معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست کشور گفت: در خوزستان حدود ۲۲ کشتی شناورسازی شده اما تا کنون هیچ اطلاعاتی از مشخصات، مجوز و مسائل دیگر آن نداریم.

۲۲ کشتی در خوزستان بدون هیچ اطلاعی شناورسازی شد

به گزارش قدس آنلاین، پروین فرشچی عصرامروز با حضور در جلسه خارج سازی کشتی‌های مغروقه ضمن ابراز خرسندی از حضور در خوزستان اظهار داشت: در کنوانسیون کویت با هشت کشور و در کنوانسیون لندن هر یک به ترتیب در حوزه‌های محیط زیست و زباله‌های دریایی تعامل داریم و خوشبختانه  این حوزه‌ها با یک مدیریت جامع  انجام  می‌شود.

وی با تاکید براینکه کشور ایران طول چند سال اخیر وضعیت خوبی در زمینه توجه به محیط زیست داشته،  افزود:خوشبختانه توجه به محیط زیست دریایی نیز در کنار سایر موضوعات محیط زیستی مورد توجه قرار گرفت. برای نخستین بار تعامل و همکاری ایجاد شد و برنامه توسعه دریایی کشور را با اسناد بالا دستی تدوین کردیم زیرا پیشرفت کشور در این زمینه نیاز به فعالیت‌های اجرائی و اسناد بالا دستی دارد.

معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست کشور با بیان اینکه سازمان محیط زیست در چهار سال گذشته  بیشتر  حول محور سیاست گذاری های کلان می‌چرخید اما به اعتقاد تعداد بسیار زیادی این دوران؛ دوران برنامه ریزی برای سال‌های آینده بود ، تصریح‌کرد: 18 ارگان دریایی که در زمینه بهره برداری و اهداف متفاوت هستند در سند تنظیم توسعه دریایی همکاری داشتند.

وی با اشاره به علت اصلی بازنگری و تدوین قوانین خاص مناطق ساحلی و دریایی، عنوان کرد: قوانین و مقررات حاکم بر محیط زیست کشور بسیار گسترده است ولی به دلیل خصوصیت خاص سواحل و دریاها به این نتیجه رسیدیم که قوانین را بازنگری و قوانینی خاص و مطابق با مناطق ساحلی و دریایی تدوین کنیم زیرا ما نسبت به به دریای خودمان در سال های گذشته بی اعتنایی کردیم اما با توجه به منویات مقام معظم رهبری در زمینه توسعه دریامحور، همه تلاش می کنند تا توسعه را به این سمت حرکت دهند.

فرشچی از توسعه کشور در زمینه دریایی خبر داد و گفت: بین 65 تا 70 درصد از برنامه‌های توسعه یک کشور در سواحل و دریاها است و اگر ما در این زمینه برنامه‌ای نداشته باشیم متاسفانه به توسعه پایدار دست نمی‌یابیم  و در این زمینه سریعا پهنه‌بندی فضایی سواحل را شروع کردیم.

وی با بیان اینکه سواحل مکران نخستین مکانی است که پهنه بندی ساحال آن را آغاز کردیم، افزود: نظام جامع پایش زیست محیطی را تهیه و هفته گذشته با حضور رئیس سازمان محیط زیست آن را مطرح کردیم تا نهادها انتقادات و پیشنهادات خود را به آن ارائه دهند.

معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست کشور تصریح‌کرد: در دوران جنگ تحمیلی آثار مخرب و زیان باری به حوزه محیط زیست کشور وارد شد و متاسفانه هیچکدام از نهادهای بین المللی و رسانه‌های جهان واکنشی برای مطالبع غرامت جنگی نشان ندادند اما در جنگ عراق و کویت نهادها رسانه‌ها برای مطالبه غرامت ورود کردند.

وی  با بیان اینکه یکی از دلایلی که ما در مجامع بین المللی نتوانستیم موفق شویم عدم امکان جداسازی وقایع روزمره دریاها از خسارات آن دوره بود، عنوان‌کرد: حل مشکلات بزرگی مانند فاضلاب و زباله به تنهایی امکان ندارد و در این زمینه نیازمند نقش نظارتی و حاکمیتی هستیم و به بخش حقوقی ریاست جمهوری پیشنهاد دادیم که حداقل آلودگیهای ورودی از کشورهای دیگر مثل فعالیت های کشور ترکیه و عراق را مستندسازی کنند.

فرشچی افزود: تا کنون استفاده درستی از دریاهای کشور نداشتیم به طوری که در دریای خزر مسئله تردد کشتی‌ها و بهره برداری از منابع آبی در جنوب کشور کشف نفت سبب شده سایر صنایع رشد مناسبی نداشته باشند.در بین کشورها فقط 7 کشور دارای صنایع اوراق سازی هستند زیرا این صنعت یکی از صنایع بسیارآلوده دنیا البته با نتایج اقتصادی خوب است.

وی با بیان اینکه دربرخی مواقع افرادی حقیقی اقدام به خرید کشتی می‌کنندکه با سازوکار آن آشنایی ندارند، عنوان کرد: شناورسازی کشتی خود یک دستورالعمل دارد و باید بر اساس دستورالعمل‌ها اقدامات لازم را برای شناورسازی را انجام دهیم.

معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست کشور افزود: در خوزستان حدود 22 کشتی شناورسازی شده اما تا کنون هیچ اطلاعاتی از مشخصات، مجوز و مسائل دیگر آن را نداریم در صورتی که انجام شدن آن باید با پیش درآمد اجرایی شدن دستورالعمل شناورسازی همراه باشد.

وی  تصریح کرد: شناورسازیهای بدون در نظر گرفتن دستورالعمل ها انجام شده بنابراین امروز درخواست داریم تا از این لحظه به بعد این دستورالعمل را اجرایی کنید.

فرشچی افزود: خارج سازی 22 مغروقه از اروند بدون اطلاع ما انجام شده و در دستورالعمل شناورسازی اخذ مجوز، نظارت سازمان، نحوه انتقال و اوراق سازی ذکر شده که ما از هیچ کدام آنها هنگام خارج سازی مغروقه‌های اروند اطلاعی نداریم.

وی تصریح کرد: برای خروج مغروقه‌ها از خور موسی باید سریعا یک کارگروه تشکیل تا برنحوه عملکرد شناورسازی این مغروقه ها نظارت لازم انجام شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.