برخی منابع آگاه می گویند مدیریت راه آهن سالانه با شروع فصل سرما درزهای بین ریل را می بایست تا کمتر کند تا دست انداز و سروصدا کمتر حس شود و درتابستان به علت انبساط متاثر ازگرما فاصله درزها را زیاد می کنند تا خروج قطار از ریل اتفاق نیفتد.

چرا این روزها پی در پی قطار از خط خارج می‌شود؟

به گزارش قدس آنلاین، این عملیات به دلیل کمبود بودجه و نبود نقدینگی و هزینه هنگفت چند سال است که حذف شده است. چند روز پیش گرمای هوا که قطار از ریل خارج شده بود، دما بالای ۵۰ درجه بود ولی امروز دمای هوا کمتر از ۵۰ درجه است و باز قطار از ریل خارج شد که ادعای فوق را تقویت می کند.

۵ یا ۲ واگن؟

فرماندار شهرستان شوش طی روزهای گذشته از خارج شدن دو واگن قطار مسافربری خرمشهر- تهران در محدوده ایستگاه راه آهن میان آب به هفت تپه به دلیل شدت گرما و انبساط ریل آهن خبر داد. این درحالی است که منابع محلی خروج پنج واگن را تایید می کنند.

رضانجاتی فرماندار این شهرستان گفت: دو واگن از قطار مسافربری که از خرمشهر به مقصد تهران در حرکت بود، در ساعت ۱۴:۵۰ دقیقه سه شنبه در محدوده ایستگاه میان آب به هفت تپه شهرستان شوش از ریل خارج شد.

وی ادامه داد: علت این حادثه شدت گرمای هوا و انبساط ریل و فرار قطار از ریل بوده است که بلافاصله عوامل راه آهن در منطقه حاضر و اقدام به جابه جایی مسافران در طی مسیر کردند.

این اتفاق هیچ گونه حادثه جانی برای مسافران این قطار به بار نیاورد اما مسیر راه آهن خرمشهر به اندیمشک به دلیل این حادثه برای مدتی مسدود بود.

پس از چند روز برای دومین بار قطار مسافری فوق العاده دوم خرمشهر - تهران عصر جمعه در ایستگاه شوش از ریل خارج شد.

این حادثه نیز خسارت جانی نداشته اما موجب مسدود شدن خط آهن اندیمشک - شوش - اهواز در محدوده ایستگاه شوش شد.

به گفته منابع محلی حادثه خروج یک واگن قطار مسافربری خرمشهر - تهران از خط در ایستگاه راه آهن شوش در محدوده قطع و وصل ریل ها (سوزن) رخ داده و حادثه جزیی بوده است. علت این حادثه که در ساعت ۱۵ و ۱۵ دقیقه ظهر روز سه شنبه رخ داد گرمای هوا و فرار خط عنوان شد.

مشکل قطار در منطقه زاگرس

مدیرکل راه آهن جنوب، عبد الکریم درویش زاده نیز خصوص اتفاقات اخیر گفت: قطار خرمشهر- تهران در منطقه زاگرس جنوب به دلیل بروز نقص فنی متوقف می شود که با رفع آن قطار مجددا حرکت می کند و اینکه قطار به دلیل گرما و ایجاد موج از ریل خارج شده باشد این چنین نیست.

وی ادامه داد: این اتفاق در منطقه زاگرس افتاده بود و در محدوده مدیریت ما نبوده است و زمانیکه قطار از خرمشهر به تهران در حال حرکت بود دچار نقص فنی می شود و در ایستگاه شوش نقصش را برطرف می کنند. نقص فنی یک امر طبیعی است و بارها هم اتفاق افتاده است، مثلا یک کمپرسور خنک کننده عمل نمی کند، ‌یک پابند دچار مشکل می شود و آن را تعویض می کنند یا شیشه شکسته می شود و تعویض می کنند، اینها یک نقص های طبیعی است و تا جاییکه اطلاع دارم خروج از ریل نبوده است برای اینکه از زمانیکه قطار توقف کرده و خروج کرده تایم کمی بوده است و نمی تواند خروج از ریل اتفاق افتاده باشد.

درویش زاده با اشاره به خروج قطار از ریل در منطقه خوزستان پیش اتفاق افتاد نیز گفت: در منطقه ما نیز موجی که در ریل قطار ایجاد شده بود همان روز بازسازی شد و قطارها در حال تردد هستند و خطوط مرتب بازدید و کنترل می شود و مشکل خاصی نداریم.

برای جلوگیری از ایجاد چنین موج هایی می توان برشهایی را در خطوط ایجاد کرد تا ازدیاد طول آن گرفته شود، ‌علاوه بر آن برای جلوگیری از بروز حوادث می توان با استفاده از ماشین های درزین وحرکت آن جلوتر از قطارهای مسافرتی خطوط را کنترل کرد تا مشکلی برای مسافران بوجود نیاید. همچنین علاوه بر تثبیت خطوط، ‌سرعت قطارها هم مهم است و باید این سرعت به گونه ای در این شرایط تنظیم شود که تلفات جانی نداشته باشد.

مدیرکل راه آهن جنوب گفت: در مناطق جنوب به دلیل دمای بالا همواره موجهایی در خطوط ریلی ایجاد می شود اما چون این موجها ریز است، مشکلی ایجاد نمی کند اما در هفته گذشته افزایش دما در این منطقه بی سابقه بود و حدود ۵۳ درجه بود که مطمئنا این دما روی ریل بالاتر است و شاید به حدود ۶۰ -۷۰ درجه نیز برسد این دمای شدید حرارت که در ۵۰ سال گذشته بی سابقه بوده است، موجهای بزرگی را در ریل ایجاد کرد که در اثر آن یک سالن به صورت کامل از خط خارج و دو سالن دیگر فقط از یک خط خارج شدند.

 مسئولان از گذشته پیش بینی چنین اتفاقاتی را نکرده بودند. اکنون انتظار می رود مسئولان برای کنترل وضعیت های خطرساز در آینده ای نزدیک برنامه ریزی های مدونی اتخاذ کنند. این در حالی است که مدیرکل راه آهن جنوب طی مصاحبه های اخیرش تنها از علل و راهکارهای جلوگیری از پیدایش مشکل می گوید اما خبری از اقدامات و تصمیم گیری برای آینده نیست.

منبع: خبر آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.