رشت- همایش بزرگ زایرین حج تمتع استان گیلان صبح روز جمعه ۶ مردادماه در سالن تختی ورزشگاه شهید عضدی شهر رشت با حضور زائرین ۶ کاروان برگزار شد.

همایش بزرگ زائران حج تمتع استان گیلان برگزار شد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، همایش بزرگ آموزش عملی و نمادین احکام و مناسک ویژه زائرین گیلانی صبح جمعه، ششم مرداد ۹۶ با حضور حسن فعال مدیر حج و زیارت گیلان، حجت الاسلام والمسلمین شفیعی مسئول نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در حج و زیارت استان، فرمانده پلیس فرودگاه رشت و نیز مدیر کل امور اجتماعی استانداری گیلان و مسئولان و مدیران کاروانها، عوامل اجرایی و روحانیون حج وزیارت گیلان و زائرین حج در سالن تختی ورزشگاه عضدی رشت برگزار شد.
مدیر حج و زیارت گیلان، در این همایش، با یاد و خاطره شهیدان والا مقام و امام شهیدان و آرزوی توفیق و سلامتی برای مقام عظمای ولایت و همه خدمتگذاران در دولت تدبیر و امید، سفر حج را سرآغاز تحولی معنوی برای مسلمانان دانست وگفت: اهمیت حج امسال بواسطه شرایط حساس منطقه و پرهیز از بروز اختلافات در حین برگزاری مناسک پر فضیلت حج تمتع، به حجاج گیلانی اکیدا" توصیه می شود که فقط به عبادت و راز و نیاز و انجام اعمال و مناسک خود بپردازند تا از این فرصت پیش آمده، نهایت بهره معنوی را ببرند.
حسن فعال هدف از برگزاری همایش را آموزش عملی و تجسمی احکام و مناسک زائرین گیلانی عنوان کرد و اظهار داشت: باتوجه به برگزاری کلاسهای آموزشی مداوم، مراحل ثبت نام، واریز هزینه ها و تشریح احکام و مناسک و مسائل بهداشتی زائرین توسط روحانیون، عوامل اجرایی و پزشکان کاروانها انجام شده و دراین همایش زائران محترم بصورت عملی و تجسمی، مراحل اجرایی احکام و مناسک را می آموزند.
فعال افزود:۷۹۵ نفر زائر و ۳۰ نفرعوامل در غالب ۶ کاروان از سراسر استان گیلان (۳ کاروان از رشت، یک کاروان از لنگرود، یک کاروان از لاهیجان و یک کاروان هم از آستارا) به سرزمین وحی اعزام خواهند شد که مسن ترین زائر با ۸۸ سال سن و جوانترین زائر هم با ۲۶ سال ان شاء الله به حج تمتع مشرف خواهند شد.
 مدیر حج وزیارت استان گیلان اضافه کرد: باتوجه به اینکه زائران محترم گیلان مدینه بعد هستند یعنی جهت انجام اعمال اول به مکه و در نهایت به مدینه اعزام می شوند و پرواز حجاج گیلانی از فرودگاه بین المللی سردار جنگل رشت، در بیستم بیست ویکم مردادماه سال جاری تعیین شود .
حسن فعال بااشاره به لزوم و رعایت قوانین ومقررات کشور عربستان از سوی زائران گفت: باتوجه به تحولات و مسائل پیش آمده تحت هر شرایطی به قوانین و مقررات احترام بگذارند تا دچار مشکل نشده و با خیال آسوده به اعمال خود بپردازند. 
فعال در ادامه به بیان مسائل امنیتی زائران در کشور عربستان پرداخت وگفت: زائران سعی کنند اشیاء گرانقیمت به همراه نداشته باشند، درخصوص تلفن همراه نیز گوشی های معمولی تهیه و برای جلوگیری از سوء استفاده در صورت مفقود شدن، سیم¬کارتهای خود را نیز کددار نمایند.
مدیر حج وزیارت گیلان اضافه کرد: لزوم استفاده بانوان از وسایل نقلیه عمومی، حفظ حجاب کامل و عدم استعمال دخانیات در مسجدالنبی و مسجد الحرام، اطراف حرمین شریف واماکن عمومی شهر مکه ومدینه وهمچنین بلند کردن کفش به طرف کعبه که در فرهنگ عرب توهین محسوب می شود و همچنین عبور و مرور، تنها از خطوط عابر پیاده از عرض خیابانها از جمله مواردی است که زائران باید به آن توجه داشته باشند.
در ادامه این همایش سرهنگ خادمی، فرمانده پلیس فرودگاه رشت در خصوص مسایل پیش آمده در سالهای گذشته در فرودگاه های کشور و همچنین فرودگاه عربستان بیان داشته و توصیه اکید نمودند که بخاطر مقداری مواد مخدر زائرین از سفر معنوی حج باز نمانند.
در ادامه این همایش حجت الاسلام والمسلمین شفیعی مسئول نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری درحج و زیارت استان نیز، گفت: اولین سرزمینی که خداوند سبحان آفرید مکه مکرمه بود و اولین خانه ای که برروی زمین بنا نهاد خانه کعبه بود که توسط حضرت آدم ابوالبشر (ع) احداث شد و مکه مقدس ترین مکانی است که خداوند تبارک وتعالی آنجارا محل نزول وحی قرار داده وقرآن را بر نبی اکرم (ص) نازل کرد.
حجت الاسلام والمسلمین شفیعی افزود: سفر به حج فرصتی گرانبها برای فراغت انسان از دنیا ونزدیکی به خداوند است پس زائران محترم از این فرصت بزرگ معنوی که شاید دیگر برایشان تکرار نشود نهایت استفاده را داشته باشند.
وی گفت: از تمام این جمعیت مشتاق هر سال حدود ۲ میلیون نفر به حج تمتع مشرف می شوند و اگر تعداد مسلمانان جهان در این رقم ثابت بماند چند قرن طول می کشد تا همه این تعداد جمعیت مشتاق به خانه خدا مشرف شوند که این نکته بیانگر آن است که شما زائران دعوت شده و مورد عنایت خدای سبحان، پیغمبرخدا و ائمه اطهار هستید.
وی اضافه کرد: باید زائران عزیز گیلانی، این مقام را در شب عرفه و شب مشعر احراز نمایند که این احراز مستلزم آن است که فقط به یاد خدا باشید و غیر از خدا هیچ چیز را در نظر نگیرند.
 حجت الاسلام والمسلمین شفیعی گفت: توفیق سفر به خانه خدا ، نه تمکن مالی، نه قسمت و نه سعی است بلکه دعوت است که از سوی او دعوت شده اید و تا دعوت نشوید امکان حضور برایتان نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.