جامعه:مَنْ رَضِیَ عَنِ اللّهِ تَعالی بِالْقَلیلِ مِنَ الرِّزْقِ رَضِیَ اللّهُ مِنْهُ بِالْقَلیلِ مِنَ الْعَمَلِ. هر کس به رزق و روزی کم از خدا راضی باشد، خداوند از عمل کم او راضی باشد. این حدیثی از امام رضا (ع) است که حضرت عبد العظیم(علیه السلام) آن را روایت کرده است.

کاسب هایی که برای جیب مردم کیسه ندوخته اند

به گزارش قدس آنلاین، مَنْ رَضِیَ عَنِ اللّهِ تَعالی بِالْقَلیلِ مِنَ الرِّزْقِ رَضِیَ اللّهُ مِنْهُ بِالْقَلیلِ مِنَ الْعَمَلِ.
هر کس به رزق و روزی کم از خدا راضی باشد، خداوند از عمل کم او راضی باشد.
 این حدیثی از امام رضا (ع) است که حضرت عبد العظیم(علیه السلام) آن را روایت کرده است. حدیثی که می‌توان آن را به ضرورت کسب و کار حلال و سود کم اما پُر خیر و برکت در داد و ستدها تعمیم داد.  

موضوعی که هرچند این روزها بسیاری از تجار و بازاریان به آن توجه نمی‌کنند، اما هنوز هم می‌توان کاسبانی را سراغ گرفت که دریافت سود کم و رضایت مشتری را یک اصل اخلاقی، اجتماعی و اقتصادی می‌دانند و معتقدند رزق و روزی را خدای مهربان می‌رساند.

دخل‌های همیشه پُر پول

محمد از بازاریان قدیمی تهران که در محدوده چهارراه گلوبندک نمایشگاه لوازم منزل دارد، یکی از همین افراد است. حضور ۷-۶ خریدار در نمایشگاه نشان می‌دهد که از لحاظ مشتری در مضیقه نیست. او دریافت سود کم از مشتری را موجب برکت زندگی و افزایش ثروتش می‌داند و می‌گوید: از هر کالا حدود پنج درصد از خریدار سود می‌گیرم که رقم کمی است. البته گاهی اوقات برای اینکه مشتری دست خالی برنگردد سودی هم دریافت نمی‌کنم. به همین دلیل بعضی از مشتریان تصور می‌کنند که کالای مورد نظرشان در مقایسه با آن چیزی که در مغازه‌های دیگر دیده‌اند از کیفیت پایین تری برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه سود کم موجب ثبات و افزایش مشتریانش شده است، می‌افزاید: وقتی گردش کار بالا برود و فروش افزایش پیدا کند، نتیجه‌اش چیزی جز دخل پُر پول نیست.

وی با توجه به حضور زیاد مردم در بازارهای بزرگ تهران و دیگر کلانشهرهای کشور دریافت سود زیر ۱۰ درصد را به کاسب‌ها توصیه می‌کند و می‌گوید: با این سود هم مشتری راضی می‌شود و هم خدا که ناظر اعمال و برآورده کننده نیازها است راضی خواهد شد.

سود زیر ۸ درصد

با سفارش «محمد» به سراغ «افشار» که در داخل بازار بزرگ حجره کالای خواب دارد، می‌روم. به گفته خودش ۲۶ سال پیش و پس از بازنشستگی از نیروی هوایی به کاسبی مشغول شده و از این بابت خوشحال است.

وی نیز دریافت سود کم از مشتری را نه تنها از لحاظ شرعی و انسانی بلکه از بعُد علمی و اقتصادی امری پذیرفته شده می‌خواند و از راه اندازی تاکسی موبایلی به عنوان یک نمونه و تجربه موفق در دریافت سود کم در تهران اشاره می‌کند و می‌گوید: این نوع تاکسی‌ها اگرچه در مقایسه با تاکسی تلفنی‌ها یا تاکسی‌های بی سیم از مردم کرایه خیلی کمتری دریافت می‌کنند و یا بیشتر در حرکت هستند اما در عوض همواره مسافر دارند و به همین دلیل درآمد مالی شان بیشتر از بقیه است به طوری که برخی از تاکسی تلفنی‌ها مشتریان خود را از دست داده و مجبور شده‌اند درشان را تخته کنند.

وی سود ۸ تا ۱۲ درصدی را برای کاسبانی که در مناطق پر رفت و آمد فعالیت می‌کنند، مناسب ارزیابی می‌کند و می‌گوید: من زیر هشت درصد از مردم سود می‌گیرم چون حجره متعلق به خودم است و بابت آن اجاره‌ای نمی‌دهم؛ بنابراین دستم در این زمینه بازتر است.

وی در خصوص تأثیر کسب مال حلال و دریافت سود کم از مشتریان در زندگی اش، می‌گوید:همین که در زندگی‌ام لنگ نزدم و محتاج هیچ کسی نشدم و توانستم حجره‌ای که از پدربزرگم به پدرم و از او به من رسیده را برای فرزندم به ارث بگذارم، خدا را شکر می‌کنم در حالی که چند نفر از آشنایان که در همین راسته حجره داشته‌اند، با وجود دریافت سود بیش از ۲۰ درصدی از مردم قادر به انجام این کار نشده‌اند و این از آثار و برکات سود کم و رفتار منصفانه‌ام با مردم است.

وی میزان مالیات، عوارض و اجاره بهای مغازه‌ها را در میزان دریافت سود از مشتری تعیین کننده می‌داند و تصریح می‌کند: کاسبی که ماهانه ۲۰ میلیون تومان بابت مغازه اجاره می‌دهد و یا سالیانه حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان مالیات و عوارض پرداخت می‌کند، باید آن قدر سود دریافت کند که علاوه بر این هزینه‌ها بتواند زندگی‌اش را تأمین کند در غیر این صورت ورشکستگی در انتظارش است.

خدا تنهایم نگذاشت

«عباس احمدی» رئیس سابق اتحادیه ذوب فلزات هم از کاسب‌هایی است که سود کمی از مشتریانش دریافت می‌کند.

به گفته خودش۵۰ سال پیش وقتی به کار لوله و اتصالات مشغول شده بود، لوله کیلویی ۲۲ ریال بود، او می‌گوید: کاسبی آن زمان با اکنون قابل قیاس نیست. قدیم مردم به هم اعتماد داشتند. حرف هم را باور می‌کردند اما حالا سوگند و چک همدیگر را هم قبول نمی‌کنند.

وی با اشاره به این که اعتقادات مذهبی مردم به دلیل اقدام‌های نامناسب برخی از مسئولان سُست شده است، می‌افزاید: دیگر برای خیلی از کاسب‌ها بویژه فروشندگان جوان مهم نیست که از چه طریقی پول در می‌آورند. آن‌ها فقط می‌خواهند به قول معروف یک شبه ره ۱۰۰ ساله را طی کنند، بنابراین در این آشفته بازار با نرخ هایشان هر کسی هر چه بتواند به مردم تیغ می‌زند.

وی که به جای مردم از شرکت‌های تولیدی سود دریافت می‌کند، می‌افزاید: بابت فروش کالای شرکت‌های تولیدی از آن‌ها سه درصد سود آن هم به صورت کالا می‌گیرم، به همین خاطر مشتریان زیادی در تهران و دیگر نقاط کشور دارم.

وی حفظ آبرو، سلامت جسم و آرامش خاطرش را تأثیر کسب روزی حلال و دریافت سود حداقلی از شرکت‌های تولیدی می‌داند و می‌گوید: نه به کسی بدهکارم و نه در حق مردم جفا کردم، خدا هم با من مهربان بود و هیچ وقت در مشکلات تنهایم نگذاشت. یعنی گاهی پول برای نقد کردن چک ۵۰۰۰ تومانی نداشتم، اما از جایی رسید که فکرش را نمی‌کردم، بنابراین تا کنون چکم برگشت نخورده است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.