۸۰۰ طرح آبرسانی به روستاهای سراسر کشور با جمیعت ۵۰۰ هزار نفر با حضور معاون اول رئیس‌جمهور افتتاح شد.

۸۰۰ طرح آبرسانی به روستاهای سراسر کشور افتتاح شد

به گزارش قدس آنلاین، مراسم آبگیری رسمی سد "جامیشان" شهرستان سنقروکلیایی و سد "زمکان" شهرستان دالاهو با حضور معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر نیرو و مسئولان استانی و محلی برگزار شد.

در حاشیه این مراسم طرحهای آبرسانی به ۸۰۰ روستای کشور با جمعیت ۵۰۰ هزار نفر از طریق ویدئوکنفرانس توسط اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور افتتاح شد.

این روستاها به‌طور عمده در استان کرمانشاه با ۱۰۲ روستا و ۲۳ هزار نفر جمعیت، استان مازندران با ۱۱۴ روستا و ۷۰ هزار نفر جمعیت، فارس با ۱۱۸ روستا و ۱۰۰ هزار نفر جمعیت قرار دارند که معاون اول رئیس‌جمهور در ارتباط زنده از طریق ویدئوکنفرانس با استانهای مازندران، فارس و لرستان طرحهای آبرسانی روستایی را افتتاح کرد.

کمبود اعتبارات طرح تعادل بخشی آب در کرمانشاه

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کرمانشاه نیز در این مراسم با بیان اینکه طرح احیا و تعادل بخشی آب در استان کرمانشاه با کمبود اعتبارات و تخصیص نقدینگی مواجه است افزود:‌ کمک به این طرح از صندوق توسعه ملی ضرورت دارد.

کیاست امیریان با بیان اینکه افتتاح چهار سد در استان کرمانشاه تعهد شده بود عنوان کرد: دو سد "دایک" و "تنگ حمام" سال گذشته به بهره‌برداری رسید و دو سد زمکان و جامیشان نیز امروز به بهره‌برداری‌ رسید.

امیریان با اشاره به اینکه در زمینه شبکه ۱۲ هزار و ۶۰۴ هکتار تعهد شده بود گفت: در ۲۲ بهمن سال گذشته ۶۶۰ هکتار شبکه در سد زاگرس انجام شد و ۵۸۰ هکتار باقی مانده امروز عملی می‌شود.

وی با بیان اینکه سد سومار پاییز آبگیری می‌شود افزود: دو سد افتتاح شده در امروز نیز در ماه‌های آینده به بهره‌برداری می‌رسد و با افتتاح آنها از ظرفیت‌های گردشگری و پرورش ماهی استفاده می‌شود.

امیریان با اشاره به اینکه آب ۲۲۰۰ هکتار باغ و ۱۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی از طریق سد زمکان تأمین می‌شود گفت: جامیشان با حجم مخزن ۵۲ میلیون مترمکعب امکان آبیاری ۳۵۰۰ هکتار از اراضی شامل ۲۸۰۰ هکتار توسعه و مابقی بهبودی را دارد.

ضرورت اجرای طرح سردسیری در کرمانشاه

استاندار کرمانشاه نیز در این مراسم از وزیر نیرو خواست که برای به اجرا رسیدن هرچه سریعتر طرح سردسیری در استان کرمانشاه با توجه به انجام مطالعات آن در وزارت نیرو در سفر امروز اقدامات لازم را انجام دهد.

اسدالله رازانی با بیان اینکه امروز طرحهای مهمی در بخشهای مختلف از جمله دو سد و آبرسانی به روستاها و کارخانه تولید خودرو در استان به بهره‌برداری می‌رسد افزود: فاز نخست طرح گرمسیری در فصل زراعی جدید افتتاح می‌شود.

وی با بیان اینکه استعداد اول استان کرمانشاه کشاورزی است افزود: مساحت استان ۱/۵درصد کشور است که ۶درصد اراضی و هشت درصد آب کشور در این منطقه قرار دارد اما تولیدات کشاورزی کرمانشاه از ۱/۵درصد تجاوز نمی‌کند.

در جریان سفر معاون اول رئیس‌جمهور به استان کرمانشاه دو سد زمکان و جامیشان نیز آبگیری شد که به گفته وزیر نیرو برای این طرحهای آبی در مجموع ۴۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.