قدس آنلاین - رقیه توسلی: پس هر مسافری باید خودش را برای پاسخ به منشور جهانی اخلاقیات گردشگری آماده کند. اینکه آیا گردشگر بااخلاقی هست؟ نقش اش در رونق، تخریب، صلح، ایجاد رابطه و تعامل دوستانه چقدر پُررنگ است و برای اندیشه، باور و اعتقادات خود و مردمان مقصدش، چه اندازه ارزش قائل است؟
و این همان توقع کاملاً بجائیست که اهالی «کوشکسرا» ی نوشهر مازندران از طبیعت گردهای منطقه شان دارند و دلشان می خواهد میهمانان دیارشان، اصول و قواعد را زیر پا نگذارند. شرع و عرف و طهارت و آرامشِ آب و خاک شان را.
آخر این روزها خبر رسیده که مردمان این اقلیم جلگه ای با تجمع در ورودی زادگاهشان مانع از ورود اتوبوس های توریستی شده اند و علتش را اختلاط و ترویج فساد و فحشای تورهای گردشگری اعلان کرده اند.
آنها از قُبح شکنی روابط، گله مند بوده اند. از گردشگری مختلطِ غیرمجاز. از ساز و آواز و کشف حجاب و ولنگاری که زنان و مردان در کوشکسرای شان به راه انداخته اند. در بزرگترین روستای غرب مازندران.
انگار دیگر شمالی های مهمان نواز از حجم بی رویه بی حجابی، ظاهر پُررنگ و لعاب و رخت و لباس ناهنجار به ستوه آمدند. از فرهنگی که دارد در رودخانه کُرکُرود و پارک جنگلی خانیکان - در هزاران سکانس مکرّر - نمایش داده می شود.
این بار در «کوشکسرا»، قبل ترها اهالی روستای «لزور» و پیش ترها هم مردمان گله مند دیگر مناطقگردشگری، از رفتار نامتعارف و غیراسلامی تورها شکایت داشتند و دلواپس این روند غرب مسلکانه مسافران بودند.
کاش هرکدام از ما مروّج بهترین ها بودیم. در پوشش و رفتار و کلامی که نیش نزند به مذهب مان. دین مان را لگدمال نکند و صدالبته احترام میهمان و میزبان سرش بشود.
دورهمی های عریان و پُرمعصیت و عبور از خط قرمزهای دینی به نظر می رسد دور از سبک زندگی ایرانی و اسلامی ماست. دور از فرهنگ غنی روستائیانی که در میهمان نوازی یدِ طولایی دارند.
نظر شما