سید راجع الموسوی، با بیان اینکه مبارزه با داعش به وحدت ملی عراق کمک کرد و آمادگی بیشتری داریم تا در صورت بروز دیگر حوادثی همچنان متحد باشیم، گفت: سوریه، لبنان و عراق جبهه‌های محور مقاومت هستند که با تقویت آن‌ها می توان دشمنان را مایوس کرد.

بارزانی برای حل مشکلات کردستان به بغداد سفر کند نه اروپا

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ویژه نامه بیت المقدس؛  عراق با داشتن دو رودخانه مشهور دجله و فرات سرآغاز تمدن‌ باستان بین‌النهرین است که با جلگه‌های حاصلخیزش مورد توجه امپراتوری‌های آن زمان قرار گرفت.

امروزه داشتن منابع سرشار انرژی و منابع معدنی باعث شده است تا سرزمین بابلی‌ها و سومری‌ها بار دیگر مورد توجه قدرت‌های استعماری قرار گیرد. حمله مشترک آمریکا و انگلیس که سال 2003 به عراق صورت گرفت و یا حمله گروه‌های تروریستی داعش به موصل را بتوان از این مقوله دانست.

راجع الموسوی سفیر بغداد در تهران است که با حضور در محل کارش می توان فهمید، علاقه زیادی به فرهنگ و تمدن کشورش دارد و نقش بستن تابلوهایی از تاریخ و فرهنگ عراق بر دیوار دفترش گویای این مطلب است.  وی که دانش آموخته شهر بغداد است از علاقه خود به تمدن و فرهنگ غنی عراق می‌گوید. از اینکه نیروهای مردمی این کشور توانسته‌اند با شجاعت و همدلی شهر تاریخی و استراتژیک موصل را از دست گروه‌های تروریستی داعش باز پس بگیرند خرسند است و از حمایت‌های دولت و ملت ایران در حمایت از ملت‌های مظلوم تقدیر می‌کند.

بازپس گیری موصل از دست گروه تروریستی داعش و طرح برگزاری همه پرسی در اقلیم کردستان عراق، محورهای گفت‌وگوی ما با «سید راجع الموسوی» سفیر عراق در ایران است که متن کامل آن را در ادامه می‌خوانید:

در ابتدا آزاد سازی موصل را خدمت شما و ملت عراق تبریک عرض می کنیم لطفا از اهمیت بازپس گیری موصل و نقش نیروهای مردمی در آزادسازی این شهرتاریخی برایمان بگویید؟

تشکر می کنم از شما و ملت ایران که در غم و شادی ما همراه بوده و هستید. ایرانی‌ها همیشه در کنار ملت عراق هستند و این جای تشکر دارد.

من به شخصه پیگیر سخنان و مواضع مسئولان ایرانی در آزادسازی موصل بودم و مواضع آن‌ها نشان می داد که ایران به فکر مسلمانان سایر کشورهای مظلوم هستند. پیام تبریک رهبر معظم انقلاب هم جای تقدیر ویژه دارد که نگاه ایشان به این موضوع نشان می‌دهد که عمق استراتژیک منطقه را می‌شناسند و از آزادی شهرهای عراق خوشحالند.

اگر بخواهم در مورد اهمیت استراتژیک موصل صحبت کنم باید بگویم که این شهر از نظر تاریخی و استراتژیکی دارای اهمیت است و این امر باعث شد تا طالبان و داعش که از حمایت و پشتیبانی برخی کشورها برخوردار بودند، به اشغال آن بیندیشند.

منظورتان چه کشورهایی است؟

همه ما می‌دانیم چه کشورهایی هستند و مشخص است. حتی سازمان ملل هم به این موضوع واقف است و عراق هم احاطه خوبی به این موضوع دارد. بخشی از این حمایت‌ها از سوی رژیم صهیونیستی است؛ بالطبع هدف رژیم صهیونیستی در منطقه این است که به اختلافات میان مسلمانان دامن بزند تا به اهدافشان برسند، برای همین است که گروه‌ تروریستی داعش با حمایت صهیونیست‌ها محور مقاومت را هدف قرار دادند تا کشورهایی همچون عراق، سوریه، لبنان و ایران نتوانند به وحدت مشترک خود که تقویت محور مقاومت است دست یابند.

در همان ابتدا عراق هشدارهای لازم را درباره داعش به سایر کشورها داد. از آنجا که موصل به دلیل نزدیکی با سوریه و ترکیه اهمیت استراتژیکی دارد به عنوان یک نماد خاصی مورد اشغالگری داعش قرار گرفت و ابوبکر البغدادی آن را پایتخت خود اعلام کرد و موصل را راهی برای رسیدن به دیگر اهدافش در نظر گرفت و برای اینکه اشغالگری خودشان را موجه جلوه دهند نام خلافت اسلامی و دولت اسلامی را برای خودشان انتخاب کردند.

مبارزه با داعش چه دستاوردهایی برای ملت عراق در برداشت، آیا خطر تکفیری داعش در عراق تمام شده است؟

داعش تنها در عراق یا سوریه نیست بلکه در همه جای دنیا تسری یافته است، کشورهایی که از این گروه تروریستی حمایت می‌کردند امروزه خودشان احساس ناامنی می‌کنند. الحمدالله مبارزه با داعش به وحدت ملی عراق کمک کرد و اکنون آمادگی بیشتری داریم تا در صورت بروز دیگر حوادثی همچنان متحد باشیم.

حشدالشعبی نمونه ای از همین اتحاد عراق است که اشاره کردید؟

زمانی که آیت الله سیستانی آن فتوی جهاد را صادر کردند، در ابتدا شیعیان برای جهاد اعلام آمادگی کردند اما در ادامه همه افراد و گروه‌ها و مذاهب موجود در عراق برای دفاع از کشور به حشدالشعبی پیوستند به همین خاطر است که برخی از کشورها تلاش می‌کنند تا حشداشعبی نباشد.

کشورهای غربی در پاکسازی عراق از داعش نقشی داشتند؟

کشورهای استکباری برای منافع خودشان با داعش می‌جنگند، چه آمریکا و چه روسیه، برای مصالح خودشان در عراق حضور می‌یابند. ما هم باید به اهداف و مصالح مان فکر کنیم و آنها را در نظر بگیریم.

مصلحت و منافع آمریکا یا روسیه در عراق چیست که آن را در نظر می‌گیرند؟

چشمداشت آن‌ها به منابع منطقه است و وجودشان در منطقه به خاطر این منافع است حتی دیدار اخیر ترامپ رئیس جمهور آمریکا از عربستان و انجام قرارداد بزرگ نفتی در همین راستا صورت گرفت.

در نخستین روزهای حمله داعش به موصل گفت‌وگویی با شیخ مجید سفیر پیشین عراق در تهران داشتم که عنوان کرد؛ ملت عراق کار را تمام خواهد کرد و نیازی به بیانه‌های غرب در اینباره نیست آیا می‌توان گفت ملت عراق، موصل را بازپس گرفت؟

بله، به صراحت می‌توان گفت ملت عراق تروریستهای داعش را از عراق بیرون راندند. مردم با حضور داوطلبانه به مبارزه با داعش پرداختند برخی از کشورها به ویژه ایران تلاش‌هایی در این باره انجام دادند که مردم و دولت عراق این حمایت‌ها را فراموش نخواهند کرد.

 اکنون که موصل آزاد شده است روند بازسازی آن را چگونه می بینید؟

درست است که ما از کشور خودمان دفاع کردیم ولی به نیابت از طرف همه کشورها با تروریسم و داعش مبارزه کردیم. امیدواریم کمک‌های بین المللی صورت پذیرد تا طرح‌های ملی با اولویت بازسازی موصل در دستور کار قرار گیرد.

ایران و عراق در زمینه‌های زیاد انرژی، ریلی و جاده ای همکاری‌هایی با هم داشته‌اند و اکنون هم شاهد حضور هیئت جدید عراق در تهران هستیم که در خصوص فصل‌های جدید همکاری و اقتصادی نشست برگزار می‌کنند.

تجزیه عراق و از جمله استقلال منطقه اقلیم کردستان را با توجه به همه پرسی که قرار است در این منطقه برگزار شود، چقدر جدی می‌دانید؟

بالطبع دشمنان به خاطر منافع شان است که دست از سر ما بر نمی‌دارند و به تازگی کردها را به استقلال دعوت می‌کنند. ما یکسری کارهایی را انجام می‌دهیم. طرح صلح ملی که عمار حکیم آن را دنبال می‌کند یکی از این پروژه هاست و آن را با مسئولین ایرانی هم در میان گذاشتیم. شما کاملا مطلع هستید با اتفاق اخیری که افتاده می‌توان متوجه شد که دشمنان ما در پی نقشه هایی هستند.

یکی از اهدافشان نقشه‌های عمیق تری است که کردستان ایران و کردهای ترکیه را هم در نظر دارند، ما ترسی از این همه‌پرسی که اقلیم می‌خواهد برگزار کند نداریم چرا که در قانون اساسی ما نیست و سازمان ملل هم حمایتی از آن ندارد.

به نظر من این مصیبت بار خواهد بود که برادران اکراد ما همه پرسی برگزار کنند. انشاالله عراق یکپارچه خواهد ماند.

آیا منظور شما از مصیبت بار بودن یعنی روی دادن جنگ است؟

میان خودشان در خصوص همه پرسی اختلاف وجود دارد، عملیاتی شدن همه پرسی امری سخت است، قبر خودشان را به دست خودشان می‌کنند حتی با مشارکت زیاد مردم. همه پرسی غیرقانونی است اگر می‌بینیم که در گذشته مورد تایید سازمان ملل بود به خاطر اشغال کشور در آن زمان بود.

کردهای عراق دارای پرچم، مجلس، بودجه، نفت، حوزه های محلی، نهادهای مستقل، مدارس، زبان محلی، اختیارات مرکزی در وزارتخانه‌ها و همه بخش‌های کشور عراق هستند و حضور دارند، کردهای منطقه اقلیم کردستان عراق به گونه‌ای زندگی می‌کنند که دیگران حسرت آن را می‌خورند حتی در هیچ جای دنیا مثل کردستان عراق نمی‌بینید.

این همه پرسی حکیمانه نیست، از آنها می‌خواهیم حکیمانه برخورد کنند چون اگر اینگونه نباشد مشکلاتی فراهم می‌شود.

مسئولان اقلیم کردستان برخی موارد مانند قانون نفت، پیشمرگ و ماده قانونی ۱۴۰ را مستمسک اقدامات خود قرار داده و می‌گویند این موارد نیازمند بازبینی است. آیا این موضوعات مورد توجه دولت مرکزی عراق قرار گرفته است؟

این مشکل با گفت‌وگو قابل حل است اینکه بگویند این زمین یا خاک را با خون گرفتیم و با خون پس می‌دهیم درست نیست.

مگر در زمان صدام حسین اقلیم کردستان، استقلال داشته که اکنون این موضوع را مطرح می‌کند، این موضوع درست نیست؛ شما اگر سفری به اربیل داشته باشید می‌بینید که از بغداد زیباتر است. چه بگویم امیدوارم عاقلانه تصمیم بگیرند.

 تحلیل شما از سفر آقای بارزانی به اروپا و سفر جلال طالبانی به تهران چیست؟

تا آنجا که می‌دانم وضعیت سلامت طالبانی خوب نیست، وی روابطش با مسئولین ایران خوب است و روابط شخصی خوبی با ایران دارد. اما سفر بارزانی به اروپا دارای اهمیت است. ما بیشتر اهمیت می‌دهیم تا با ایشان گفت‌وگو کنیم تا غرب، ما یک ملت و یک هدف داریم باید با هم همکاری داشته باشیم. ما هم خیر و خوبی کردها و هم خیر و خوبی عراقی‌ها را می‌خواهیم.

ریشه بحران کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس را در چه می‌دانید و چه تحلیلی از سفر اخیر حیدرالعبادی به ریاض و تهران دارید؟

یکسری روابط میان عربستان و عراق وجود دارد، عادل الجبیر وزیرامورخارجه عربستان سفری به بغداد داشت و این سفر باعث شد تا روابط سرد دو طرف کاهش یابد. در این دیدار دعوتنامه پادشاه عربستان برای سفر آقای عبادی به ریاض تقدیم شد. صحبت‌هایی که در آن دیدارها شد رضایتبخش بود.

سفر آقای عبادی به تهران هم خیلی خوب بود، روابط دوجانبه، حس برادرانه و احساس تکلیف باعث شد تا پرونده‌ها را حل کنیم و همکاری مشترکی در سایر موارد داشته باشیم، حتی درباره فلسطین هم با یکدیگر مذاکره کردیم و تلاش کردیم هماهنگی مشترکی در خصوص تحولات منطقه با یکدیگر داشته باشیم.

نظرمان درباره اتفاقات منطقه و عراق یکی بود در خصوص حملات تروریستی اخیر تهران که به مجلس و مرقد مطهر امام خمینی صورت گرفت عنوان کنم که رابطه ما با تهران مصداق «چو عضوی به درد آورد روزگار» است.

تحلیل شما از پرتاب موشک‌های ایران به مقر تروریست‌های داعش در سوریه چیست؟

وقتی ایران موشک‌هایش را برای حمایت از عراق و مقابله با تروریست به سوریه پرتاب می‌کند اقدام با جسارت و تاریخی است. ایران نمی‌خواهد به کشوری حمله کند و به استقرار و ثبات در منطقه می‌اندیشد. ما این حرکت شجاعانه را تبریک می‌گوییم.

با این تحلیلی که شما دارید چرا اکنون شاهد ایران هراسی در منطقه هستیم؟

 در سالگرد ارتحال امام خمینی، رهبر انقلاب فرمودند که انقلاب اسلامی دارای جایگاه و اراده است آنها ترسشان این است که ایران کشوری مستقل باشد، چرا هشت سال با ایران جنگیدند چون می‌ترسیدند که سایر ملت‌ها از ایران درس بگیرند. چرا ایران نباید در راه علمی گام بردارد در حالی که آنها سلاح هسته‌ای دارند. برای همین است که از ایران می ترسند، خواسته ایران این است که کشورهای منطقه روی پای خودشان بایستند. با ایران می‌جنگند چون ایران خاری در چشم آن‌هاست به همین دلیل است که ایران را به عنوان قدرت اسلامی می‌دانیم، می‌خواهند امت را از این قدرت جدا کنند. رهبری ایران می‌گوید خودمان آینده کشور را تامین می‌کنیم و مستقل هستیم.

چه کسی از ملت مظلوم فلسطین، عراق، سوریه حمایت می‌کند.

به نظر شما آن‌ها قبول می‌کنند که این گونه باشند، خیر. برای همین است که توطئه می‌کنند. ساخت موشک ایران برای اقتدار در مذاکره بود نه جنگ، به نظر من ایران مهمترین عنصر استقرار امنیت در منطقه است.

شما این باور را دارید که اکنون محور مقاومت دارای پیوند جغرافیایی است؟

بله، ولی دشمنان سعی کردند تا این محور مقاومت را از بین ببرند.

نباید فراموش کرد امنیت ما یکی است و برای همین مورد حمله قرار گرفتیم، میدان جنگ ما یکی است، سوریه، لبنان و عراق جبهه‌های محور مقاومت هستند که با تقویت آن‌ها می توان دشمنان را مایوس کرد./

انتهای پیام

روح الله فرقانی فدافن

ویژه نامه بیت المقدس دوشنبه هر هفته ضمیمه روزنامه قدس منتشر می شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.