پس از هشدار نماینده ویژه پوتین مبنی بر احتمال عملیات نظامی روسیه علیه داعش در خاک افغانستان، حکومت وحدت ملی اعلام کرد که هیچ کشوری اجازه عملیات خودسرانه در این کشور را ندارد.

هیچ کشوری اجازه عملیات خودسرانه در افغانستان را ندارد

به گزارش قدس آنلاین، «ضمیر کابلوف» نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه ضمن ابراز نگرانی از فعالیت گروه داعش در شمال افغانستان هشدار داده بود که اگر حکومت افغانستان و نیروهای خارجی علیه این گروه اقدام نکند روسیه وارد عمل خواهد شد.

«نجیب‌آزاد» معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان نیز در واکنش به این موضوع گفت: حکومت افغانستان به هیچ کشوری اجازه نخواهد داد تا در خاک این کشور خودسرانه عملیات مبارزه با تروریسم راه‌اندازی کند.

وی در ادامه تصریح کرد: با وجود پیمان امنیتی واشنگتن و کابل حتی سربازان آمریکایی در این کشور نیز به نظامیان افغان آموزش می‌دهند.

معاون سخنگوی رئیس‌جمهور افغانستان تاکید کرد که نیروهای امنیتی افغان قابلیت مبارزه با گروه‌های تروریستی را در این کشور دارد.

ضمیر کابلوف گفته بود که گسترش فعالیت گروه داعش و تلاش برای ایجاد پایگاه در افغانستان با هدف نفوذ به آسیای مرکزی برای روسیه قابل قبول نیست و به نیروهای خارجی و حکومت افغانستان هشدار داده بود که در صورت سهل‌انگاری، روسیه دست به اقدام نظامی در خاک این کشور خواهد زد.

«شاه حسین مرتضوی» سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری نیز در نشست خبری در واکنش به اظهارات کابلوف اعلام کرد که از کشورهای منطقه انتظار داریم تا مسئولیت‌پذیری دولت افغانستان را در مبارزه با تروریسم به عنوان یک الگو بپذیرند.

«متیو والین» کارشناس ارشد در مرکز پژوهشی «پروژه امنیت آمریکا» معتقد است که روسیه با استفاده از تاجیکستان نیروهای نظامی خود را در مرزهای مشترک با افغانستان مستقر می‌کند.

وی در ادامه می‌افزاید: این احتمال نیز وجود دارد که روسیه پایگاه‌های نظامی را در خاک افغانستان ایجاد کند که با در نظر داشتن سابقه این کشور بعید به نظر می‌رسد که مورد استقبال حکومت افغانستان قرار گیرد.

این کارشناس آمریکایی معتقد است که اگر روسیه رویکرد خود را تغییر دهد و دست از حمایت تسلیحاتی طالبان بردارد ممکن است حکومت افغانستان با این کشور همکاری کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.