رایزنی اخیر سران گروه نورماندی برای حل و فصل بحران اوکراین، گرچه از دید برخی تحلیلگران مسائل اروپا گامی رو به جلو است، اما هنوز نتوانسته تکلیف اصلی خود را در قبال پرونده اوکراین انجام دهد.

راز ناکارآمدی گروه نورماندی/ بحران اوکراین چگونه حل می شود؟

به گزارش قدس آنلاین، سران گروه نورماندی، متشکل از کشورهای روسیه، اوکراین، فرانسه و آلمان اخیرا مذاکره تلفنی دو ساعته ای با یکدیگر داشتند که البته این مذاکره توافقی در بر نداشت.

در این مذاکره تلفنی تنها توافق شد که رایزنی مشاوران سران این گروه برای حل و فصل بحران اوکراین و رسیدن به توافقی مشترک در این خصوص ادامه پیدا کند.

در این میان اما؛ نکاتی وجود دارد که نمی توان به سادگی از کنار آن گذشت:

نکته نخست به پایبندی اعضای گروه نورماندی نسبت به توافقنامه مینسک باز می گردد. اعضای گروه نورماندی بر روی ادامه کار مشترک بر روی توافقنامه مینسک (با هدف تقویت امنیت اوکراین) توافق کلی دارند اما واقعیت امر این است که بحرانهای امنیتی جاری در اوکراین معلول عوامل مختلفی از جمله مداخله ناتو در امور داخلی این کشور است.

 به عبارت بهتر؛ ناتو با مداخله خود در امور داخلی اوکراین عملا توافقنامه مینسک را هدف قرار داده و از ایجاد ثبات نسبی در این کشور جلوگیری کرده است.

 بدیهی است که کارآمدی توافقنامه مینسک در وهله اول به عملکرد گروههای درگیر در اوکراین بستگی دارد، نه به واسطه های سیاسی. این نکته ای است که سران گروه نورماندی هنوز در درک آن با مشکلاتی رو به رو هستند.

نکته بعدی به نقش آفرینی آلمان و فرانسه در گروه نورماندی باز می گردد. برلین و پاریس از آغاز بحران اوکراین تاکنون بازی دوگانه ای را در این خصوص مدیریت کرده اند. آنها از یک سو دو عضو اروپایی ناتو محسوب می شوند و از سوی دیگر، سعی دارند در کسوت یک میانجی وارد این معادله شوند.

 بدیهی است که این پارادوکس و تناقض آشکار از سوی بسیاری از مخاطبان قابل درک نیست، چرا که آلمان و فرانسه خواسته یا ناخواسته، هم اکنون جزئی از منازعه موجود در اوکراین محسوب شده و نمی توانند در این مجال خود را جدای از ناتو و حتی ایالات متحده تلقی کرده و به عنوان پلی میان طرفهای درگیر در اوکراین ایفای نقش کنند.

نکته سوم به مداخله ایالات متحده آمریکا در امور داخلی اوکراین باز می گردد. اخیرا مقامات آمریکایی با تسلیح نظامی اوکراین موافقت کرده و عملا در جهت حمایت از آشوبهای موجود در این کشور گام برداشته اند، چنانچه واشنگتن، در ایجاد بحران اوکراین و سقوط دولت یانوکویچ نیز نقش مستقیم و پررنگی ایفا کرد.

 حضور جان مک کین سناتور جمهوریخواه مشهور آمریکایی در اجتماعات خیابانی مردم این کشور علیه دولت هرگز از یادها نخواهد رفت.

در حال حاضر نیز ایالات متحده آمریکا قصد دارد کی یف را به حیاط خلوت خود علیه کاخ کرملین تبدیل کند. تا زمانی که چنین رویکردی از سوی مقامات آمریکایی وجود داشته و دولت اوکراین نیز این رویکرد را بپذیرد، اساسا حل و فصل بحران امنیتی در این کشور بحران زده امکان پذیر نیست.

به هر حال؛ قرار است مشاوران روسای جمهور ۴ کشور عضو گروه نورماندی در ماه آگوست با یکدیگر تشکیل جلسه داده و زمینه را برای دیدار مستقیم روسای جمهور کشورهایشان فراهم کنند. با این حال، تا زمانی که رویکرد مبنایی ناتو و آمریکا در قبال اوکراین تغییر پیدا نکند، اساسا نمی توان از حل و فصل این بحران سخنی به میان آورد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.