گاهی می‌توانیم درد نرفتن به زیارت را با یک سلام پایان دهیم و نگاه مشتاق را در قاب چشمان یک زائر ابدی به امام هدیه کنیم. به کسی که هنوز گنبد و گلدسته حرم را ازنزدیک ندیده است. اگر شما هم مشتاقید کوله بار زائری را برای دیدار با حضرت عشق ببندید، به شماره ۳۰۰۰۷۲۳۰۹ پیامک بزنید، تا با شما تماس گرفته شود

شما هم می‌توانید کوله بار زیارت اولی‌ها را ببندید

به گزارش قدس آنلاین، گاهی وقتی قرار نیست فردا صبح سرکار باشی، بهترین زمان است که پدر چشمت را در بیاوری و هی اینستاگرام و تلگرام را دور بزنی! البته همیشه «نت» گردی‌های نیمه شب بد نیست! مثل همین که در فن پیچ «سید احمد خمینی» یک تبلیغ کار خیرخواهانه حواسم را از خواندن مطالب فانتزی پرت کرد؛ دعوتی بود مردمی، برای کمک به یک طرح زیبای معنوی. طرحی زائرانه به نام «کریمانه»، فرصتی که می‌تواند دل‌های بی قرار زیادی را به ضریح دل‌ها پیوند بزند، فرصتی برای همراهی با سماع دست‌های بی‌تاب در آسمان حرم امام رضا(علیه‌السلام).

چت‌های نیمه شب برای یافتن متولی این طرح، مرا به خانم سیده حورا صدر(همسر حجت الاسلام یاسرخمینی) یکی از همراهان کریمانه رهنمون ساخت. با کمک خانم صدر سراغ حجت الاسلام حیدر علی جعفری رفتم تا از سفرهای زائرانه نوجوانان زیارت اولی استان‌های هرمزگان و سیستان وبلوچستان بیشتر بدانیم.

اجرای یک طرح کریمانه برای زیارت اولی‌ها

حجت الاسلام حیدر علی جعفری درباره شکل گیری گروه «کریمانه» به خبرنگار ما می‌گوید: ما کارمان را با مجموعه فرهنگی «سفینة النجاه» با اشراف دفتر تهران آیت الله سیستانی آغاز کردیم. از یک سال پیش، فعالیت مؤسسه را در استان‌های جنوبی و بخصوص هرمزگان وسیستان و بلوچستان متمرکز کردیم.

این فعال فرهنگی درپاسخ به چرایی انتخاب این مناطق برای اجرای برنامه‌های فرهنگی، اظهار می‌دارد: این مناطق از دو بعد اقتصادی و فرهنگی به همراهی بیشتر نیاز دارند و البته پذیرش مطالب معرفتی نیز خیلی بیشتر است.

وی درباره راه اندازی طرح «کریمانه» می‌افزاید: از سال گذشته نخستین اردوی زیارت اولی‌ها را به مشهد آوردیم که ۴۰۰ زائر دختر و پسر از این دو استان بودند.

جعفری با بیان اینکه فعالیت‌های خیرخواهانه دیگری مانند توزیع مواد غذایی، گوشت در عید قربان و... نیز صورت می‌گیرد، به کمک‌های مردمی برای اجرای طرح «کریمانه» اشاره کرده و می‌گوید: امسال نیز اردوی زیارت اولی‌ها در دو سطح از بین دختران و پسران که هرسطح شامل ۴۰۰ زائر است، انجام می‌شود.

دست‌های کوچک برای آرزوهای بزرگ

این مبلغ دینی با بیان اینکه تاکنون در قالب این طرح بیش از ۱۰۰۰ زائر زیارت اولی به حرم رضوی مشرف شده‌اند، بیان می‌کند: در این زیارت ها، محبان اهل بیت(علیهم السلام) از بین اهل سنت نیز حضور دارند که در کلاس‌های فرهنگی ما شرکت کرده‌اند و انتخاب‌ها کاملاً هدفمند است.

وی با تأکید براینکه مجموعه طرح «کریمانه» کاملاً مردم نهاد است، تصریح می‌کند: ارتباط ما با دفتر آیت الله سیستانی تنها برای رصد و اعلام نظر دفتر معظم له است؛ زیرا رعایت نکات فرهنگی و دقت در اجرای برنامه‌های مذهبی در هر نقطه‌ای از ایران نیازمند تأیید مرجعیت شیعه است؛ اما از نظر مالی با کمک مردم این طرح اجرایی شده و می‌شود.

حجت الاسلام جعفری به دعوت میهمانان سال گذشته در میهمانسرای حضرت رضا(علیه‌السلام) اشاره می‌کند و اظهار می‌دارد: دعوت ناهار میهمانسرای حضرت رضا(علیه‌السلام) برای زائران زیارت اولی خیلی دلچسب بود.

این فعال فرهنگی در ادامه می‌افزاید: بیشتر این زائران حتی تجربه یک سفر تا بیرون شهرستان خود را هم ندارند و زیارت امام رضا(علیه‌السلام) یکی از آرزوهای دست نیافتنی آن‌ها بوده است.

وی با آرزوی گسترش این طرح در سال‌های آینده، به حال و هوای زیارت اولی‌های ثامن الحجج(علیه‌السلام) اشاره می‌کند و می‌گوید: نخستین دیدار زائران امام رضا(علیه‌السلام) خیلی دیدنی است. لحظات نابی شکل می‌گیرد؛ لحظاتی که در زیارت هایی که خودم تجربه نکرده‌ام. اشک‌هایی که جاری می‌شود، صحبت‌هایی که با امام دارند و ادبیات زیبایی که برای امام هشتم(علیه‌السلام) به کار می‌برند، خیلی دیدنی است.

جعفری می‌افزاید: یکی از دیدنی‌ترین لحظات سفر این عزیزان، زیارت وداع است که قابل وصف نیست.

بزرگمرد کوچک

مسافرانی که به زیارت آمده‌اند هم حرف‌های شنیدنی برای گفتن دارند. حسین خدمتی یکی از همان نوجوان هایی است که از خطه سیستان به زیارت امام رضا(علیه‌السلام) آمده است. او که پس از سه دوره شرکت در کلاس‌های معرفتی مؤسسه «سفینة النجاة» حالا مربی بچه‌های روستای خودش شده است از زیارتش این گونه روایت می‌کند: زیارت امام رضا(علیه‌السلام) دلچسب‌ترین رخداد زندگی من بود. از امام خواستم مرا دوباره به زیارتش بطلبد. دلم می‌خواهد این بار با خانواده‌ام به پابوس امام رضا(علیه‌السلام) بروم.

جواد هم از سیستان به حرم آمده است، او از علاقه‌اش به حضرت مهدی می‌گوید و اینکه آرزو دارد در راه حضرت شهید شود. او می‌گوید به خاطر همین علاقه در نیمه شعبان مسابقه کتابخوانی برگزار کردم و به برگزیده‌ها جایزه دادم. فکر می‌کنم امام رضا(علیه‌السلام) به همین دلیل مرا طلبیده است. وقتی چشمم به گنبد امام افتاد، حس عجیبی داشتم. از امام خواستم آرزویم را برآورده کند.

نیما یکی از زائران نوجوان امام رضا(علیه‌السلام) که از هرمزگان به این سفر دعوت شده است، می‌گوید: این سفر یکی از بهترین سفرهای عمرم بود. تا حالا این گونه پیش امام رضا(علیه‌السلام) نرفته بودم. همیشه اینکه چرا بعضی‌ها در مراسم تولد امامان یا حرم آن‌ها گریه می‌کنند، برایم عجیب بود، اما کار مغز کجا و احساسات قلب کجا؟ این زائر نوجوان ادامه می‌دهد: شاید به اندازه ماه محرم در این روزها اشک ریخته باشم.

#با کریمانه یک لبخند بساز

گاهی دوست داریم زائر شویم، اما فرصتش را نداریم. دلمان پر می‌کشد برای زیارت، اما نمی‌شود که نمی‌شود! گاهی می‌توانیم درد نرفتن به زیارت را با یک سلام پایان دهیم و نگاه مشتاق را در قاب چشمان یک زائر ابدی به امام هدیه کنیم. به کسی که هنوز گنبد و گلدسته حرم را از نزدیک ندیده است. به یک نوجوان زیارت اولی، به کسی که یک زیارت می‌تواند آینده معنوی و سعادت و عاقب بخیری‌اش را بسازد...

اگر شما هم مشتاقید کوله بار زائری را برای دیدار با حضرت عشق ببندید، به شماره ۳۰۰۰۷۲۳۰۹ پیامک بزنید، تا با شما تماس گرفته شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.