زاهدان-معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: ارزیابان سازمان جهانی صنایع دستی متشکل از دو داور خارجی و یک داور ایرانی به روستای کلپورگان رفته اند تا معیارهای جهانی شدن این روستا و به ویژه سفال آن را که منحصر به فرد است مورد بررسی قرار دهند.

ارزیابان سازمان جهانی صنایع دستی به روستای کلپورگان سفر کردند

بهروز عیسی‌زهی در گفتگو با قدس آنلاین، اظهار داشت: در راستای ثبت جهانی روستای کلپورگان ارزیابان سازمان جهانی صنایع دستی به روستای کلپورگان و به ویژه سفال این روستا به دلیل ویژگی های خاصش مورد توجه قرار گرفته به همین دلیل پرونده ای برای جهانی شدن آن تنظیم شده و به سازمان جهانی صنایع دستی ارسال شده است.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان افزود: ارزیابان سازمان جهانی صنایع دستی متشکل از دو داور خارجی و یک داور ایرانی فردا به روستای کلپورگان سفر کردند تا معیارهای جهانی شدن این روستا و به ویژه سفال آن را که منحصر به فرد است مورد بررسی قرار دهند.

این مسؤول بیان کرد: بازدید از کارگاه های سفال از جمله مهم ترین برنامه های سفر نمایندگان سازمان جهانی صنایع دستی است که در این بازدید فرایند تولید سفال، حجم تولید، ویژگی های سفال و موضوع آموزش آن ارزیابی می‌شود.

وی ضمن بیان اینکه در این روستا امکانات لازم فراهم شده اظهار کرد:  زیرساخت های این روستا به حد استاندارد رسیده است و همچنین با تقسیم کار میان دستگاه‌های مربوطه سعی داریم تا زمینه را برای جلب نظر ارزیابان و جهانی شدن روستای کلپورگان فراهم کنیم.

عیسی‌زهی تصریح کرد: سفال کلپورگان به صورت کاملا دستی، بدون چرخ سفالگری و توسط زنان بلوچ ساخته می‌شود و روستای کلپورگان سراوان می تواند در زمینه معرفی این شهرستان و استان به همه مردم دنیا نقش بسزایی ایفا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.