«مهدی اکر» با اشاره به تلاش برخی قدرت ها برای بی ثبات کردن منطقه از طریق گروه های تروریستی بر لزوم توسعه همکاری ترکیه و ایران تاکید کرده و از بارزانی خواست تا در تصمیم خود تجدید نظر کند.

لزوم گسترش همکاری های ایران و ترکیه/توصیه به «مسعود بارزانی»

به گزارش قدس آنلاین، برخی منابع از طراحی های غرب و آمریکا برای ایجاد یک درگیری نظامی بین روسیه و ترکیه با هدف پیشبرد اهداف منطقه ای خود خبر می دهند و معتقد هستند که استراتژی های کشورهای دو سوی اقیانوس اطلس طوری برنامه ریزی شده است که یک بحران نظامی بین روسیه و ترکیه در سوریه شکل بگیرد.

این عده از تحلیلگران حتی کودتای سال گذشته در ترکیه را ناشی از تن ندادن «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه به خواسته های غرب برای وارد کردن ترکیه به جنگی ویرانگر با روسیه که می تواند اقتصاد و ثبات ترکیه و منطقه را تهدید کند، دانسته اند.

همچنین اکثریت کارشناسان گسترش همکاری ها بین ایران و ترکیه را مانعی بر سر راه نقشه ها و طرح ها و اهداف ژئوپلتیک آمریکا و غرب برای خاورمیانه می دانند.

در همین گفتگویی با دکتر «مهدی اکر» معاون حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه و نماینده پارلمان این کشور انجام شده که مشروح آن در زیر آمده است.

*به گفته شما کودتای نافرجام سال گذشته ترکیه توسط گروه تروریستی فتو صورت گرفته است. همانطور که همه ما می دانیم معمولا پشت سازمان های تروریستی برای انجام چنین اقداماتی سرویس های اطلاعاتی برخی کشورهای خارجی وجود دارند. آیا به نظر شما می توان بین این کودتای نافرجام و آرزوهای ژئوپلیتیکی برخی قدرت های فرامنطقه ای غربی برای خاورمیانه ارتباطی متصور بود؟

در خصوص ارتباط برخی از سرویس های اطلاعاتی غربی و کشورهای خارجی با این کودتا نتایج و علائمی وجود دارد که بیانگر برخی از واقعیت هاست.مثلا ما از حمایت های جمهوری اسلامی ایران از دولت ترکیه در جریان کودتا بسیار سپاسگزاریم. به طوری که وقتی این اتفاق تراژیک رخ داد آنها همبستگی خود را با ما اعلام کردند زیرا ما (ایران و ترکیه) با وجود برخی از اختلافات همدیگر را خوب درک می کنیم. ما با جمهوری اسلامی ایران در زمینه مبارزه با تروریسم و سازمان های تروریستی مانند داعش همکاری خوبی داریم. ما و ایران بازیگران اصلی این منطقه هستیم و صلح برای ما ضروری است. اما از سوی دیگر ما می دانیم که کشورهایی وجود دارند که علاقه ای به مبارزه با تروریسم ندارند و ما خیلی تلاش کرده ایم از طرق دیپلماتیک آنها را تشویق به مقابله با گروه های تروریستی کنیم. به اعتقاد ما نباید فرقی بین گروه های تروریستی باشد. برخی سرویس های اطلاعاتی هر چند و قت به چند وقت از گروه های تروریستی به عنوان ابزاری برای ایجاد بی ثباتی استفاده میکنند.

*برخی کارشناسان بر این باور هستند که آمریکا و غرب به طور مخفیانه در تلاش بوده اند تا بین روسیه و ترکیه درگیری به وجود بیاورند و از ساقط شدن جنگنده روسیه توسط ترکیه در همین راستا یاد کرده اند. این عده بر این باورند غرب با ایجاد درگیری بین ترکیه و روسیه موجبات بی ثباتی و تشدید بی ثباتی ها  در منطقه را فراهم خواهد کرد امری که می تواند به پیشبرد طرح ها و بازی های ژئوپلتیکی آنها در منطقه کمک کند، نظر شما در این خصوص چیست؟

آنچه که در منطقه رخ می دهد و آنچه که ما می بینیم این است که آنها از طریق برخی گروه های تروریستی تلاش می کنند تا منطقه را بی ثبات کنند. این یک بازی است که دارای بازیگران خرد و عمده ای است. ایران و ترکیه بازیگران اصلی منطقه هستند. با توجه به اینکه این گروه های تروریستی در کدام کشورها هستند و از طریق کدام یک از آنها حمایت می شوند و کدام کشورها با آنها مماشات می کنند، این امر بسیاری از مسائل را روشن می کند و این مسئله امروز برای همه در عرصه بین الملل روشن است.

برای ما دو چیز اهمیت دارد که از نزدیک آنها را دنبال می کنیم یکی امنیت کشور خودمان و دومی ثبات منطقه. اگر ثبات منطقه از بین برود همه بازنده خواهیم بود از جمله ایران و ترکیه بنابراین ما سعی میکنیم ثبات منطقه را حفظ کنیم. ما معتقدیم هرگونه تغییری در نقشه منطقه موجب بی ثباتی خواهد شد و ما در عین حال می دانیم بازیگران جهانی ای هستند که می خواهند مسئله را طور دیگری جلوه دهند. ما در رابطه با یک موضوع اطمینان خاطر داریم که سه سازمان تروریستی شامل «پ ک ک» و انشعاباتش در دیگر کشورهای منطقه، داعش (گروهی که برخلاف نامش عنوان اسلامی را یدک می کشد در حالی که هیچ ارتباطی بین چنین گروه تروریستی و اسلام وجود ندارد) و فتو سعی دارند تا منطقه را بی ثبات کنند. ما تمایل داریم با بازیگران اصلی منطقه در این خصوص همکاری و تبادل دیدگاه داشته باشیم. ما باید دیدگاه های مختلف را در خصوص موضوعات مختلف مد نظر قرار دهیم.

*شما به نکته مهمی اشاره کردید، ایران و ترکیه دو بازیگر مهم منطقه هستند، در ابتدای آغاز بحران در سوریه اختلافات متعددی بین این دو کشور ایجاد شد اکنون چگونه دو کشور می توانند مشکلات خود را حل کنند و اختلافات خود را کم کنند؟

ما در حال تلاش کردن برای غلبه بر این اختلافات هستیم و این کار را از طریق کانال های دیپلماتیم دنبال می کنیم و راه دیگری نداریم. نشست هایی بین کارشناسان دو کشور بسیار مفید و سازنده در این راستا هست. زیرا در نشست ها بسیاری از اساتید دانشگاه ها، صاحب نظران و روزنامه نگاران به بررسی موضوعات از زوایای مختلف می پردازند.

ما همسایگان خوبی بوده ایم و روابط خوبی داشته ایم، ما باید تعاملات تجاری و اقتصادی خود را که الان در حدود ۱۰ میلیارد دلار است از این نیز فراتر ببریم، ما ظرفیت های بسیار بیشتری برای همکاری داریم.

ما باید متوجه این باشیم که برخی از کشورها در تلاش هستند تا نقشه منطقه را تغییر دهند، ما باید برای ممانعت از آن تجربیات و دیدگاه های خود را به اشتراک بگذاریم. زیرا در صورت وقوع چنین مسئله ای ثبات همه کشورها با مشکل مواجه خواهد شد. ما باید سعی کنیم به درک بهتری از مسائل منطقه و ثبات منطقه ای برسیم و در این خصوص با هم همکاری کنیم.

*موضع دولت ترکیه درباره همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق چیست؟

باید به این مسئله توجه داشت که بعد از همه پرسی استقلال شرایط چگونه خواهد بود. باید به این مسئله توجه کرد که در حال حاضر فضای منطقه در سوریه و عراق چگونه است؟ و به این نکته توجه داشته باشیم که چنین مسئله ای منجر به بی ثباتی خواهد شد و اینکه آیا این مسئله می تواند رونق و شکوفایی به دنبال داشته باشد یا خیر؟

با توجه به همه این مسائل ما اعلام کردیم که زمان مناسبی برای این کار نیست و لازم است که در این خصوص تجدید نظر صورت بگیرد.

ما به آقای مسعود بارزانی توصیه میکنیم در این تصمیم خود تجدید نظر کند.

*با وجود مخالفت های صریح مقامات ترکیه گزارش هایی در برخی از رسانه های اقلیم منتشر شد مبنی بر اینکه آنکارا در صورتی که اقتصاد اقلیم کردستان عراق به ترکیه وابسته باشد با این همه پرسی موافقت خواهد کرد. آیا شما این مسئله را تایید می کنید؟

این ها تحریف است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.