رئیس کل سازمان خصوصی سازی از بی تقوایی و بداخلاقی های صورت گرفته در قبال عملکرد این سازمان گلایه کرد و چنین رفتارهایی را حاصل بی اطلاعی منتقدان دانست.

لازم باشد سهام واگذارشده را پس می گیریم/ سود ۱۲۵ هزار تومانی سهام عدالت

به گزارش قدس آنلاین، میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی که در نشستی خبری و در پاسخ به سوال قدس در خصوص دلایل طولانی شدن روند خصوصی سازی در کشور و غیرواقعی بودن نزدیک به ۹۰ درصد واگذاریها، سخن می­گفت، ادامه داد: متاسفانه این ارزیابی در کشور وجود دارد که سازمان خصوصی سازی در واگذاریهای کنترلی، جوری عمل کرده که شرکتها نابود شده­اند و عده­ای هم به این بی­اخلاقی­ها دامن می­زنند. در واقع اصرار دارند چهره­ای کریه از سازمان نشان دهند حال آنکه ارزیابی ما از ۹۰ شرکت واگذار شده حاکی از این است که نه تنها سطح اشتغال کاهش نیافته بلکه افزایش داشته است. به گفته معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی سازمان خصوصی سازی بر بنگاه­هایی که بابت رد دیون واگذار شده­اند نمی­تواند نظارت کند اما بر واگذاریهای کنترلی حداقل ۵ سال و حداکثر تا پایان زمان پرداخت اقساط نظارت دارد و هر جا لازم باشد سهام را پس می­گیرد.

پوری حسینی افزود: دولت در برابر افتراها و دروغ پردازیها دل­رحم عمل می­کند اما در مواردی مجبور به طرح شکایت کیفری شده و در ادامه راه هم اگر لازم باشد از این اهرم استفاده می­کند.

پوری حسینی با مظلوم توصیف کردن سازمان متبوعش افزود:  ما به دنبال جذب اعتماد بخش خصوصی واقعی و بالا بردن اعتماد به نفس این بخش هستیم نه اینکه نعوذ بالله بگوییم بخش خصوصی رانت خوار و فلان و فلان است. وی خاطر نشان ساخت: در ۱۶ سال گذشته و از مجموع ۱۷۱۳ شرکت دولتی ۸۴۵ شرکت کاملا واگذار شده، ۱۷۶ شرکت یا خود از بین رفته­اند، یا ورشسکته شده­اند و یا مصوبه انحلال داشته­اند که این گروه از لیست واگذاری خارج شده­اند. همچنین ۲۱۸ شرکت از قبیل شرکتهای توزیع برق، گاز و  آب به دلیل یارانه­ای بودن و نبود صرفه اقتصادی از لیست واگذاری خارج شده­اند ضمن اینکه ۱۴۵ شرکت هم در نوبت خروج از لیست واگذاری هستند. به گفته وی هم اکنون ۳۲۱ شرکت در لیست واگذاری و در مرحله قیمت­گذاری هستند.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه برای اصلاح ریل خصوصی سازی خیلی تلاش کرده­ایم گفت: انتظار نداشته باشید سال ۹۶ سال پایانی واگذاریها باشد. وی خاطر نشان ساخت: از ۸۵۴ شرکت واگذار شده ۱۲۰ شرکت بابت رد دیون و بر اساس مصوبات دولت قبل واگذار شده است. ما در دولت یازدهم ریشه رد دیون را خشکاندیم و حتی یک مصوبه جدید در این زمینه نداشتیم اما مطابق قانون ۲ مصوبه باقی مانده از دولت قبل را تکمیل کردیم.

وی بار دیگر از وجود مقاومتهای شدید در برابر خصوصی سازی از سوی ۱۹ درصد شرکتهای باقی مانده یاد کرد و ادامه داد: اینها بیشتر مادر تخصصی و توسعه­ای هستند و این نگرانی را دارند که اگر زیرمجموعه هایشان واگذار شود، خودشان هم منحل شوند لذا هر چه به پایان خصوصی سازی نزدیک می­شویم مقاومتها شدیدتر و چالشها بیشتر می­شود.

وی از وزیر اقتصاد خواست از اختیارات قانونی خود مبنی بر واگذاری حقوق مالکانه این شرکتها به وزارت اقتصاد، استفاده کند.

*سود ۱۲۵ هزارتومانی سهام عدالت

پوری حسینی در بخشی دیگر از سخنانش آخرین وضعیت سهام عدالت را تشریح کرد و گفت: دارندگان سهامی که بدهی خود را پرداخت و از محل سود، تخفیف، و آورده نقدی، صورت­حساب یک میلیون تومانی دارند سود ۱۲۵هزارتومانی دریافت می­کنند و آنهایی که  صورت­حساب۵۳۰ هزارتومانی دارند، ۶۵ هزار تومان سود علی­الحساب دارند. به گفته وی از مجموع ۴۷ میلیون نفر که مجاز به ورود به سمانه سهام عدالت بوده­اند تاکنون ۳۶ میلیون نفر به سامانه ورود و ۲۹ میلیون نفر شماره شبا را اعلام ثبت کرده­اند که از این تعداد شبای ۲۷ میلیون نفر تایید شده است.

پوری حسینی با ابراز نگرانی از عدم اعلام شبا از سوی ۲۰ میلیون نفر ادامه داد: از ۴۹ شرکت دارای قیمت قطعی، ۳۰ شرکت سود تصویب کرده اند، ۱۶ شرکت تنفس اعلام کرده و یا سود نداشته اند و ۳ شرکت هم از جمله هلدینگ خلیج فارس که پیش بینی می شود بالای ۶۰۰ میلیارد تومان سود سال ۹۵ داشته باشد، هنوز مجمع برگزار نکرده­اند که با احتساب سود این شرکتها پیش قطعا سود دارندگان سهام یک میلیون تومانی به ۱۵۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت.

وی تاکید کرد: تنها آن دسته از افرادی که تا پایان تیرماه سال جاری اقدام به افزایش سقف سهام خود تا یک میلیون تومان کرده­اند سود کامل سال ٩٥ را می­گیرند اما واریز این وجه کاملا اختیاری است.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی زمان واریز سود را خارج از اختیار این سازمان و منوط به واریز سود از سوی شرکتهای سرمایه­پذیر دانست. پوری حسینی افزود: بنا داریم توزیع سود را به شکل تدریجی انجام دهیم نه اینکه این مبالغ را نزد خود بلوکه کنیم. وی گفت: ۳۰ شرکت سرمایه پذیر تاکنون ۳۳۴۵ میلیارد تومان سود تصویب کرده­اند که با احتساب سود تصویب شده از سوی هلدینگ خلیج فارس  پیش­بینی می­شود سود شرکتهای سرمایه پذیر به بالای ۴ هزار میلیارد تومان برسد که تاکنون ۱۳۰ میلیارد تومان از سود ۳۳۴۵ میلیارد تومانی تصویب شده، از سوی سازمان وصول شده است.

وی همچنین در خصوص ثبت نام جدید برای دریافت سهام عدالت اظهار داشت: پس از تعیین تکلیف نهایی مشمولان مرحله اول، امکان ثبت نام جدید فراهم می­شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.