معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، وجود پرستارنماها را برای حرفهٔ پرستاری و اجرای طرح مراقبت در منزل چالش مهمی عنوان کرد.

« پرستارنماها» چالش اجرای طرح مراقبت در منزل هستند

به گزارش قدس آنلاین، محمد میرزابیگی عصر یکشنبه در نشست نمایندگان تشکل‌های پرستاری منطقه یک کشور با محوریت"ایجاد مراکز خدمات مراقبت و پرستاری در منزل"(home care)، در محل سالن قلم دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه اگر برای پرسش‌های ناشی از مراقبت و مراقبت پرستاری پاسخی نداشته باشیم یعنی صلاحیت نداریم وجود پرستارنماها را برای حرفهٔ پرستاری و اجرای طرح مراقبت در منزل چالش مهمی عنوان کرد.

وی ضمن تشریح فرصت‌ها و موانع اجرای طرح home care، اظهار کرد: با تصویب طرح " ایجاد مراکز خدمات مراقبت و پرستاری در منزل"توسط نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی عنوان کاری یادشده برای پرستاران جنبه قانونی به خودش گرفت، این در حالی است که آیین‌نامه اجرایی طرح در وزارت بهداشت تصویب و ابلاغ‌شده بود که با تصویب در مجلس جنبه قانونی گرفت و مسیر فعالیت هموار شد.

معاون پرستاری وزیر بهداشت، بابیان اینکه هرکجا که بیمار قلبی، دیابتی، ریوی، سرطانی و.. وجود دارد با اجرای طرح" مراقبت در منزل" می‌تواند خدمات مراقبتی و پرستاری را در منزل خود دریافت کند.

میرزابیگی، افزود: علاوه بر ایجاد مراکز خدمات مراقبت و پرستاری در منزل، قرار است مراکز hospice به‌عنوان مراکز مراقبتی از بیماران دیابتی، سرطانی و.. ایجاد شود تا هزینه‌های بیمارستانی این افراد که برای مراقبت باید پرداخت کنند، کاهش یابد.

وی، بیان کرد: در سالهای ۷۵ تا ۸۵ حدود ۵۰ تا ۶۰ دانشکده پرستاری در کشور وجود داشت در حالی این آمار برای این سالهای ۱۹۰ دانشکده پرستاری با ۶۰ هزار دانشجوی پرستاری است.

معاون پرستاری وزیر بهداشت، ادامه داد: در دهه‌های گذشته مقاطع تحصیلی برای پرستاری و رده‌های خدمتی شامل کمک بهیار، بهیار کاردانی، کارشناسی بوده درحالی‌که اکنون دوره‌های کمک پرستاری یک‌ساله، کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری و پرکتشنر راداریم.

میرزابیگی، در ادامه درباره سطح‌بندی خدمات و مراقبت در رشته پرستاری، گفت: سطح‌بندی در این سال‌ها در دو بخش حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای بوده است ضمن اینکه حوزه خدمتی درگذشته فقط بالینی بود اما در حال حاضر به " بالینی- جامعه و آموزش و پژوهش ارتقاءیافته است.

وی، افزود: در حوزه اعطای پروانه صلاحیت حرفه‌ای اکنون با اعلام آئین‌نامه تشکیل شورا به حدود ۳۰ هزار نفر پروانه صلاحیت اعطاء شده است.

معاون پرستاری وزیر بهداشت، اجرای طرح مراقبت در منزل در الویت کاری وزارت بهداشت قرار گرفت که در این راستا تاکنون هزار و ۲۰۰ مرکز home care در قالب بخش خصوصی در کشور فعال شد.

میرزابیگی با اعلام اینکه در حال حاضر ۱۰ شاخص در حوزه پرستاری با اولویت ایمنی بیمار، پرستار ابلاغ‌شده است، گفت: در سالهای ۷۵ تا ۸۵ اوج مشکلات در حوزه تصمیم‌گیری در تعداد نیروها، کیفیت خدمات و نیز حوزه سطح دانش و دانشگاه‌ها بوده است.

وی، اضافه کرد: در حال حاضر به‌ویژه در طی سه و نیم سال اخیر در یک اصل زیربنایی و مهم پیشرفت‌های بی‌نظیر وچشم گیری ایجادشده است.

وی با طرح این پرسش که اکنون با عنایت به غلبه حوزه حرفه‌ای دانشگاهی در حوزه عمل (بالین و جامعه) چگونه کارآمدی خود را به اثبات برسانیم، گفت: امروز در حوزه پرستاری مطالبه بده به مردم، سازمان و بیماران هستیم که بایستی علم و فعل پرستاری را مدیریت کنیم.

میرزابیگی، با تأکید بر اینکه بایستی در حوزه علم مراقبت و مراقبت پرستاری برنامه داشته باشیم تا پاسخگوی مطالبات مردمی باشیم، گفت: از طریق سطح‌بندی مراقبت‌های پرستاری در سطوح حرفه‌ای وغیرحرفه‌ای و بازنگری سطوح از کارشناسی به دکتری و بازنگری محتوا، رشته‌ها، برنامه‌ها و گرایش‌ها می‌توانیم کارآمدی پرستاری را اثبات کنیم.

وی بابیان اینکه تخصصی سازی پرستاری یک پروژه بین‌المللی است که در این راستا علاوه بر phd های سابق ۱۵ گرایش تخصصی پرستاری داریم، گفت: حدود ۱۹۳ دانشکده در کشور وجود دارد که در تمام عرصه‌های عمومی فعالیت می‌کنند،

 معاون پرستاری وزیر بهداشت، بیان کرد: ساماندهی و ایجاد وحدت رویه درروش مراقبت پرستاری یا case method باهدف برجسته‌سازی و هویت بخشی به پرستاری و پاسخگویی به بیمار است.

میرزابیگی با اشاره به کمبود پرستار در بیمارستان‌های کشور افزود: به دلیل وجود این مشکل امروز بایستی یک پرستاری به‌جای ۳ تا ۴ پرستار کار کند و به همین سبب خدمت ۳۰ ساله یک پرستار را می‌توان حداقل ۶۰ سال به‌حساب آورد.

وی، ادامه داد: اقدام اساسی و ریشه‌ای برای رفع کمبود نیرو شامل دو برابر کردن ظرفیت دانشکده‌ها در تمام مقطع و حتی افزایش دانشکده‌ها، به‌کارگیری ۴۳ هزار و ۵۰۰ نفر نیرو در مراکز ارائه خدمت و راه‌اندازی موسسه آوا سلامت و جذب ۱۰ هزار نفر بوده است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.