بجنورد- گردشگری یکی از پتانسیل های کسب درآمد در استان خراسان شمالی است این استان از مناطق مختلف تاریخی و طبیعی برخوردار بوده و این عوامل می تواند فاکتور مناسبی برای جذب گردشگران باشد.

زیرساخت های گردشگری در خراسان شمالی نیازمند ساخت و ساز

قدس آنلاین: استان ها- سمانه محمدزاده ثانی: جاذبه های گردشگری و آثار باستانی استان خراسان شمالی همه ساله گردشگران زیادی را به خود فرا می خواند که بنا به گزارش کارشناسان میراث فرهنگی، سالانه میلیون ها مسافر از این استان عبور و یا دیدن می کنند.

اما متاسفانه با وجود این ظرفیت ها مشکلاتی نیز در حوزه گردشگری وجود دارد که در این گزارش به بررسی مشکلات موجود در این حوزه پرداخته شده است.

 مکان های اقامتی ناشناخته

رییس جامعه واحدهای اقامتی خراسان شمالی با اشاره به اینکه واحدهای اقامتی این استان خالی از مسافر هستند این در حالیست که در فصل تابستان پارک های این استان مملو از چادرهای مسافر است، می گوید: ضریب اشغال مکان های اقامتی در این استان زیر ۱۰ درصد است که این به معنای ورشکستگی این واحدها است.

یونس کاظمی با بیان اینکه عدم معرفی مکان های اقامتی یکی از عوامل عدم استقبال مسافران از مکان های اقامتی است، اظهار می دارد: تابلو و یا بیل بوردهای تبلیغاتی که در جاده ها نصب می شود باید ۱۶۰متر از جاده فاصله داشته باشد اما کدام مسافری می تواند زمانی که سرعت خودرو زیاد است آن تابلوها را ببیند.

وی ادامه می دهد: اعطای اجازه برای برپا کردن چادر در داخل شهر و یا عدم مکانی خارج از شهر برای استقرار مسافران از دیگر عواملی است که موجب می شود تا مسافران در داخل پارک های این استان اقامت کنند.

وی با ذکر اینکه هزینه های اخذ شده در واحدهای اقامتی این استان از مسافران نسبت به سایر استان ها کمتر است، اظهار می کند: اما وجود مکان‌هایی همچون مدارس و ورزشگاه‌ها موجب شده است تا مسافران استقبال چندانی از هتل و مهمان پذیرها نداشته باشند.

وی می افزاید: در نوروز سال جاری آموزش و پرورش فقط باید فرهنگیان را در مدارس اسکان می‌داد اما شاهد اسکان مسافران غیرفرهنگی نیز بوده‌ایم.

رییس جامعه واحدهای اقامتی خراسان شمالی می افزاید: یکی از عواملی که موجب شده تا اماکن اقامتی استان در مرحله ورشکستگی قرار گیرند، همین امر است.

وی یکی دیگر از مشکلاتی که این واحد ها با آن رو به رو هستند وجود خانه مسافر های شخصی در سطح شهر عنوان می کند.

به گفته کاظمی در حال حاضر در استان ۶ هتل، دو مهمانسرا و متل و ۱۲ مهمانپذیر و یک مجتمع خدماتی رفاهی وجود دارد.

ضرورت ظرفیت سنجی

رئیس جامعه واحدهای پذیرایی بین راهی خراسان شمالی نیز پیش از این در نشست کمیسیون گردشگری استان یکی از اقدامات مفید در حوزه گردشگری استان را ظرفیت سنجی برای واحدهای اقامتی عنوان کرد وافزود: این بدان معنا که چه تعداد هتل ۵-۴-۳ ستاره استان نیاز دارد.

مسیب امیرخانلو با اذعان براینکه متاسفانه هیچ بودجه ای از سوی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور بابت تبلیغات گردشگری در نظر گرفته نمی شود، اظهار داشت: به همین منظور تبلیغات در حوزه  گردشگری برای مکان های که پتانسیل لازم را دارند برای مسافرانی که حداقل یک بار به این شهر می آیند بسیار تاثیرگذار است.

وی دراین خصوص به دو تفرجگاه مهم استان از جمله بش قارداش و باباامان اشاره کرد وافزود: این دو تفرجگاه با توجه به شناخت خوب مردم استان، بازهم نیاز به تبلیغات وسیع برای دیگر استان ها،مسافران گذری و توریست ها به این شهر را دارد.

وی با بیان این که تبلیغات هزینه نیست بلکه یک سرمایه گذاری بلند مدت است بر اهمیت تبلیغات گردشگری در استان تاکید کرد واظهار داشت: این درحالی است که متاسفانه تاکنون تبلیغات گردشگری در استان بسیار ضعیف عمل کرده است.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان شمالی نیز یکی از مشکلات استان در زمینه گردشگری را حمل و نقل اعلام کرد و اظهارداشت: حمل و نقل  استان در حوزه گردشگری بسیار ضعیف عمل کرده است.

سعید پور آبادی افزود: حمل ونقل استان هیچ گونه عملکردی درحوزه گردشگری ندارد درحالی که حمل و نقل، زیرساخت گردشگری است.

وی در رابطه با مشکلات جذب سرمایه گذار نیز اظهارکرد: سرمایه گذار از برگشت سرمایه خود می ترسد چراکه حمایت لازم از سرمایه گذار نمی شود.

اسکان ۵۲۵۰ نفر مسافر در امامزاده های استان

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی نیز می گوید: در ایام طرح آرامش بهاری ۵ هزار و ۲۵۰ نفر مسافر و زائر با حضور در امامزاده‌های استان اسکان یافتند و از خدمات مذهبی فرهنگی این طرح بهره‌مند شدند که این میزان در مقایسه با سال گذشته ۲۰ درصد افزایش یافته است.

حجت الاسلام صفری اظهار می کند: در این مدت ۸۰۰ خانواده در ۸ زائرسرای امامزاده‌های استان اسکان یافتند.

وی می گوید: با توجه به اینکه خراسان شمالی در مسیر قطب زیارتی شرق کشور مشهد مقدس و قطب سیاحتی شمال قرار دارد، همه‌ساله میزبان هزاران زائر و مسافر است.

۲۰ میلیون مسافر

معاون گردشگری و سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی خراسان شمالی نیز می گوید: در استان خراسان شمالی ۲۴ منطقه نمونه گردشگری و ۸ روستای هدف گردشگری وجود دارد.

مینا هاشمی می افزاید: سالانه بیش از ۲۰ میلیون گردشگر از استان عبور می کنند که پیش بینی می شود امسال به سی میلیون مسافر برسد.

وی درخصوص ماندگاری مسافران می گوید: با افزایش و تبلیغات مناسب می توان در زمینه بازاریابی و افزایش ماندگاری مسافران در هتلها اقدامات موثری اتخاذ کرد.

وی ادامه می دهد: اما نقش منفی آموزش پرورش در کاهش بازدهی درآمد هتلها و مانعی در جهت سرمایه گذاری هتلینگ که از موارد اجرایی اقتصاد مقاومتی است، را نمیتوان نادیده انگاشت.

وی در خصوص کمبود های همچون پذیرایی و اسکان، کمبود سرویس های بهداشتی، در اماکن تاریخی و حتی راه های دسترسی و نبود علایم راهنمایی گردشگران در استان نیز می گوید: در حال حاضر خوشبختانه کمبود واحد پذیرایی در استان وجود ندارد ولی در واحد اقامتی مانند هتل ۴ و ۵ ستاره کمبود داریم.

وی در ادامه زیر ساخت های ارتباطی منتهی به جاذبه های گردشگری در استان ضعیف می داند.

معاون گردشگری و سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی خراسان شمالی همچنین از اختصاص چهار میلیارد و پانصد میلیون ریال به احداث کمپ گردشگری شهرستان فاروج خبر می دهد.

هاشمی می گوید: به منظور احداث آلاچیق، سکوی نشیمن، محوطه سازی و زیرساختهای لازم مبلغ چهار میلیارد و پانصد میلیون ریال از محل اعتبارات ملی به این امر اختصاص یافت.

وی تصریح می کند: کمپ گردشگری و مجتمع های خدماتی رفاهی با هدف ایجاد آسایش و رفاه بیشتر برای رانندگان و مسافران ساخته می شود و علاوه بر آن وجود این خدمات کمک موثری در کاهش تصادفات و تلفات و حوادث جاده ای می کند و باعث ارتقای ضریب ایمنی جاده و افزایش ماندگاری مسافران و رونق اقتصادی و اشتغال می گردد.

وی برگزاری دومین جشنواره فرهنگی گردشگری جاده ابریشم-برگزاری سمینار گردشگری سلامت-برگزاری همایش برندینگ و توسعه گردشگری شهری-شرکت در سری دوم جشنواره سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری منطقه ۴ کشور که از یکم تا سوم شهریور در استان سمنان با شرکت ۴ استان خراسان شمالی رضوی گلستان و سمنان برگزار می شود-اجرای طرح همیار گردشگر و برگزاری دوره آموزشی برای دانش آموزان و مربیان حاضر در طرح-توسعه اقامتگاههای بومگردی و اعطاء مجوز اقامتگاههای بومگردی جدید- از جمله برنامه های این اداره کل عنوان می کند.

هاشمی همچنین می گوید: تاسیس انجمن حرفه ای راهنمایان گردشگری برای اولین بار در استان-برگزاری باشکوه برنامه های روز جهانی جهانگردی(۵ مهر) و هفته گردشگری از جمله اجرای تورهای اینفو برای شناساندن پتانسیلهای بالقوه گردشگری استان به مدیران دفاتر  و راهنمایان گردشگری دیگر استانها به منظور اجرای تورها به مقصد استان، جشنواره چای سنتی کندک، برگزاری همایش تقدیر از برترین های صنعت گردشگری، برگزاری کارگاههای آموزشی گردشگری جهت فعالان صنعت گردشگری استان، برگزاری کارگاههای آموزشی برای فعالان صنعت گردشگری و ... از دیگر برنامه های این اداره کل هستند.

گفتنی است: آرامگاه امامزاده سلطان سیدعباس بن موسی بن جعفر (ع) برادر امام رضا(ع)آرامگاه امامزاده حمزه بن موسی الرضا (ع)، آرامگاه شاهزاده عبدالرحمن خرق، آرامگاه شیخ رشیدالدین محمد بیدوازی و مقبره شهدا از جمله مکانهای زیارتی و آثار باستانی این استان به شمار می رود.

روستاهای توریستی خراسان شمالی نیز با طبیعتی سرسبز و جاذبه های زیست محیطی همه ساله گردشگران زیادی را به استان فرا می خوانند.

همچنین قلعه جلال الدین، کاروانسرای قره بیل، چهارتاقی تیموری، غارهای هنامه، سنگ نگاره های جربت، معبد اسپاخو، آیینه خانه مفخم و عمارت مفخم از دیگر آثار باستانی این منطقه به شمار می رود که برخی از آنها به ثبت آثار ملی نیز رسیده اند.

کلام آخر:

استان خراسان شمالی در شمال شرق کشور با وجود جاذبه های کم نظیر درحال حاضر از فقر زیرساختی در جذب گردشگر رنج می برد که امیدواریم توجه ویژه ای در استفاده بهینه از این ظرفیت که کمک کننده به رونق اقتصادی استان است صورت گیرد، همانطور که رهبر معظم انقلاب در سفر مهرماه سال ۹۱ به استان خراسان شمالی سرمایه گذاری در استفاده بهینه از حوزه گردشگری استان را اولویت دوم توسعه این استان اعلام کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.