یزد - یزد در گذشته تیم فوتبالی به نام تربیت یزد داشت که سابقه حضور در لیگ برتر را هم داشت و اکنون اثری از این تیم نیست و از هرکس که دوستدار فوتبال و ورزش باشد سراغش را که می گیریم با تاسف سری تکان می دهد

فوتبال یزد در آفساید بی تدبیری

گروه قدس آنلاین – سمیه شرف دینی: تیم فولاد یزد دیگر تیمی بود که قراربود سری از سرها دربیاورد و رویای فوتبال دوستان یزدی را مححق سازد  که متاسفانه این تیم هم با تصمیمات عجیب وغریب مسئولان استان وبا کسب نتایج دوراز ذهن از لیگ دسته اول به دسته دو سقوط کرد و این روزها در بلاتکلیفی محض بسر می برد. 

امتیاز این تیم برعهده کارخانه فولاد یزد بود که این کارخانه اعلام کرد که تمایلی به تیم داری ندارد و در برهه ای از زمان  اختیار این این تیم را به نماینده یزد در مجلس واگذار کرد و این واگذاری سروصدای زیادی دراستان به پا کرد و حرف و حدیث های بسیاری در این بین وجود داشت در نهایت این تیم درفصل گذشته لیگ آزادگان با کسب نتایج ضعیف ازبین ۱۸تیم  دربا ۳۰امتیاز رده ۱۷قرار گرفت به لیگ دسته ۲ سقوط کرد و درکمتر ازیک ماه مانده به شروع مسابقات اصلا وضعیت آن مشخص نمی باشد.

 انتقال فولاد به افراد غیررورزشی تیم را نابود کرد

یکی از مدیران سابق تیم فولاد یزد در گفتگو با ما اظهار داشت: مهمترین علت سقوط این تیم واگذاری اشتباه آن به کسانی بود که فکر شهرت وکسب منفعت شخصی و مسائل سیاسی  خود داشتند و هرج ومرج وعدم ثبات مدیریت در این تیم به وضوح نمایان بود و کسانی که وارد این قضیه شدند اصلا  به دنبال تیم داری نبودند  وفقط به فکر منافع خود بودند .

محمدصالح عسکر شاهی افزود: هیئت مدیره این تیم تجربه فوتبالی و باشگاه داری را نداشتند  وود کنارخود از مشاوران خوبی برخوردارنیودند تیم از لحاظ مالی حمایت خوبی می شد ولی ضعف مدیریت  و ناتوانی مدیران این تیم را نابود کرد.

وی تصریح کرد: قرداد انتقال باشگاه یک قرارداد بی پایه واساس بود عده ای برای اینکه خود را به شهرت برسانند تیم را به اسم خود ونماینده یزد انتقال دادند و با این انقال فوتبال  یزد را نابود کردند ووقتی این جابجایی صورت گرفت قراردادهای هیئت مدیره و مدیر عامل قبلی در فدراسیون فوتبال به جای مدیران جدید ثبت شد واعضای جدید هیئت مدیره حق امضاء نداشتند و این یک نوع سیاه بازی و فریب افکارعمومی بود و کسانی که به این انتقال تن دادند فقط برای کسب شهرت وبه فکر تامین شدن منافع خودشان بودند وانتقال امتیاز این تیم یکی از بزرگترین اشتباهات ورزشی مسئولان استان بود .

این پیشکسوت ورزشی گفت: اگر فولاد یزد قراربود تیم داری نکند و آن را واگذار نماید طبق کمیسیون ماده ۵ تربیت بدنی و اداره ثبت شرکتها باید انتقال قانونی صورت می گرفت  و دروهله اول کلیه اموال وسهام باشگاه ازجمله بدهی ها به مالک جدید واگذارگردد و بعد ازآن ثبت رسمی دراداره ثبت شرکتها و طبق مقررات فدراسیون فوتبال انجام شود ولی با توجه به بدهی ۳میلیاردی این تیم کسی با این شرایط حاضر به همکاری با این تیم نمی شود. 

این مسئول ادامه داد: آقای موسوی وهیئت مدیره و مربیانی همه به دنبال نجات این تیم بودند  مربیانی هم که درتیم بودند توانایی لازم رانداشتند  وهمه این دلایل در کنار هم باعث شد این تیم به دسته دوسقوط کند ود حال حاضر تیم سقوط کرده وهیچ کس پاسخگو هواداران یزدی نمی باشد.

 عسکرشاهی تصریح کرد: امتیاز این تیم ۳۰۰میلیون رسیده  در حالیکه بدهی این تیم بیش از ۳میلیارد می باشد و دو مربی خارجی از این طلبکار می باشند که هر لحظه ممکن است ازاین تیم به مراجع بین المللی شکایت کنند که ممکن است باعث کسر امتیاز از این این تیم شود وبسیاری ازمربیان و بازیکنان هم از این باشگاه طلب دارند و طبق قانون فدراسیون وفیفا خود باشگاه باید این مبالغ را پرداخت نماید وهیچ عقل سلیمی در این شرایط عهداراین تیم نمی شود .

 وی با انتقاد شدید مسئولان ورزشی استان افزود: اداره کل ورزش و جوانان استان ومدیریت آقای شریعتی مسبب این اوضاع  می باشد و ایشان با مدیریت ضعیف خود هم تیم تربیت یزد هم تیم فولاد را یک تنه نابود کردند ودر کنار نابودی فوتبال یزد دیگر رشته ها را نیز ازبین خواهند برد وخسارتی که شریعتی به فوتبال یزد وارد کرد عراق در طول ۸سال جنگ تحمیلی به ایران وارد نکرد.

مهمترین مشکل فولاد بدهی های این تیم است

رئیس هیات فوتبال استان یزد درگفتگو با ما اظهارداشت: در حال حاضر هنوز تکلیف این تیم مشخص نشده و متقاضی برای واگذاری  زیاد می باشد  ولی به دلیل اینکه این تیم  در حال حاضر بدهی های زیادی دارد کسی در این شرایط  حاضر نمی شود مالکیت این باشگاه را قبول دار شود .

علیرضا دستا افزود: اختلاف اصلی بر سربدهی های سنواتی این تیم می باشد که متاسفانه سال به سال بر آن افزوده شده و فدراسیون هم آخرین نفررا می شناسد که سکانداراصلی تیم باشد و تفاهمنامه ای با ید با مالک جدید صورت بگیرد تا بدهی های پرداخت شود.

این مسئول خاطر نشان ساخت: سیاست هیئت فوتبال استان بر این است که این تیم با تمام مشکلات به بقا خود ادامه بدهد و با اقتدار کامل در مسابقات لیگ شرکت نماید چون این حق طبیعی هوادارن و مردم فوتبال دوست استان  است  در مسابقات کشور یک نماینده داشته باشند .

وی تصریح کرد: وظیفه هیئت فوتبال دراستان ها تیم داری نیست و نقش این هیئت ها فقط نظارت و پیگیری امور و اجرای قوانینی می باشد که از طرف فدراسیون ارائه می گردد و بنا براین ما در هیچ کدام از رده ای لیگ نمی توانیم تیم داری کنیم.  

دستا گفت: هفته آینده قرار است جلسه ای با نماینده مردم یزد درمجلس و مسئولان فولاد برگزار شود وضعیت این تیم مورد بررسی قرار بگیرد وما امید داریم در این جلسه مشکلات این تیم برطرف شود .

فولاد به دلیل تامین نشدن منافعش از تیم داری دست کشید

یکی از پیشکسوتان فوتبال یزد نیز در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: انتقال و واگذاری تیم های  فوتبال بر اساس آئین نامه فدراسیون مشکلی ندارد و اگر یک تیم بخواهد ازاستان خارج شود شرایط خاصی دارد که این نوع واگذاری ها درجامعه تبعات منفی بسیاری را در پی دارد.

علی محمد قادریان افزود : امتیاز اصلی تیم فولاد یزد برعهده شرکت فولاد یزد بوده این شرکت یکی از بزرگترین ومتمول ترین شرکتهای استان بوده و از آب خاک ومحیط زیست  استان استفاده کرده و یکی ازمهمترین صنایع آلاینده استان می باشد و در قبال آن در برابر مردم استان مسئول بوده و باید دین خود را به مردم اداکند این شرکت در ۱۰سال گذشته تیم فولادد را سرپرستی کرد واینکه چرا بعد از ۱۰سال تیم داری می خواهند تیم را واگذار نماید خود جای بسیار سوال دارد واینکه این شرکت درقبال تیم داری از پرداخت مالیات معاف بوده  و برخی مسئولان این شرکت در برا برهزینه ۳میلیاردی،فاکتور ۵میلیارد ی به اداره مالیات ارائه می کردند وبه نوعی برای رسیدن به اهداف خود استفاده ابزاری از این تیم می کردند.

وی تصریح کرد: فولاد یزد با این حال اختیار واگذاری این تیم را ندارد وقتی منافع این شرکت در بعضی  جاها  قطع شد این شرکت از حمایت تیم دست کشید و اعلام کرد دیگر حاضر به تیم داری نیست و شحص اول این مجموعه عظیم صنعتی  آقای سید محمد احرامیان در نامه مکتوب به مسئولان استان صراحتا اعلام کرد که فولاد دیگر تمایلی به حفظ این تیم ندارد.

قادریان خاطرنشان ساخت: مسئولین شرکت فولاد آدم های محاسبه گری بودند که فقط به فکر منافع مالی خود بودند و از سوی دیگر مسئولین این شرکت با تحت فشار قرار دادن استاندار و نماینده یزد در مجلس به اهداف خود نرسیدند در گام اول با تیم خونه به خونه بابل وارد مذاکره شده و با ۲میلیارد تومان قرار شد واگذاری انجام شود وطبق کمیسیون ماده ۵ با مخالفت مسئولان استانی مواجه شدند و وقتی دیدند اوضاع بسیارخراب می باشد و پول ندارند تیم داری کنند قرارشد مجانی تیم را واگذار نمایند.

 این پیشکسوت ورزشی افزود: ازسوی دیگر کادر فنی نا مشخص بود کمبود بودجه ودر نتیجه کمبود زمان مسئولان به این نتیجه رسیدند  باید به این تیم کمک کرد  و با آمدن سید محمد موسوی بیوکی نماینده مردم یزد درمجلس که درحقیقت شرکت فولاد از ایشان هم استفاده ابزاری کرد و آمدن ایشان از بزرگترین اشتباهات بود ودر دقیقه ۹۰ و ۴۸ساعت قبل از شروع مسابقات تیم را به ایشان تحویل دادند و بازیکنان با ضمانت امضاء ایشان قراردادهای خود را امضا کردند از سوی دیگر این تیم در شرایط مالی بسیار بدی بسر می برد پول غذا ولباس خود رانداشتند و ۳۰درصد پیش قسط اولیه قبل از شروع لیگ طبق قانون باید پرداخت می شد که پرداخت نشد ومسئولان فولاد می گفتند که ما از غذای کارخانه خود برای تیم فولاد هم می دهیم و این اصلا در شان تیم فولاد نبود.

قادریان ادامه داد: در حالیکه قیمت امتیاز این تیم ۳میلیارد بود  این امتیاز مفت و مجانی به ایشان واگذار شد و اقای نماینده در وهله اول اسم تیم را عوض کردند و گفتند برا ی گرفتن پول از سازمانها ونهاد ها مجبور شدند اسم تیم را عوض کنند وهیئت مدیره تشکیل دادند  وطبق کمیسیون ماده ۵موافقت شد تیم به ایشان سپرده شود اینجا این سوال پیش می آید که در در کدام استان نماینده آن شهر با آن همه مشغله  تیم داری می کند ؟

 وی افزود: تیم فولاد با تعییر نام به موسسه فرهنگی ورزشی  وحدت در اداره ثبت شرکت ها ثبت شد و مسئولان ورزشی استان نیز با این انتقال موافقت کردند  وبعد از مدتی چون اقای موسوی دید کاری از دستش بر نمی آید گفت او مالک نبوده وفقط حامی می باشد. 

در حالی که امروزهمه مسائل ودست های پشت پرده کناررفته واقای نماینده مدعی شده اند که به عنوان حامی در کنارتیم هستند و ایشان در دام برزگی افتادند ودود این ندانم کاری مسئولان استان به چشم فوتبال رفت و سرانجام تنها تیم فوتبال  یزد به لیگ دو سقوط کرد و متاسفانه اصلا مدیران موسئولان استان به فکر این تیم نبودند و مسابقات در هفته اول شهریور شروع می شود و تیم اصلا شرایط خوبی ندارد.

این پیشکسوت ورزشی ادامه داد: با همت مدیران استانی تیم ۳میلیاردی با ۲میلیار د بدهی به قیمت ۳۰۰میلیون رسیده و بیش از۳۰پرونده مربوط به بدهی مربیان وبازیکنان فعلی وسابق این تیم در جریان است و یک مربی خارجی ۴۰۰میلیون از این تیم بدهی دارد  واگر بدهی ان پرداخت نشود به فیفا شکایت می کند واین تیم درآستانه مسابقات با کسر ۶امتیاز مواجه می شود ازسوی دیگر هتل دار میوه فروش و آژانس هوایی پیمایی و...همه از این تیم طلب دارند و از این تیم فقط اسمی مانده است ومسئولان در کمال خونسردی به کار خودادامه می دهند.

قادریان خاطر نشان ساخت: وظیفه هیئت فوتبال استان تیم داری نبوده و لی مسئولان ورزش وجوانان  باید مسئولیت این انتقال اشتباه را بپذیرند و به دنبال یک اسپانسر باشند تا مشکلات این تیم برطرف شود  فوتیال یزد در ۱۳الی ۱۴سال گذشته دارا ی دو تیم فوتبال بود تربیت که کلا نابود شد و حالا هم تیم فولاد یا وحدت وهوادارمظلوم چه گناهی دارد دلش میخواهد شهرش یک تیم فوتبال داشته باشد  ومسئولان باید در قبال این اتفاقات پاسخگویی افکار عمومی و مردم استان باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.