برخی شهروندان از قیمت های افسار گسیخته موادغذایی مانند گوشت قرمز، مرغ تخم مرغ، پیاز وسیب زمینی گلایه دارند ومعتقدند که سازمان ها ودستگاه های ناظر، بازار را به کلی فراموش کرده ومعیشت مردم همچنان با تنگناهای جدی مواجه است.

وضعیت گوشت دوباره قرمز شد / کمبود دام علت اصلی گرانی

به گزارش قدس آنلاین، برخی شهروندان از قیمت های افسار گسیخته موادغذایی مانند گوشت قرمز، مرغ تخم مرغ، پیاز وسیب زمینی گلایه دارند ومعتقدند که سازمان ها ودستگاه های ناظر، بازار را به کلی فراموش کرده ومعیشت مردم همچنان با تنگناهای جدی مواجه است.

این گلایه ها در حالی مطرح می شود که قیمت گوشت قرمز طی روزهای اخیر بازهم تا حدود ۱۰۰۰تومان افزایش یافته به گونه ای که در برخی نقاط بالای شهر تهران قیمت این محصول به ۵۰هزار تومان نیز رسیده در حالی که قیمت فروش این محصول غذایی در سطح شهر باید در حدود ۴۱تا ۴۲هزار تومان باشد. از سویی حتی قیمت پیاز وسیب زمینی هم از ۴و۲۵۰۰تومان پایین تر نیامده ومردم مجبور به خرید مایحتاج روزانه خود از بازار هستند.

همچنین روز گذشته قیمت هر کیلوگرم مرغ تا ۸ هزار و ۳۰۰ و تخم مرغ تا شانه ای ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافت که این مسایل موجب فشار آمدن به اقشار کم درآمد جامعه شده است.

* ۲ماه است رنگ گوشت قرمز را ندیده ایم

ذکاوتی یکی از شهروندان که خود را کارگر معرفی می کند با بیان این که حدود ۲ ماه است که رنگ گوشت قرمز ومرغ را ندیده ایم درباره علت این مسئله، گفت: طی یکسال اخیر قیمت گوشت قرمز افزایش بالایی داشته به گونه ای که سال گذشته این محصول را با قیمت ۳۱هزار تومان تهیه می کردیم اما اکنون هر کیلوگرم گوشت قرمز را باید با نرخ ۴۲تا ۴۳هزار تومان از قصابی بخریم.

وی با بیان این پرسش که آیا افزایش قیمت پیاز از ۱۸۰۰و۲۰۰۰هزار تومان به ۴۰۰۰هزار تومان گرانی نیست؟ خاطرنشان کرد: هم اکنون برای خرید ۲کیلو پیاز باید ۸هزار تومان وبرای خرید ۲کیلو سیب زمینی باید ۵۰۰۰هزار تومان بپردازیم که این قیمت با حقوق های روزانه و درآمد کارگری همخوانی ندارد.

در این زمینه مهدی زاده یکی دیگر از شهروندان که خود را کارمند معرفی می کند با بیان این که هم اکنون عکس هایی در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود که چندین تن پیاز ۴۰۰و ۵۰۰تومانی دور ریخته می شود اما قیمت این محصول در بازار ۴هزار تومان است خاطرنشان کرد: این مسئله نشان می دهد هیچ گونه نظارتی در بازار مواد غذایی وجود ندارد وهر فردی هر چه دلش خواست قیمت را تعیین می کند به گونه ای که در یک نقطه شهر قیمت پیاز ۴هزار تومان و در جای دیگر ۴۸۰۰تومان به فروش می رسد.

وی با اشاره به این که مرغ که تنها امید سبد غذایی اقشار ضعیف است نیز گران شده، خاطرنشان کرد: این مسایل در حالی است که گفته می شود تا زمانی که برداشت پیاز از برخی استان ها انجام نشود شاهد ادامه گرانی پیاز در بازار خواهیم بود!.

سبحانی یکی دیگر از شهروندان هم از نرخ های به هم ریخته در بازار مواد غذایی گلایه کرد وگفت: در مناطق بالا شهر تهران گوشت قرمز را ۵۰هزار تومان می فروشند ودر منطقه دیگر ۴۲هزار تومان که دستگاه های ناظر باید برای ساماندهی این موضوع فکری اساسی کنند.  

* کمبود دام علت اصلی گرانی

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی درباره آخرین وضعیت بازار گوشت گوسفندی گفت: قیمت این کالا حدود ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان افزایش یافته و در حال حاضر هر کیلوگرم شقه بدون دنبه عرضه به مغازه دار بین ۳۷ تا ۳۸ هزار تومان است.  

ملکی با اشاره به اینکه مغازه داران نیز با ۱۰ الی ۱۲ درصد سود این کالا را عرضه می کنند، افزود: قیمت هر کیلوگرم شقه بدون دنبه عرضه به مصرف کننده بین ۴۱ تا ۴۲ هزار تومان است.  

وی درباره دلایل گرانی گوشت گوسفندی تصریح کرد: کمبود دام یکی از دلایل این امر است و با توجه به ایام و اعیاد پیش رو تولیدکنندگان چندان تمایلی به عرضه دام های خود ندارند و کمتر دام هایشان را عرضه می کنند.  

ملکی با بیان اینکه برنامه ریزی شده طی یک هفته الی ۱۰ روز آینده با واردات گوشت این خلا در بازار پر شود و در قیمت ها کاهشی ایجاد شود، درباره اینکه چرا با وجود توزیع گوشت های وارداتی قیمت این کالا در بازار کاهش نمی یابد؟ افزود: کیفیت ها مشتری پسند نیست، گوشت های آسیانه میانه چندان مورد پسند مصرف کنندگان ایرانی نیستند، زیاد از این نوع گوشت ها استقبال نمی شود و آنها چندان جذب نمی شوند؛ با این حال اگر همین گوشت ها هم وارد نمی شد معضل ما بیشتر می شد.  

وی خاطرنشان کرد: در همین راستا برنامه ریزی هایی برای مذاکره با کشورهای استرالیا، نیوزلند و رومانی برای واردات گوشت انجام شده است.

* استقبال نکردن از گوشت وارداتی

در این زمینه احدی رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی مشهد نیز با بیان این که قیمت ها از کشتارگاه تعیین می شود وفروشندگان تنها با سود اندک ۸درصد این محصول را به فروش می رسانند به خبرنگار ما گفت: هم اکنون برای جلوگیری از کمبودها، ۱۰تا۲۰تن گوشت تنظیم بازار نیز طی هفته در مغازه های سطح شهر توزیع می شود که حدود ۵۰مغازه کار توزیع این گوشتهای وارداتی تنظیم بازاری را انجام می دهند.

وی با بیان این که قیمت گوشت از هفته ای به هفته دیگر متفاوت است تصریح کرد: هم اکنون مغازه دار نیز قیمت را بر اساس فاکتور خرید وسود قانونی تعیین می کند وهم اکنون اعضای این صنف گوشت لاشه کامل را از کشتارگاه به نرخ کیلویی ۴۰هزار تومان می خرند وحدود ۴۳هزار تومان به فروش می رسانند.

وی درباره علت گران وبدن گوشت قرمز وبا بیان این که همک اکنون مناسبتی برای علت افزایش قیمت وجود ندارد، با بیان این که هم اکنون زمان تابستان و اوج سفرها به مشهد وافزایش تقاضا در بازار است گفت: هم اکنون نرخ سردست در بازار کیلویی ۴۶ و ران بی دنبه کیلویی ۴۷هزار تومان است و گوشت قلوه گاه وآبگوشتی نیز ۲۲هزار تومان است.

وی همچنین درباره قیمت مصوب گوشت تنظیم بازاری نیز اظهارداشت: هم اکنون قیمت هر کیلو گوشت سردست تنظیم بازاری ۳۷هزار و ۵۰۰تومان وگوشت ران نیز ۳۸هزار و ۵۰۰تومان است که البته استقبال چندانی از این محصولات در بازار نمی شود.    

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.