یزد - نماینده مردم یزد واشکذرگفت: مهمترین موضوع مبتلا به استان، موضوع آب بوده و در برنامه ششم توسعه دولت موظف شده نسبت به طرح آمایش ملی و استانی اقدام کند و نکته مهم رابطه این طرح ها با موضوع آب است.

دولت در برنامه ششم توسعه موظف شده نسبت به طرح آمایش ملی و استانی اقدام کند

به گزارش قدس آنلاین به نقل ازروابط عمومی دانشگاه یزد، سید ابوالفضل موسوی درنشست مجمع نمایندگان استان یزد که با محوریت آب در دانشگاه یزد برگزار شداظهارداشت: آب برای استان به عنوان بستری حیاتی و اکوسیستمی از اهمیت زیادی برخوردار بوده و تصمیم مجمع نمایندگان بر این بوده که امسال با رویکرد موضوعی به بررسی مسائل و چالش های پیش روی استان پرداخته شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر آب مهمترین چالش استان بوده افزود: در مجمع نمایندگان بر سر چند محور اجماع حاصل شد که عبارتند ازخط ۱ انتقال آب به یزد که از زاینده رود سرچشمه می گیرد و ظرفیت این خط ۱۰۰ میلیون لیتر مکعب است با توجه به مرغوبیت این آب که ای .سی آن زیر ۵۰۰ است باید در حفظ و حراست از این خط کوشش شود.

موسوی تصریح کرد: علاوه بر خط ۱ انتقال آب، خط دوم نیز که از بهشت آباد سرچشمه می گیرد مورد توجه قرار گرفته که در این راستا این مسیر انتقال آب می تواند مشکل کم آبی استان های خوزستان، یزد و اصفهان را تا حدودی کم کند واهمیت خط ۲ از این جهت است که چنانچه به هر دلیلی عملکرد خط ۱ مختل شود از بروز وضعیت بحرانی در استان جلوگیری می کند.

وی خاطر نشان ساخت: خط ۳ انتقال آب از خلیج فارس نیز در دست انجام بوده و سرمایه گذاری این طرح بر اساس مشارکت سه شرکت بزرگ داخلی است و۲۵ درصد از آب انتقالی به چادرملو می رسد. این طرح اگر خوب و متناسب جلو برود انتظار داریم ظرف ۵ سال آینده به بهره برداری برسد.

نماینده مردم یزد واشکذرگفت: در بحث صنعت که میزان آب مصرفی این بخش حدود ۷ درصد از کل آب های استان است که منجر به اشتغال ۱۱۵ هزار نفر شده که این امر نشان دهنده تاثیر آب در اشتغال زایی است.

موسوی همچنین با اشاره به وضعیت محیطی استان یزد افزود: استان ما استانی صنعتی و معدنی بوده و به همین دلیل نیز استفاده آب در این دو حوزه نیز مشهود می باشد و بر این اساس قرار شد خط انتقال آب چهارمی نیز به منظور کمک به این بخش راه اندازی شود.

وی خاطرنشان ساخت: در خصوص این خط دو نکته باید مورد توجه قرار گیرد. نخست اینکه آیا این خط انتقال می تواند در کنار خط لوله ۳ که از مسیر خلیج فارس به استان می آید قرار بگیرد یا خیر؟ اگر پاسخ منفی باشد باید برویم سراغ دریای عمان و از این مسیر آب مورد نیاز این بخش را تامین کنیم.

این نماینده مجلس با اشاره به بخش کشاورزی و ارتباط آن با موضوع آب گفت: در خصوص بحث کشاورزی با توجه به اینکه بیشترین میزان بهره برداری از آب در این بخش است تذکراتی در این خصوص داده شد و علاوه بر این قرار شد با توجه به ظرفیت بالای کشت گلخانه ای و نیز تاثیر آن در امر اشتغال، توجه بیشتری به کشت گلخانه ای صورت گیرد.

موسوی تصریح کرد: مشکل آب استان صرفا یک موضوع آبی نیست بلکه مسئله ای مربوط به حیات و اکوسیستم استان بوده و افزایش بهره برداری در آب های استان منجر به کاهش پوشش گیاهی شده و در خوزستان نتیجه کاهش پوشش گیاهی ایجاد ریزگردها و سایر مسائل مرتبط با آن بوده و. علاوه بر این حدود ۱۲ رصد از کل جمعیت کشور ساکن روستاها هستند و ۸۲ درصد شهرنشن وبه عبارت دیگر این امار نشان دهنده خالی بودن روستاها از سکنه و گرایش به شهرنشینی است که پدیده مناسبی نیست  در اروپا آمار روستاییان به شهرنشینان حدود ۴۰ به ۶۰ و در ایران ۳۰ به ۷۰می باشد.

رئیس مجمع نمایندگان استان یزد افزود: در صورتی که خط اول انتقال آب به استان یزد وجود نداشته باشد، همین الان در بسیاری از مناطق استان آب شرب برای مصرف مردم به هیچ عنوان وجود ندارد و با مشکل شدید آب روبرو می‌شویم

مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب روستایی استان نیزدراین نشست گفت: بیش از ۱۸ سال از شروع خشکسالی در استان یزد می گذرد و این امر بیش از هر چیز روستاهای استان را تحت الشعاع قرار داده و افت شدید منابع آبی ، شوری آب و از بین رفتن و خالی از سکنه شدن برخی از روستاها از عوارض این خشکسالی چندین ساله است.

محمد فاتحی اظهارداشت: درشرایط فعلی اغلب روستاهایی که در دامنه کوهستانها و مناطق مرتفع واقع شده اند دچار کمبود آب در بخش شرب و بهداشت هستندو به طوری که در حال حاضر آب شرب بیش از ۳۰۰ روستای استان که اغلب آنها در شهرستان تفت واقع شده اند ، توسط تانکر های سیار تامین می شود.

وی افزود: در حال حاضرآب شرب مورد نیاز روستاهای استان از طریق ۴۲۲منبع آبی، شامل۴۵رشته قنات ،۱۵دهنه چشمه و۳۵۰حلقه چاه و ۱۲تاسیسات همجوارتامین می شود که از این تعداد ۷۷منبع آبی خشک و ۹۸ منبع آبی در آستانه خشکیدن هستند.

فاتحی به راهکارهای این شرکت جهت مبارزه با بحران خشکسالی اشاره کرد و گفت: شرکت آب و فاضلاب روستایی استان یزد در قالب دو راهکار کوتاه مدت و میان مدت برای رفع مشکل کم آبی در روستاها برنامه ریزی نموده که راهکار میان مدت آن احداث ۳۰ مجتمع آبرسانی روستایی می باشد.

وی تصریح کرد: سعی شده منابع آبی این مجتمع ها  از منابع نسبتا پایدار استان باشند تا کمی بارش بر این منابع دیرتر تاثیرگذار باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.