پانزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مجمع جهانی خادمان فرهنگ رضوی، بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) و مشهد ۲۰۱۷ در رشته‌های مختلف هنری و فرهنگی برگزار شده است. بر همین اساس با ۲ تن از داوران بخش سرود درباره ویژگی‌های این بخش و آثار برگزیده به گفت‌وگو نشستیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

تأکید رهبر انقلاب جانی تازه در کالبد سرود دمیده است

قدس آنلاین- آذر مشهدی، از داوران بخش سرود این دوره از جشنواره، در ابتدای سخنان خود می‌گوید: جشنواره رضوی امسال پانزدهمین دوره خود را پشت سر گذاشت و در بخش هنری با ۲ رشته سرود و پویانمایی فعالیت داشت. در بخش سرود معیارهایی که ما به استان‌ها اعلام کردیم، بدین صورت بود که می‌بایست اشعاری را انتخاب کنند که متناسب با سیره رضوی و در ارتباط مستقیم با امام رضا(ع) سروده شده باشد. در این مسابقه ۵ هزار و ۸۴۵ نفر شرکت کردند و ۴۵۷ اثر از مراکز فرهنگی و هنری کانون سراسر کشور ارسال شد که از این تعداد، ۸۶ اثر به دبیرخانه کشوری جشنواره رضوی فرستاده شد و از این شمار، ۹ اثر به عنوان برگزیده و ۵ اثر شایسته تقدیر شناخته شد.

معیارهای انتخاب آثار

وی در ادامه می‌افزاید: معیارهای انتخاب شامل مضمون، محتوا و پیام سرود بود. دوم اینکه شعر و آهنگی که برای سرود انتخاب‌ شده است، متناسب با گروه سنی بچه‌ها باشد و خلاقیت در طراحی، نوع پوشش و رنگ لباس گروه‌ها هم جزو معیارهای انتخابی ما بود. فراخوان اول برای مراکز کانون ارسال شد. ضمن اینکه خود استان‌ها می‌توانستند فراخوان را به مدارس هم ارسال کنند و ما از مدارس هم گروه‌های شرکت‌کننده داشتیم که آثار خود را ارسال کرده بودند و حتی جزء گروه‌های برگزیده هم شدند. شرکت‌کننده‌های واجد شرایط گروه سنی کودک و نوجوان را در برمی‌گرفت و در ۳ گروه سنی ۶ تا ۱۰ سال، ۱۱ تا ۱۳ سال و ۱۴ تا ۱۸ سال برگزار شد و تعداد اعضای گروه حداکثر تا ۲۰ نفر پیش‌بینی شده بود.

داور بخش سرود پانزدهمین جشنواره رضوی با اشاره به استقبال کودکان و نوجوانان از بخش سرود، تأکید می‌کند: با توجه به اینکه در بسیاری از مراکز استان‌ها سرود جزو برنامه‌های معمول این مراکز است، سرودهای خوب و باکیفیت به دست ما رسید اما به دلیل اینکه بحث صدابرداری و ویژگی‌های ساختاری و فنی سرود هم مطرح بود تا به بخش مسابقه و داوری راه پیدا کنند، برخی استان‌های محروم که فاقد این امکانات فنی بودند، آثار ضعیف‌تری را ارائه و ارسال کردند. ولی به‌طور کلی استقبال استان‌ها بسیار خوب بود و از تمام استان‌ها در این بخش شرکت کرده بودند.

از همه استان‌ها اثر داشتیم

مشهدی تصریح می‌کند: نکته دیگر اینکه شرکت‌کنندگان در ارسال آثار و ما هم در بخش داوری و انتخاب آثار با محدودیت انتخاب آثار از یک استان روبه‌رو نبودیم. ولی سعی هیئت داوری بر این بود که پراکندگی استان‌ها رعایت شود و به‌طور مثال استانی که ۵ کار برای ما ارسال کرده، همه آثارش جزء برگزیده‌ها نباشد و یک استان دیگر هیچ برگزیده‌ای نداشته باشد. بر این اساس استان‌ اصفهان با ۲ اثر و استان‌های زنجان، قزوین، گیلان، خراسان رضوی، مرکزی، خوزستان و هرمزگان هر کدام با یک اثر برگزیده این مسابقه از جشنواره رضوی هستند. گروه‌های دیگری از استان‌های خراسان رضوی با ۲ اثر و یزد و اردبیل و زنجان با یک اثر در این مسابقه شایسته تقدیر شناخته شدند.

وی در ادامه تأکید می‌کند: جشنواره رضوی با محوریت سیره رضوی برگزار می‌شود و هر فعالیتی که به عنوان فعالیت برگزیده و معیار انتخاب شود، تکیه و محوریتش سیره رضوی است. یکی از معیارهای اصلی در بخش سرود، انتخاب اشعار است. بر همین اساس نیز بچه ها دنبال کتاب‌هایی می‌روند که با مضامین مذهبی و دینی همراه باشد و از طرفی هم میل بیشتری به مطالعه کتاب و اشعار مذهبی پیدا می‌کنند و قاعدتاً این اتفاق آن‌ها را با سیره امام رضا(ع) و پیشنیه تاریخی مذهب آشنا می‌کند و خود این مسئله کمک قابل توجهی به شناخت بیشتر کودکان و نوجوانان نسبت به مذهب و ائمه اطهار(ع) و بویژه امام رضا(ع) دارد.

امسال کارها جدی‌تر است

مهدی محمدیان، یکی دیگر از داوران بخش سرود، نیز درباره کیفیت آثار رسیده به جشنواره اظهار می‌کند: به نظر من کیفیت کارها نسبت به دوره‌های پیشین خیلی بالاتر بود. این دوره بعد از چند سال وقفه برگزار شد و امسال کارها خیلی جدی‌تر است و بالطبع نگاه به سرود و موسیقی سرود در مراکز کانون و مراکز فرهنگی هنری خیلی جدی شده است. همان‌طور که می‌دانید، مقام معظم رهبری روی سرود تأکید ویژه‌ای داشتند که باید جدی پیگیری شود. با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری، این جدیت در سرود به وجود آمده است. در کیفیت خوب کارها همین نکته بس که بسیاری از این کارها قابلیت تولید در استودیو را دارند.

وی در ادامه به استقبال بچه‌ها از شرکت در این فعالیت گروهی اشاره می‌کند و می‌افزاید: نکته‌ حائز اهمیت این بود که بچه‌ها سراغ متن‌های امروزی و معاصر رفتند و متوجه شدند اگر می‌خواهند سرودی درباره زمان حال کار کنند، متن حتماً باید یک زبان امروزی داشته باشد. نکته جالب‌تر اینکه برخی گروه‌ها سعی کرده بودند از گویش، زبان و نشانه‌های محلی و بومی برای متن استفاده کنند و پیوند خوبی میان کلام، موسیقی و لباس وجود داشت. به نظر می‌رسد مهم‌ترین تحول در سرود این دوره از جشنواره استفاده از زبان امروزی شعر بود که به روزگار ما نزدیک‌تر شده و از آن نگاه کهن فاصله گرفته بود.

نگاهی به جایگاه سرود در بازتاب مفاهیم رضوی

محمدیان در پاسخ به این سؤال که جایگاه سرود در بازتاب مفاهیم رضوی چیست، عنوان می‌کند: به دلیل ویژگی‌های که سرود دارد و اینکه به‌شدت گروه‌محور است و با یک کار جمعی روبه‌رو هستیم، به نظرم رسیدن به مفهوم کلیت‌گرایی، جمع‌گرایی و گروه‌محوری در سرود به‌خوبی دیده می‌شود. نکته دیگر اینکه می‌توانیم یک ساختار مذهبی را با شکل و شمایل خوش‌رنگ و لعاب و جذاب به بچه‌ها منتقل کنیم. شاید خیلی از خانواده‌ها بن‌مایه مذهبی قوی نداشته باشند اما به دلیل اینکه با یک کار جمعی روبه‌رو بودند، بچه‌ها را به شرکت در این جشنواره تشویق می‌کردند و در دل یک فعالیت مذهبی شرکت می‌کنند. بنابراین ساختار سرود به دلیل جذابیت‌های منحصربه‌فردی که دارد، همواره در جذب نوجوانان خوب عمل می‌کند و مسیر ما را در پیوستگی با مفاهیم مذهبی به‌طور غیرمستقیم و جذاب هموارتر می‌نماید.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.