رشت- رئیس پلیس راه استان گیلان گفت: طرح تابستانی پلیس راهوربا هدف کاهش سوانح جاده ای با ۶۸ تیم گشتی سیار و۲۰ مقر ثابت از اول تیرماه آغاز و تا پایان شهریور ادامه دارد.

خط قرمز های پلیس در اجرای طرح تابستانی/ با متخلفین برخورد جدی می شود

قدس آنلاین-گروه استانها- مریم غلامپور: رییس پلیس راه استان گیلان در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار قدس آنلاین، به طرح تابستانی پلیس راه گیلان برای سلامت و مسافران تابستانی برای سفری ایمن خبر داد و گفت: اجرای طرح تابستانی پلیس راه از اول تیرماه تا پایان شهریور با نیروهای آماده به خدمت پلیس راه به صورت شبانه روزی با مشارکت و همکاری ارگانهای هلال احمر، اورژانس، استانداری ، فرمانداری، راهداری، امدادخودرو  و صداو سیما در حال انجام است.

سرهنگ حسین محمدپور افزود: در این طرح ۲۵۰ نفر نیروی پلیس راه روزانه و ۳۹۰ نفر در آماده باش کامل به مردم خدمات ارائه می دهند.  

شناسایی ۹۷ نقطه پرحادثه در جاده های گیلان

سرهنگ حسین محمدپوربه نقاط پرحادثه گیلان اشاره کردو افزود: ۹۷ نقطه پرحادثه در سال گذشته شناسایی و آشکارسازی شده که از این تعداد با کمک راهداری ۳ نقطه اصلاح شد و اصلاح باقی مانده نقاط تا جذب اعتبارات  با اعزام نیروهای گشت به آن نقاط با حضور پلیس و برخورد با تخلفات حادثه ساز از بروز تصادفات جلوگیری به عمل می آید.

وی به آمار تصادفات منجر به فوت در یکماه اخیر از طرح تابستانی اشاره کرد و گفت: در یکماه گذاشته از طرح تابستانی ۵۰ نفر تصادفات منجر به فوت داشته ایم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته در طرح تابستانی ۳۹ درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: از این تعداد فوتی در طرح تابستانی ۴۲ درصد در راههای اصلی و ۵۶ درصد در راههای فرعی بوده است که موتورسواران با ۵۶ درصد بیشترین سهم تصادفات را به خود اختصاص داده اند.

وی گفت: بیشترین علت تصادفات فوتی به ترتیب عدم تجاوز و انحراف به چپ ۳۰ درصد، عدم توجه به جلو ۱۸ درصد، تخطی از سرعت مطمئنه ۱۶ درصد و عدم رعایت حق تقدم با ۱۴ درصد همراه بوده است.

سرهنگ محمدپوربه ساعت وقوع تصادفات در یکماه طرح تابستانی به  دو بخش اشاره کرد و افزود : در تصادفات منجر به فوت بین ساعت ۲۰ الی ۲۴ با ۱۶ فقره  ،(۳۶درصد )، بین ساعت ۱۶ الی ۲۰ با ۸ فقره (۱۸ درصد)و در مجموع ۵۴ درصد تصادفات بین ساعت ۱۶ الی ۲۴ اتفاق افتاده که جنس تصادفات اغلب موتورسواران می باشند.

وی به آمارتصادفات منجر به فوت در ۳ ماه اول سال اشاره کرد و گفت: در سه ماهه اول سال۹۶، ۱۳۱ نفر در تصادفات فوت شدند که این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش یک نفری مواجه بوده است.

فقدان روشنایی طولی در محورهای فرعی و روستایی

وی افزود : از ۱۰ هزار و ۸۱۶ کیلومتر راههای استان گیلان، ۱۰ هزار و ۱۱۹ کیلومتر فرعی و روستایی که تنها با امکانات پلیس قابل پوشش نیست و این جاده ها به ایمن سازی بیشتری نیاز دارد .

سرهنگ محمدپور به فقدان روشنایی طولی در جاده های فرعی و روستایی اشاره کرد و گفت: در جلسات کمیسیون راه به روشنایی طولی مخالفت نشان دادند اما استان گیلان به علت پراکندگی روستایی و مسکونی از سایر استانهای دیگر متمایز است.

وی با تاکید بر اهمیت فقدان روشنایی در راههای اصلی اینگونه عنوان کرد و افزود: تا گرفتن مجوز روشنایی طولی راهها از سازمان راهداری اداره برق قول داده که با روشنایی نقطه ای در ۴۰ نقطه حادثه ساز روشنایی مناطق مشخص شده پرخطر را تامین کند.

بیشترین تصادفات فوتی در محور رشت – چابکسر اتفاق می افتد

وی به ۱۰ محور پرحادثه به ترتیب در گیلان اشاره کرد و گفت: محورهای رشت – لنگرود، لنگرود – چابکسر، محور رشت به انزلی، آستارا به اردبیل، پیربازار به ضیابر، سراوان به سنگرو کوچصفهان، امام زاده هاشم به رستم آباد جاده قدیم ،رشت به فومن، فومن به سراوان، رشت به امام زاده هاشم جزء ۱۰ محور پرحادثه جاده های گیلان شناسایی شده است.

جداسازی راه ها عامل اصلی کاهش تصادفات فوتی در ده سال گذشته

سرهنگ محمد پور جداسازی راه ها را در کاهش تصادفات موثر دانست و افزود: از سال ۷۵ جداسازی راه ها آغاز شده و تا به امروز ادامه دارد و آمار تصادفات فوتی درون شهری و برون شهری دهه گذشته در سال ۸۵ ، ۱۲۹۶ نفر بوده است که این رقم در سال ۹۵ با وجود افزایش خودوروها و راه ها  به ۶۷۰ نفر رسیده است.

نصب دوربین های نسل جدید تا پایان سال ۹۶

 وی به نصب دوربین های نسل جدید ثبت تخلفات خبر داد و گفت: تا پایان سال ۹۶ ، ۴۰ دوربین نسل جدید در ۴۰ نقطه مصوب شده نصب می شود و از این تعداد ۲۱ دوربین در مسیر پرحادثه رشت به چابکسر پیش بینی شده است.

وی گفت: تفاوت دوربین های نسل جدید با دوربین های قدیمی در محاسبه ثبت تخلف بین دو دوربین بر اساس کیلومتر و میزان سرعت خودرو می باشد.

خط قرمز پلیس در اجرای طرح تابستانی

سرهنگ محمدپور گفت: پلیس با تخلفات حادثه ساز، از قبیل تلفن همراه، نداشتن کمربند ایمنی توسط سرنشنین های عقب و جلو، رانندگی با حالت مستی، استفاده از مواد های صنعتی و روان گردان  به طور جدی برخورد می کند.

وی افزود :رانندگانی که به تست الکل مثبت نشان دهند ۴۰۰ هزار تومان اعمال قانون شده و ۶ ماه گواهی نامه آنها ضبط و به مراجع قضایی معرفی می شوند.

توصیه پلیس راه گیلان به مردم

سرهنگ محمد پور دیدن و دیده شدن در شب را مهم دانست  گفت: با توجه به آمار تصادفات ۲ قشر آسیب پذیر موتورسواران و عابرین پیاده به رانندگان در شب در محورهای فرعی توصیه می شود با رعایت سرعت مطمئنه و عدم سبقت های بیجا از بروز تصادفات جلوگیری کنند.

وی گفت: موتورسیکلت ها از تغییر مسیرو دورزدن های ناگهانی خودداری کنند و عابرین پیاده با پوشش لباس روشن که بازتاب نور داشته باشد در راههای فرعی که شانه خاکی راه ندارد از مسیر مخالف تردد وسیله نقلیه حرکت کنند تا قابل دید باشند تا راننده و عابر در هنگام بروز حادثه بتوانند عکس العمل متقابل داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.