اگرچه کمیسیون بهداشت مجلس قصد دارد کمیته‌ای را مأمور بررسی انتخابات نظام پزشکی کند، اما اعتراضات نامزدهای این انتخابات هنوز ادامه دارد.

تشکیل کمیته ویژه در مجلس/سناریوهای پیش‌روی انتخابات نظام‌پزشکی

به گزارش قدس آنلاین، با افزایش اعتراضات به نحوه برگزاری انتخابات نظام پزشکی، کمیسیون بهداشت مجلس قصد دارد کمیته ویژه‌ای را برای بررسی حواشی این انتخابات تعیین کند. این کمیته قرار است با بررسی جوانب امر و چگونگی برگزاری انتخابات، پیگیر حقوق تضییع شده نامزدهای این انتخابات باشد.

تشکیل کمیته ویژه در مجلس در حالی مطرح شده که بعید است این کمیته قدرت ابطال انتخابات را داشته باشد و کماکان هیئت نظارت بر انتخابات نظام پزشکی تصمیم‌گیر اصلی است. این در حالی است که حضور نائب رئیس کمیسیون بهداشت در رأس هیئت نظارت بر انتخابات نظام پزشکی گمانه‌زنی‌ها دربارهٔ تأثیر گزارش کمیسیون بهداشت مجلس در تأیید صحت انتخابات را افزایش داده است.

محمدحسین قربانی رئیس هیئت نظارت بر انتخابات نظام پزشکی با تأکید بر اینکه اعتراض کاندیداها با دقت بررسی می‌شود، گفته بود که از منظر قانون تا ۱۱ مرداد نتیجه نهایی انتخابات اعلام خواهد شد.

انتخابات نظام پزشکی که قرار بود به دو روش دستی و الکترونیکی برگزار شود، به دلیل اختلال در سیستم رأی‌گیری الکترونیکی با مشکل مواجه شد و علیرغم آنکه تعداد اندکی توانسته بودند از طریق آن به نامزدهای مطلوب خود رأی بدهند، انتخابات الکترونیکی در روز برگزاری لغو و آرا نیز ابطال شد.

ابطال انتخابات یا رأی‌گیری از رأی‌نداده‌ها؛ ۲ خواسته اصلی معترضان

در روزهای گذشته برخی از نامزدهای این انتخابات خواستار ورود وزارت بهداشت و نهادهای نظارتی به پرونده این انتخابات شده و برخی نیز خواستار ابطال انتخابات شده بود. رحمت‌الله حافظی یکی از منتخبان انتخابات نظام پزشکی تهران یکی از کسانی است که چندین بار در موضع‌گیری‌های خود خواستار ابطال انتخابات شده و از سایر منتخبین نیز خواسته بود که استعفا بدهند. این پیشنهاد البته از سوی برخی دیگر از منتخبان تهران همچون ایرج فاضل و مصطفی معین رد شده است.

برخی دیگر از منتخبان نظام پزشکی پایتخت هچون محمدرضا ظفرقندی نیز پیشنهاد برگزاری مجدد انتخاباتی با حضور کسانی که روز جمعه گذشته موفق به رأی دادن نشده‌اند را ارائه کرده‌اند.

از سوی دیگر، لاری‌پور مسئول روابط نظام پزشکی کشور نیز سه پیشنهاد جهت رفع ابهام و رضایت پزشکان از انتخابات نظام پزشکی را طرح کرده است که عبارتند از: «بطال انتخابات و برگزاری آن در زمان و مکان جدید؛ برگزاری غیرحضوری به مدت ۱۲ ساعت از کسانی که موفق به رای دادن نشده‌اند و یا رأی‌گیری حضوری از افرادی که رأی نداده بودند. »

چالش شمارش مجدد آرا و احتمال تغییر در نتایج

جریان اعتراضی دیگری که عمدتا در بین نامزدهای شکست‌خورده وجود دارد، تقاضا برای بازشماری مجدد آراست. از آنجا که آخرین منتخب گروه پزشکی که رتبه دهم را کسب کرده، با نفرات یازدهم و دوازدهم به ترتیب ۸ و ۲۷ رأی فاصله دارد، به نظر می‌رسد بازشماری مجدد آرا ممکن است بتواند وضعیت انتخابات را تغییر دهد.

حال همه نگاه‌ها به سوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات نظام پزشکی و مسئولان وزارت بهداشت است که چگونه می‌خواهند جنجال‌های به وجود آمده در هفتمین دوره انتخابات صنفی پزشکان را مدیریت کنند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.