۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۵
کد خبر: 549792

«شاید پسرم چند روز بیشتر زنده نماند اما نمی‌خواهم این روزها را با درد سپری کند، چه کنم که پولی برای مخارج میلیونی داروهایش ندارم، اگر شما بتوانید با کمک خود از درد این فرشته کوچک بکاهید به نشانه سپاسگزاری از شما، یکی از نقاشی‌های او برایتان ارسال می‌شود تا در روزهایی که شاید فرزندم دیگر در این دنیا نفس نکشد یادگاری پیش شما بماند».

کلاهبرداری بزرگ مرد زن نما با کودک سرطانی قلابی

به گزارش قدس آنلاین، «شاید پسرم چند روز بیشتر زنده نماند اما نمی‌خواهم این روزها را با درد سپری کند، چه کنم که پولی برای مخارج میلیونی داروهایش ندارم، اگر شما بتوانید با کمک خود از درد این فرشته کوچک بکاهید به نشانه سپاسگزاری از شما، یکی از نقاشی‌های او برایتان ارسال می‌شود تا در روزهایی که شاید فرزندم دیگر در این دنیا نفس نکشد یادگاری پیش شما بماند». این متن یک پیام است که از طریق شبکه‌های مجازی برای کاربران ارسال شده است، پروفایل را که نگاه می‌کنی عکس زنی است رنج کشیده، سایر تصاویر هم از زندگی و درمان پسری خردسال مبتلا به سرطان تهیه شده که در بیشتر اوقات روی تخت بیمارستان در حال نقاشی کشیدن است.

آنقدر تحت تأثیر قرار می‌گیری و آنقدر احساسات انساندوستانه سراغت می‌آید که جایی برای تأمل باقی نمی‌گذارد. دوباره پیام را می‌خوانی، مبلغی به شماره حساب داده شده واریز می‌کنی و نام و نشانی از خود برایش ارسال می‌کنی تا هم در کار خیر شریک شوی و هم یک نقاشی به یادگار از این کودک بیمار برایت ارسال شود.

این یک روایت اجتماعی نیست، این یک خبر حوادث است که بازیگران آن کسانی هستند که گرفتار بازیهای یک مرد طماع و سودجو شده‌اند که برای سوءاستفاده از احساسات انساندوستانه مردم کشورمان کیسه دوخته بود.

ماجرا درست از همین جا شروع شد از همین پیامی که خواندید و پولهایی که مردم سرشار از احساسات کشورمان به حساب این زن واریز کردند، آنها هر چه منتظر ماندند خبری از ارسال نقاشی با امضای کودک سرطانی نشد.

زن جوان که مدعی شده بود دیگر توان پرداخت هزینه‌های سرطان فرزندش را ندارد، از مردم خواسته بود به او کمک کنند، او در ادامه از آنها خواسته بود یک عکس از خودشان برای او ارسال کنند تا او که حرفه‌اش نقاشی پرتره است، این تصاویر را به شیوه دلخواه آنان نقاشی کرده و با امضای پسرک بیمار برایشان ارسال کند.

کسانی که به وی کمک مالی کرده بودند هر چه منتظر ماندند خبری از ارسال نقاشی‌ها نشد، سپس نگران شدند که مبادا کسی با عکس و نشانی آنها بخواهد عمل خلافی مرتکب شود پس ماجرا را با پلیس در میان گذاشتند، شاید پلیس یکی، دو تماس اول را به حساب تأخیر در پست و سایر مشکلات گذاشته، او وقتی تعداد تماسها افزایش یافت پرونده‌ای در پلیس فتا شکل گرفت تا موضوع به صورت جدی مورد بررسی قرار گیرد.

سرهنگ علیرضا مرزبانی یک مقام انتظامی است که به تشریح ابعاد پرونده می‌پردازد و به خبرنگار خط قرمز می‌گوید: پس از تشکیل پرونده کارآگاهان پلیس فتا عملیات فنی و تخصصی خود را آغاز کردند، آنها پس از ردیابی و ردزنی عامل این تماسها به مردی رسیدند که در نقش یک زن دارای فرزند بیمار سرطانی ظاهر شده و می‌گوید که حاضر است هر کاری بکند تا فرزند بیمارش کمتر درد بکشد، او کارش نقاشی است و جز این کاری از او برنمی‌آید و می‌خواهد با کار تمام وقت حتی با مزد اندک پول داروهای فرزندش را فراهم کند و هر کس که در این راه به او کمک کند هم در کار خیر سهیم است و هم یک نقاشی می‌خرد.

وی می‌افزاید: این مرد زن نما پس از تحریک احساسات کاربران از آنها می‌خواهد که در قبال پرداخت ۱۰۰ هزار ریال یک نقاشی عالی از پرتره خود را دریافت کنند، به همین خاطر می‌گوید که پس از واریز وجه با نیت خیر و کمک به فرزند سرطانی‌اش، یک عکس از خود به همراه نشانی برایش ارسال کنند تا او پس از انجام کار نقاشی را برایشان ارسال کند.

سرهنگ مرزبانی در ادامه تصریح می‌کند: این در حالی بود که نه تنها مادر دارای فرزند سرطانی در میان نبود که تمام عکسهای ارسالی کاربران و کمک کنندگان که تعدادی زیادی از آنها خانم بودند در اختیار یک مرد مجرد قرار می‌گرفت که امکان داشت در مراحل بعدی اقدام به اخاذی از آنها نماید.

به گفته این مقام انتظامی مأموران طی یک عملیات ضربتی این متهم را بازداشت کردند و وی که در مقابل ادله و مستندات پلیس قرار گرفته بود لب به سخن گشود و به کسب ۸۰۰ میلیون ریال پول با این روش اعتراف کرد، این در حالی است که پلیس بر این باور است رقم کلاهبرداری این فرد بسیار بیشتر است و بسیاری از کاربران به دلیل پایین بودن مبلغ اقدام به طرح شکایت یا پیگیری موضوع نکرده‌اند.

وی با بیان اینکه بزهکاران با سوءاستفاده از فضای مجازی و تحریک احساسات کاربران دست به کلاهبرداریهای مشابه می‌زنند خاطرنشان کرد: بررسی‌های فنی پلیس فتا نشان داد که در حالی که برخی کاربران علاوه بر ارسال پول پیامهای ابراز همدردی ارسال کرده بودند، بسیاری از کاربران با اندیشه و تعقل یا جوابی نداده بودند یا خواستار ارایه اسناد و مدارک یا شماره حساب از مراکز معتبر و دولتی شده بودند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.