و کمک های بلاعوض اقداماتی موثر داشتند و در ۲۸ تیر ماه مصوبه دولت به منظور پرداخت ۷۸ میلیارد تومان کمک های بلاعوض و ۲۸۳ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره به استان ابلاغ شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.