ایلام- رؤیای احداث پارس غربی کشور در حدفاصل شهرهای مرزی مهران – دهلران در جنوب استان ایلام، محقق شدنی است چرا که این منطقه دومین ذخیره گاه گازی کشور پس از عسلویه و سومین ذخیره گاه نفتی کشور است و برای به فعلیت رسیدن این پتانسیل بالقوه، به اهتمام جدی همه مسئولان نیاز است.

میادین نفتی آذر و چنگوله؛ نردبان توسعه و اشتغال ایلام

قدس آنلاین گروه استان ها - غلامرضا محمدمرادی- سعدیه کرمی: متأسفانه استان ایلام با وجود این سرمایه های عظیم خدادادی؛ چندان بهره ای از این نعمات و ذخائر نبرده است؛ استانی که به قله بیکاری کشور تکیه زده است، عدم تخصیص بودجه نفتی به استان، مهاجرت برای کاریابی، کاهش جمعیت و ...، از جمله این مسائل و مشکلات است.

تنها ۴۵ درصد از نیروها بومی منطقه اند!

مدیر پروژه توسعه میادین نفتی آذر و چنگوله با بیان اینکه وضعیت پروژه نفتی آذر و چنگوله مطلوب و رضایت بخش است، می گوید: در حال حاضر ۳ هزار نفر نیروی بومی و غیربومی در این پروژه عظیم نفتی مشغول به کار هستند.

«کیوان یاراحمدی» با اشاره به اینکه ۴۵ درصد نیروهای بکارگرفته در این پروژه بومی منطقه هستند، اظهار می دارد: این پروژه نفتی نقش بسزایی در اشتغال و توسعه اقتصادی استان و کشور دارد.

وی پیشرفت کلی پروژه را ۷۱ درصد اعلام می کند و بیان می دارد: هم اکنون در این میدان روزانه ۳۰ هزار بشکه نفت استحصال می شود که توانایی افزایش آن به بیش از دو برابر آن وجود دارد.

مدیر پروژه توسعه میادین نفتی آذر و چنگوله سال ۹۸ را سال بهره برداری از این پروژه عنوان و تصریح می کند: ظرفیت تولید و استحصال میدان آذر ۶۵ هزار بشکه در روز است که امیدواریم در ابتدای سال ۹۸ با بهره برداری کامل از این پروژه به اهدافمان دست پیدا کنیم.

یاراحمدی به نقش این پروژه در توسعه استان اشاره و خاطرنشان می کند: هم اکنون اشتغالزایی خوبی در این پروژه نفتی شکل گرفته است اما پس از بهره برداری از این میادین و تکمیل فرایند تولید، میزان اشتغال کاهش خواهد یافت.

بر اساس دستور وزیر نفت ۷۰ درصد نیروها باید بومی منطقه باشند!

رئیس مجمع نمایندگان استان ایلام در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین با بیان اینکه بزرگترین دغدغه خاطر خانواده های ایلامی؛ موضوع بیکاری و اشتغال فرزندانشان است، می گوید: یکی از مهمترین دغدغه های ما نمایندگان استان نیز توسعه و ایجاد صنایع نفت و گاز در استان با نگاه اشتغالزایی و اشتغال آفرینی است.

سلام امینی با اشاره به اینکه اشتغال دولتی بسیار محدود است و نمی تواند درد بیکاری استان ایلام را درمان کند، اظهار می دارد: از طریق ورود شرکت های بزرگ و کوچک به حوزه های نفت و گاز استان، می توان امیدوار بود که بخش عظیمی از بحران بیکاری را در استان مرتفع ساخت.

وی با بیان اینکه بر اساس اعلام و اذعان مسئولان ذی ربط، بیش از ۹۰ درصد ذخائر عظیم نفت و گاز غرب کشور در ایلام نهفته است، می افزاید: با خواست وزیر نفت، موضوع استحصال، آغاز عملیات اجرایی و بهره برداری از میادین نفتی چنگوله با جدیت دنبال شده و به صورت مستمر در حال پی گیری است.

نماینده مردم ایلام، ایوان، مهران، ملکشاهی، سیروان و چرداول در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تا کنون برخی از شرکت های خارجی همچون روسیه، تایلند و نروژ؛ برای امر سرمایه گذاری در میدان نفتی چنگوله اعلام آمادگی کرده اند، بیان می دارد: در صورت آغاز عملیات اجرایی در این میدان نفتی، حدود ۴ هزار نفر از افراد جویای کار مشغول کار خواهند شد.

«سلام امینی» با بیان اینکه ورود شرکت توتال فرانسه به امر سرمایه گذاری در حوزه نفت و گاز ایران، نویدبخش ورود دیگر سرمایه گذاران خارجی در این عرصه است، یادآور می شود: با دستور وزیر نفت، اجرای فاز دوم میدان نفتی آذر آغاز شده است و امیدواریم که با تکمیل فاز اول، این فاز نیز با قدرت اجرایی شود و به بهره برداری برسد.

وی با اشاره به اینکه با دستور مکتوب وزیر نفت و در راستای کاهش خیل عظیم بیکاران این استان مرزی، مقرر شده که شرکت های مستقر و پیمانکاری فعال در حوزه صنایع نفت، گاز و پتروشیمی استان، بیش از ۷۰ درصد از نیروهای مورد نیاز خود را از افراد جویای کار استان تأمین کنند، خاطرنشان می سازد: تمام تلاش ما این است که در حوزه های نفت و گاز استان، از توان شرکت های پیمانکاری بومی استفاده شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه با ورود و فعال شدن شرکت های پیمانکاری در عرصه های نفت و گاز استان، قطعاً زمینه برای توسعه و اشتغال پایدار فراهم خواهد شد، تصریح می کند: امیدواریم که روند پیشرفت و بهره برداری از این میادین نفتی تسریع شود تا مردم استان و کشور بیش از پیش از برکات آن بهره مند شوند.

آغاز فاز دوم میدان نفتی آذر در سال ۹۷

نماینده مردم ایلام، ایوان، مهران، ملکشاهی، سیروان و چرداول در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ما می گوید: میادین نفتی آذر و چنگوله در حوزه استان ایلام از پروژه های عظیم نفتی به شمار می روند و نقش بسزایی در توسعه اقتصادی کشور و اشتغالزایی دارند.

«جلال میرزایی» با بیان اینکه برای استحصال، بهره برداری و آغاز عملیات اجرایی میادین نفتی چنگوله، پیشنهادات لازم برای عقد قرارداد در حال بررسی است، اظهار می دارد: میادین نفتی آذر وارد فاز تولید شده و هم اکنون بطور متوسط روزانه بالغ بر ۳۰ هزار بشکه نفت استحصال و تولید می شود.

وی با اشاره به اینکه سرمایه گذار اصلی این پروژه های عظیم نفتی صندوق بازنشستگی وزارت نفت است، می افزاید: در فاز اول میادین آذر، تولید روزانه ۶۰ هزار بشکه پیش بینی شده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تلاش خواهد شد تا در فاز اول و تا پایان سال ۹۷ میزان تولید در میدان نفتی آذر به ۶۰ هزار بشکه برسد، بیان می دارد: برای آغاز عملیات اجرایی فاز دوم این میدان نفتی نیز برنامه ریزی های لازم صورت گرفته است.

جلال میرزایی با اشاره به اینکه در صورت تأمین و تخصیص به موقع اعتبارات، عملیات اجرایی فاز دوم میدان نفتی آذر در سال ۹۷ آغاز خواهد شد، ادامه می دهد: اگر تمام ظرفیت میدان نفتی آذر وارد مدار تولید شود، روزانه بیش از ۱۰۰ هزار بشکه تولید خواهد شد.

وی با بیان اینکه این میادین نقش بسزایی در توسعه اقتصادی و اشتغال آفرینی داشته و دارند، خاطرنشان می سازد: برای بهره گیری از توان نیروهای بومی استان در این پروژه های نفتی، پی گیری و رایزنی های لازم صورت گرفته است.

نماینده مردم ایلام، ایوان، مهران، ملکشاهی، سیروان و چرداول در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بیشتر پیمانکاران پروژه نفتی آذر غیر بومی منطقه هستند و متأسفانه در استان ایلام پیمانکار بومی که در صنعت نفت تبحر لازم را داشته باشد، وجود ندارد، تصریح می کند: اغلب پیمانکاران غیربومی با این بهانه که دارای نیروهای مجرب، متخصص و ثابت هستند و به ناچار و با آغاز هر پروژه جدید، باید از توان نیرویی خود استفاده کنند، نیروهای غیر بومی را در پروژه ها به کار می گیرند.

جلال میرزایی با بیان اینکه تلاش خواهد شد که در قراردادهای جدید به اشتغال نیروهای بومی منطقه بیشتر توجه و اهمیت داده شود، تأکید می کند: متولیان امر در وزارت نفت و شرکت مهندسی توسعه، یک اهتمام جدی نسبت به میادین نفتی آذر و چنگوله دارند و امیدواریم که این پروژه ها هر چه سریعتر و به طور کامل در مدار تولید قرار گیرند و مردم استان و کشور از برکات آنها بهره مند شوند.

شرکت های روسی، ایتالیایی و  اتریشی در راه آذر و  چنگوله

استاندار ایلام در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین با بیان اینکه با دستور وزیر نفت، اجرای فاز دوم میدان نفتی آذر وارد مرحله اجراء شده است، می گوید: تعدادی شرکت سرمایه گذاری خارجی برای امر سرمایه گذاری در میادین نفتی آذر و چنگوله اعلام آمادگی کرده اند.

«محمدرضا مروارید» با اشاره به اینکه تاکنون شرکت هایی از روسیه، ایتالیا، اتریش و ... برای سرمایه گذاری در این میادین اعلام آمادگی داشته اند، اظهار می دارد: این شرکت ها، منتظر تثبیت و اجرای قرارداد توتال فرانسه در حوزه های مختلف نفت و گاز ایران هستند که در صورت اجرایی شدن قرارداد توتال فرانسه، قطعاً شرکت های خارجی بیشتری برای امر سرمایه گذاری در ایران و از جمله استان ایلام ورود خواهند کرد.

وی با بیان اینکه با اتمام فازهای یک و دو میدان نفتی آذر، فرآیند تولید در این استان شتاب بیشتری خواهد گرفت، می افزاید: پروژه میدان نفتی چنگوله نیز در آینده نزدیک وارد مرحله اجراء خواهد شد.

استاندار ایلام با اشاره به اینکه ایجاد و توسعه میادین و ذخائر نفت و گاز در استان ایلام، در توسعه استان و اشتغالزایی نقش بسزایی دارد، یادآور می شود: امیدواریم که با ایجاد و توسعه صنایع مختلف نفت، گاز و پتروشیمی در استان ایلام، شاهد کاهش خیل جمعیت بیکاران استان که دغدغه اصلی خانواده ها است، باشیم.

لزوم همکاری دولتی ها

بارها گفته ایم و نوشته ایم که استان ایلام توانایی فراوانی برای تبدیل شدن به قطب صنعت نفت، گاز و پتروشیمی کشور را دارد و ورود سرمایه گذاران داخلی و خارجی به این استان و توسعه صنایع پایین دستی در ایلام، این خطه از کشور را به استانی صنعتی و ثروت آفرین تبدیل خواهد کرد که تحقق این امر، مستلزم حذف بروکراسی های پیچیده و دست و پاگیر اداری است و دولت بایستی با تسهیل روند اداری، زمینه سرمایه گذاری بخش خصوصی را بیش از پیش فراهم کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.