یزد - سرپرست معاونت گردشگری میراث فرهنگی استان یزد گفت: مهم‌ترین نمایش عروسکی ویتنام با بیش از هزار سال قدمت که در تلاش برای ثبت در فهرست آثار جهانی یونسکو است ، با هدف ارتباط، معرفی و شناساندن فرهنگ دو کشور ویتنام و ایران در یزد اجرا خواهد شد.

نمایش عروسکی  هزار ساله ویتنام  در یزد اجرا می شود

به گزارش قدس آنلاین، محمدرضا نصیری در گفتگو با خبر نگار قدس آنلاین اظهارداشت: در سفر رئیس سازمان میراث فرهنگی به این کشور، وبراساس تفاهم‌نامه‌ی گردشگری میان ایران و ویتنام قرار شد کارگروه توسعه روابط گردشگری ایران و ویتنام با حضور کارشناسانی از سفارت ویتنام و کارشناسان گردشگری ایران تشکیل و همچنین خانه هنر و فرهنگ ایران در ویتنام راه‌اندازی شود.

وی افزود: براین اساس و در نخستین قدم قرار است نمایش عروسکی ویتنام با بیش از هزار سال قدمت در تهران و ۴ شهر تاریخی کشور اجرا شود در استان یزد در تاریخ ۴  مرداد در سالن شهید صدوقی یزد با همکاری موسسه جوادالائمه یزد به روی صحنه برود و مهمترین هدف این نمایش شناسایی فرهنگ این کشور و همچنین ایران است .

نصیری تصریح کرد: ریشه این نمایش سنتی در طول هزار سال نشات گرفته از زندگی روزمره مردم ویتنام، قصه‌ها، افسانه‌ها و اسطوره‌های ویتنامی بوده و این نمایش تنها اجرای عروسکی در آب درجهان است که بیش از ۱۰ قرن قدمت دارد و نمایشگر تمدن و سمبل‌های باستانی ویتنام است.

معاون میراث افزود: نمایش عروسک‌های آبی ویتنام بیش از هزار سال قدمت دارد و ویتنام در حال تدوین پرونده آن برای ثبت جهانی در فهرست میراث ناملموس جهان در یونسکو است و نمایش میراث ناملموس آسیای شرقی با عنوان عروسک‌های آبی قرار است در ایران و در شهرهای تهران، اصفهان، یزد، شیراز وکاشان به روی صحنه می‌رود.

شایان ذکر است: این نمایش که در آستانه ثبت جهانی یونسکو قرار دارد به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد در دنیا بسیار مورد توجه است و بازیگران و عروسک‌گردان‌های آن در کشورهای مختلف جهان به اجرای این میراث هزارساله پرداخته‌اند. دولت ویتنام با هدف برقراری پیوند میراث ناملموس و فرهنگ دو کشور ایران و ویتنام تصمیم گرفته است .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.