کمتر از دو دهه است که اعضای هیئت ورزشکاران شهرری انصارالحجه خیریه‌ای بنا کرده‌اند که رسیدگی به محرومین و نیازمندان را وظیفه خود می‌دانند. محمودی درباره‌ی اینکه چگونه بیش از ۴۰۰۰ یتیم و ۲۷۰۰ خانواده نیازمند را تأمین می‌کنند، می‌گوید: «زمانی که پدرم در قید حیات بود، نام او و مادرم را برای زیارت خانه خدا نوشتم تا به مکه بروند. مادرم در این سفر حضور یافت اما پدرم گفت پول مکه را به خودم بده تا بتوانم از ۱۰ خانواده یتیم حمایت کنم.

ایتام و نیازمندان به ما آبرو داده‌اند / تمرین همبستگی و تعظیم شعائر شعار اصلی ماست

به گزارش قدس آنلاین، پدرش با چند نفر از دوستان خود در حیاط یک خانه کوچک‌ هیئتی راه انداختند. نام هیئت ابتدا «انصارالحجه» بود اما بعدها محمد به پدرش پیشنهاد کرد نام هیئت را «هیئت ورزشکاران» بگذارند تا زلف یک ورزشکار بیشتر با نام اهل ‌بیت(علیهم‌السلام) گره بخورد. از همان زمان هیئت ورزشکاران انصارالحجه هیئتی شد که علاوه بر بالا بردن بیرق اهل بیت، کمک‌رسان مردم شد. فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی این هیئت باعث شد خیریه‌ای با هدف تکریم ایتام تشکیل شود و نام «بیت‌الایتام ورزشکاران شهرری انصارالحجه» به خود بگیرد. کار این هیئت از یک حیاط به چند حیاط، از کوچه به خیابان و سرانجام به تمام محله رسید که با چادر و داربست بسته می‌شد. شبی سه چهار هزار نفر در مراسم این هیئت شرکت می‌کردند. این هیئت امروزها در مسجد فیروزآبادی شهرری دایر است که به واسطه وجود حیاط ۲۰۰۰ متری آن، بیش از پنج شش هزار نفر جمعیت را پذیراست. محمد محمودی‌ مدیر هیئت است و خیلی‌ها او را به پهلوانی می‌شناسند. او با چهار بار قهرمانی در المپیک برای ما از این هیئت می‌گوید.

تمرین همبستگی و تعظیم شعائر

مهم‌ترین اقدامی ‌که در هیئت ورزشکاران شهرری انصارالحجه به آن توجه شده موضوع خانواده‌های ایتام است که با ۱۰ خانواده آغاز شده الان به ۲۷۰۰ خانواده رسیده. محمد محمودی در این خصوص می‌گوید: «معتقدیم باید فراتر از تعظیم ‌شعائر پیش برویم و اصول کار هیئت یتیم‌نوازی است که پیشوای ما امیرالمؤمنین(ع) سردمدار این کار بوده. باید اتحاد و انسجام برای خدمت به محرومین، نیازمندان- مخصوصا ایتام- را تمرین کنیم. بنا نیست که یک ورزشکار فقط هنگام مسابقه و زمانی که به آنها نیازمندیم نام اهل بیت(علیهم‌السلام) را بر زبان بیاورد. بنابراین بعد از قهرمانی و پیاده ‌کردن اصول ورزش در جایگاه خود، در مراسم عزاداری این ذوات مقدسه شرکت کنند. امروز نام پوریای ولی و جهان‌پهلوان تختی به عنوان الگوهای بی‌بدیل اخلاق در میان ورزشکاران می‌درخشند اما حضرت علی و امام حسین(علیهماالسلام) الگوی آنها بوده‌اند. این بدان معناست که جوانان ما در جامعه یاد بگیرند که اصول و معرفت اهل ‌بیت را در زندگی به کار بگیرند».

حمایت از ۴۰۰۰ یتیم و ۲۷۰۰ نیازمند

در کنار هیئت‌داری با سابقه بیش از ۳۲ سال، کمتر از دو دهه است که اعضای هیئت ورزشکاران شهرری انصارالحجه خیریه‌ای بنا کرده‌اند که رسیدگی به محرومین و نیازمندان را وظیفه خود می‌دانند. محمودی درباره‌ی اینکه چگونه بیش از ۴۰۰۰ یتیم و ۲۷۰۰ خانواده نیازمند را تأمین می‌کنند، می‌گوید: «زمانی که پدرم در قید حیات بود، نام او و مادرم را برای زیارت خانه خدا نوشتم تا به مکه بروند. مادرم در این سفر حضور یافت اما پدرم گفت پول مکه را به خودم بده تا بتوانم از ۱۰ خانواده یتیم حمایت کنم. این‌گونه بود که خانه ما در شهرری به یک دارالایتام و خیریه تبدیل شد و هر روز آمار خیّرین آن بیشتر می‌شود؛ از خوراک و پوشاک گرفته تا تهیه جهیزیه برای نوعروسان. همان‌گونه که مردم به اولاد خود می‌رسند، به کودکان یتیم هم رسیدگی می‌شود. من به عشق این بچه‌ها بچه‌دار نشده‌ام و معتقدم همه اینها فرزندان من هستند. همه یک یا دو فرزند دارند اما من ۴۰۰۰ فرزند دارم. از هیچ ارگان یا سازمانی کمک نگرفته و نخواهیم گرفت. ما در این مجموعه نه کارت ویزیت داریم، نه سایت و نه شماره حساب که بخواهیم به کسی بدهیم. هر کس می‌خواهد کمک کند خودش به مجموعه ما می‌آید. پشتیبان اصلی ما خداست و او خودش افراد خیّر را مأمور می‌کند تا به ایتام کمک کنند. این‌گونه نیست که بگردیم و یتیمی را پیدا کنیم. ایتام خودشان ما را پیدا می‌کنند تا به ما آبرو بدهند. آنها فرزندان خدا هستند و خداوند هوای آنها را دارد».

دستگیری از نیازمندان

هیئت بیت‌الایتام ورزشکاران شهرری از همان ابتدا با هدف اصلی دستگیری از نیازمندان، محرومین و توجه به ایتام صاحب یک وحدت رویه‌ شد و به تأسی از رفتار و کردار اهل ‌بیت(علیهم‌السلام) به میدان آمد تا فرهنگسازی مناسبی را جایگزین پیشه‌های غلط مورد تبلیغ غربی‌ها کند. محمودی با اشاره به اینکه ورزشکاران چگونه می‌توانند در این مسیر قدم بردارند، می‌گوید: «بخشندگی پول زیاد نمی‌خواهد بلکه جرئت می‌خواهد. انسان‌ها برای ورود به این وادی در قدم اول باید خدای خود را پیدا کنند. برای تشکر از خدا باید به سمت کسانی برویم که خدا آنها را دوست دارد. درواقع خدا ایتام را دوست دارد و به خاطر بچه‌های یتیم به ما عزت می‌دهد. به لطف خدا بود که در چهار المپیک شرکت کردم و همیشه تیم‌هایی داشتم که روی سکو بوده‌اند. یک‌بار هم در مسابقات جهانی تیم را روی سکو بردم و زمانی هم که مربی تیم ملی ناشنوایان بودم موفق عمل کردم. این همه به خاطر یک بچه یک ماهه بود اما الان در کنار ایتام بیش از آن زمان مردم من را می‌شناسند و به من احترام می‌گذارند. چهار المپیک و یک دوره مسابقات جهانی من را معروف نکردند بلکه یک بچه یک ماهه من را معروف کرد. این از عظمت خداوند بود.

تأثیر هیئت در کاهش آسیب‌های اجتماعی

همه نوع قشری از قهرمان کشتی، قهرمانان ملی ما در المپیک و رقابت‌های جهانی، مسئولان، وزرا و معاونین رئیس‌جمهور گرفته تا هنرمندان، سرداران سپاه و امرای ارتش همگی زیر پرچم امام حسین(ع) برای نوکری گرد هم می‌آیند. هر کس به هر نحوی با هر جایگاهی در این هیئت می‌آید و برای اهل ‌بیت عصمت و طهارت(علیهم‌السلام) عزاداری می‌کند. رئیس هیئت بیت‌الایتام ورزشکاران شهرری انصارالحجه نیز به همین موضوع اشاره می‌کند و از تأثیر هیئت برای رفع معضلات اجتماعی و خانوادگی می‌گوید: «باید هیئت‌ها بازدهی لازم را در عرصه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی داشته باشند چراکه مدرسه بزرگ معرفت، اخلاق و انسانیت را ائمه ما برپا کرده‌اند و فقط ما باید با هوشمندی و دقت لازم این معارف ناب را به زلف ورزشکاران، هنرمندان و اقشار دیگر گره بزنیم. فقط تعظیم شعائر نیست و باید ارزش‌های عاشورا و حرکت امام حسین(ع) هم بازگو شوند».

تاکنون لنگ نمانده‌ایم

برادران من از خارج از کشور مبالغی را واریز می‌کنند تا بتوانیم به این ایتام کمک کنیم. از همه مهم‌تر اما این است که خدا یاری‌رسان اصلی ماست. در طول ۱۷ سال گذشته یک‌بار هم لنگ نمانده‌ و دست خود را جلوی کسی دراز نکرده‌ایم. این اتحاد و انسجام در میان هیئتی‌ها، ورزشکاران، هنرمندان و اقشاری که در بیت‌الایتام حضور پیدا می‌کنند باید به عنوان یک فرهنگ بی‌بدیل نهادینه و عرضه شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.