اهواز- نابودی محیط زیست در رودخانه زهره به علت خشکسالی و نیز مهاجرت روستائیان به حاشیه شهرها به علت نبود کار و بیکاری که خود بالاترین زنگ خطر امنیتی را به دنبال دارد، خطر انقراض باغبانی و باغداری را در این منطقه به صدا درآورده است.

رودخانه زهره هندیجان در تب بی آبی می سوزد 

فتح الله الهیاری دبیر خانه کشاورزان هندیجان در گفتگو با خبر نگار قدس آنلاین در این باره گفت: با توجه به خشک شدن رودخانه زهره در سال ۹۵، ۹۶ خسارت جبران ناپذیری در پیکر کشاورزی و دامداری و این قشر زحمتکش وارد آمده که عوامل ناشی عبارت بدهکار شدن اکثریت کشاورزان به بانکها که در حال حاضر توانایی پرداخت بدهی خود را ندارند و از بین رفتن بالا ترین منبع درآمدی اکثر ساکنین این شهرستان و روستاهای تابع و همچنین از بین رفتن دامداری و دامداران بعلت نبود آب جهت مصرف دامهای خود کوچ دامداران از این شهرستان و فروش دامهایی خود بعلت هزینه های بالای تامین آب جهت دامها در شهرستان که در سالهای نه چندان دور قطب دامداری در استان خوزستان بوده است.

وی افزود: بیکاری بیش از هزاران کشاورز که تنها منبع درآمدی خود را در شهرستان که در سالهای نه چندان دور قطب کشاورزی استان بوده و محصولات تولید آنها در تمام استان خوزستان و کشور وقتی در کشورهای حاشیه های خلیج فارس صادر می شد نابودی اکثریت و محیط زیست در رودخانه بعلت خشک شدن رودخانه و نفوذ آب شور در دریا به رودخانه زهره مهاجرت روستائیان به حاشیه شهرها بعلت نبود کار و بیکاری که خود بالاترین زنگ خطر امنیتی و رفاهی را به دنبال دارد خطر انقراض باغبانی و باغداری را به صدا درآورده است.

دبیرخانه کشاورزان هندیجان ادامه داد: رفع این خطرات و معضلات از بدنه کشاورزی هندیجان همت بالای مسئولین سازمان آب و برق و جهاد کشاورزی و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی را می طلبد که تا امروز به غیر از حرف و وعده و قول هایی که اصلا عمل نشده را به دنبال داشته است.

باید از مسئولین سازمان آب و برق و سازمان جهاد کشاورزی خوزستان که در خصوص کشاورزی و دامداری این شهرستان دوگانه عمل می کنند پرسید: چگونه در شهرستانی که آب جهت مصرف دام های خود نمی توانند تامین نمایند در بالا دست آن برداشت آبی بصورت بی رویه و غیر منطقی در حال انجام است؟ چرا کشتهای دائمی شهرستان در حال نابود است درحالی که در فاصله چند کلیومتری و در بالادست ما برنج و کنجد کشت شده است؟ این برداشت آبها مجوز کشت این محصولات با اجازه چه مسئولینی صورت گرفته است؟ سازمان آب و برق خوزستان که از وظایفشان تامین آب و نظارات بر چگونگی مصرف آب می باشد دوگانگی به خرج داده و برای کشاورزان هندیجان مجوز کشت تابستانه را نداده اما هیچگونه ممنوعیت کشت و برداشت آبی در بالا دست رودخانه زهره هندیجان اعمال نکرده است؟

 الهیاری عنوان کرد: باید از وزیر نیرو و وزیر جهاد کشاورزی سوال شود که چگونه دامها و باغات نخیلات کشاورزان هندیجانی از تشنگی در حال تلف شدن و نابودی است اما متاسفانه به دلایل نامعلوم و ضعف مدیریت و مدیران در سازمان های نامبرده در تهیه و توزیع قانونی عادلانه بالا دست رودخانه زهره که این مایه حیات در حال تهیه زمین و کشت اقلام پر مصرف آب و هدر رفتن آب هستند؟ سازمان جهاد کشاورزی که متولی بخش کشاورزی و دامداران شهرستان می باشند هیچگونه اقدامی در رفع این بحران خانمانسوز در شهرستان هندیجان انجام نمی دهند.

وی در پایان از مدیر سازمان جهاد کشاورزی خواست که تمام این ضعف ها و ناکارآمدیها در بخش کشاورزی و دامداری در این شهرستان را باید مستقیم حضور پیدا کنند و با چشم خود عمق فاجعه را دریابند و فقط به آمار کذب بسنده نکنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.