وزیر نیرو گفت: نیروگاه برق آبی داریان طی یکی دو ماه آینده با ظرفیت ۲۰۵ مگاوات به بهره برداری می‌رسد.

نیروگاه برق آبی داریان طی دو ماه آینده به بهره برداری می‌رسد

به گزارش قدس آنلاین، حمید چیت چیان امروز سه شنبه در جلسه شورای اداری استان کرمانشاه با موضوع اقتصاد مقاومتی که در استانداری برگزار شد، اظهار داشت:  در خصوص منابع آب سردسیری مطالب عنوان شده در این جلسه درست است اما باید استفاد ه کرد که برای دسترسی به این منابع آب یکی دو سد باید اجرا شود و بعد از آن حدود ۱۰۰۰ متر ارتفاع را پمپاژ کنیم تا این آب در کرمانشاه قابل دسترسی باشد، با ۱۰۰۰ متر پمپاژ و برقی که این پمپاژ نیاز دارد هیچ محصول کشاورزی وجود ندارد که با این هزینه پمپاژ توجیه اقتصادی داشته باشد بنابراین اینکه از این آب برای تولید کشاورزی استفاده کنیم باید کاملا صرفه نظر کنیم اما برای صنعت امکان پذیر است.

وی بیان کرد: در برخی از مناطق کشور برای تامین آب صنعت، ناچاریم در کنار خلیج فارس و دریای عمان آب را شیرین کنیم و حدود ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلومتر آب را منتقل کنیم، الان صنایع در آن نقطه با شرکتی که برای انتقال آب سرمایه گذاری  کرده قرارداد بستند به ازاء هر مترمکعب آب چهار دلار پرداخت کنند قطعا اگر منابع آب سردسیری را با این نوع آب مقایسه کنیم حتما آب سردسیری ارزان تر خواهد بود و بنابراین هر صنعتی که نیازمند استفاده از این منابع آب باشد ما کاملا آمادگی داریم تا مجوز صادر کنیم اما آن صنعت باید هزینه های مرتبط با انتقال آب را خود متقبل شود.

چیت چیان با بیان اینکه توجیه پذیری تمام سدها یکسان نیست، افزود: باید با توجه به تمام جهات اولویت ها را مشخص کنیم و در نتیجه اتخاذ همین سیاست بوده که دولت یازدهم ۳۴ سد را در اطراف کشور به نتیجه رسانده که ۵ سد در استان کرمانشاه بهره برداری شد.

وزیر نیرو بیان کرد: اینطور نیست که ۵۲ هزار هکتار از شبکه های آبیاری زهکشی تقلیل یافته باشد به ۳۲ هزار، بلکه برنامه ما روی ۶۶ هزار هکتار است که بخشی از آن احداث شده و بخشی از آن در حال احداث است و سرمایه گذاری که در این جهت در استان کرمانشاه انجام شده در میان تمام استان های کشور بی نظیر است و در هیچ نقطه ای از کشور کاری با این وسعت در دست اجرا نداریم.

چیت چیان گفت: از آذر ماه ۱۳۹۳ تا امروز ۳۲۰۰ میلیارد تومان در خصوص توسعه منابع آب استان و احداث شبکه های آیباری زهکشی سرمایه گذاری شده و در هیچ جای کشور این طرحی را نداشتیم که البته این با احتساب نیمی از هزینه های سامانه گرمسیری است چرا که استان ایلام هم از آن بهره بردار است و تا انتهای نیمه اول سال ۹۷ ، ۱۲۰۰ میلیارد تومان دیگر هزینه می شود.

وی با اشاره به اینکه کشور سرمایه گذاری بی نظیری را در ارتباط با تامین منابع آب، استحصال، ذخیره سازی و احداث شبکه های آبیاری زهکشی عهده دار شده است، گفت: این منابع آب تامین شده اگر از آن بصورت سنتی استفاده شود اشتغال جدیدی و ۳۰ – ۴۰ هزار اشتغرال در استان ایجاد خواهد کرد اما اگر  بتوانیم از این آب برای کشت گلخانه ای و صنعتی استفاده کنیم میزان اشتغال ضرب در بیست خواهد شد و امکان بی نظیری را برای استان ایجاد کرده که معنای توسعه اقتصادی و اجتماعی همه جانبه در غرب است.

وی اظهار کرد: کشور ما پنجمین کشور در دنیاست که بیشترین سرمایه گذاری را در کشت آبی انجام داده اما کشت آبی فی نفسه به معنای مطلوبی نیست در کشورهای اروپایی اصلا شبکه های آبیاری و زهکشی اجرا نمی کنند زیرا آنقدر بارندگی دارند که بی نیاز از ایجاد سیستم های آبی اند.

وی متوسط بارندگی در استان کرمانشاه را بیش از ۴۹۰ میلیمتر است و معادل دو برابر متوسط کشور اعلام کرد و گفت: هم اکنون دو واحد ۳۲۰ مگاواتی نیروگاه بیستون، ۴ واحد ۱۶۲ مگاواتی در نیروگاه زاگرس، ۴ واحد ۲۷ و نیم مگاواتی در نیروگاه اسلام آباد و یک نیروگاه هفت و نیم مگاواتی داریم که در جمع ۱۴۰۵ مگاوات در استان داریم.

چیت چیان اظهار کرد: مصرف فعلی استان کرمانشاه در پیک مصرف ۱۲۸۰ مگاوات است و همین الان ظرفیت تولید ما بیش تر از مصرف است همزمان سه نیروگاه بزرگ را در حال ساخت داریم، نیروگاه برق آبی داریان طی یکی دو ماه آینده با ظرفیت ۲۰۵ مگاوات به بهره برداری می رسد.

وزیر نیرو افزود: توسعه نیروگاه زاگرس با ظرفیت ۱۶۰ مگاوات و نیروگاه دالاهو در حال احداث است و ۱۴۳۰ مگاوات در آینده ای بسیار نزدیک به ظرفیت ۱۴۰۵ مگاواتی اضافه می شود و این با در نظر گرفتن ۵۰۰ مگاواتی است که صادر می شود.

وی با اشاره به افتتاح شش طرح برقی در استان گفت: استان کرمانشاه از جمیع جهات نیازمند توسعه بیشتر است ما به عنوان بخش آب و برق تمام آنچه که در دسترس داریم در خدمت مردم به کار گرفتیم و به کار خواهیم گرفت.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.