زاهدان-معاون بهداشتی و درمان دانشگاه علوم پزشکی زابل گفت: پنج نفر از ابتدای سال تا کنون بر اثر بیماری واگیر هاری در شهرهای شمالی استان سیستان وبلوچستان فوت کردند. 

بیماری هاری در منطقه سیستان جان پنج نفر را گرفت

جواد اکبری زاده دوشنبه شب در مصاحبه با قدس آنلاین اظهار داشت: از این تعداد بیمار فوتی ناشی از هاری سه نفر ایرانی و ۲ تبعه افغان هستند که به دلیل اینکه دیر به مراکز درمانی مراجعه کرده اند بیماری واگیر هاری منجربه فوت آنها شده است.

وی افزود: از ابتدای امسال تاکنون افزون بر هزار و ۲۰۰ نفر حیوان گزیدگی توسط سگ های ولگرد در منطقه رخ داده است در حالی در طول سال گذشته افزون بر هزار و ۴۰۰ نفر حیوان گزیدگی بوسیله سگ به وقوع پیوسته که افزایش این آمار زنگ خطری برای منطقه است.

معاون بهداشتی و درمان دانشگاه علوم پزشکی زابل از افرادی که به حیوان گزیدگی توسط سگ دچار می شوند خواست در همان دقایق ابتدایی به مراکز درمانی مراجعه کنند.

وی تاکید کرد: تمامی خدمات دانشگاه علوم پزشکی زابل به افرادی که دچار حیوان گزیدگی توسط سگ می شوند به صورت رایگان ارائه می شود.

وی تصریح کرد: درمان هر فردی که توسط سگ دچار حیوان گزیدگی می شود افزون بر ۵۰۰ هزار تومان برای مجموعه بهداشت و درمان منطقه هزینه در بر دارد که از بیماران دریافت نمی شود.

اکبری زاده گفت: هاری یک نوع بیماری واگیر مشترک بین انسان و دام است و به منظور جلوگیری از گسترش آن با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و دامپزشکی زابل نظام مراقبت به صورت کامل انجام شده است.

وی متولی جمع آوری و اتلاف سگ های ولگرد را شهرداری های هر شهرستان دانست و تصریح کرد: تاکنون اقدام چشم گیری توسط شهرداری ها باتوجه به حجم سگ های ولگرد در منطقه انجام نشده است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی زابل افزود: آمار سالیانه مرگ و میر انسان از طریق بیماری واگیر هاری سه نفر است در حالی که این رقم در زابل از ابتدای سال ۹۶ تاکنون به پنج نفر رسیده است. وی بیان کرد: براساس آمارهای بدست آمده افزون بر ۱۰ هزار سگ ولگرد در منطقه سیستان وجود دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.