۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۴
کد خبر: 551136

در شرایط کنونی جامعه در کنار همه قوت‌ها و موفقیت ها، نگرانی ایجاد شده از بابت آسیب‌های اجتماعی بویژه در عرصه خانواده و طلاق امری انکارناپذیر است و رشدی که این‌ها دارند، موجب افزایش نگرانی خواهد بود.

۲۰ خدمت برای خانواده‌ها زیر پرچم امام رضا(ع)

قدس آنلاین- حدود یک سال پیش که تولیت آستان قدس رضوی از سوی رهبر معظم انقلاب به حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی واگذار شد، در همان شروع فعالیت، وقتی از سیاست‌ها و اولویت‌های خود نام بردند، توجه به محرومان و مستضعفان و توسعه خدمت، خادم ومخدوم از مهم‌ترین آن‌ها بود. شاید در آن روز و چه بسا تاکنون ابعاد موضوع توسعه خدمت، خادم و مخدوم برای بسیاری روشن نبود و ابهامات و سؤالاتی در چگونگی و چرایی این سیاست وجود داشته است. البته از همان آغاز حلاوت، گستردگی و اثربخشی این سیاست برای حقیر نوید بخش و امید آفرین بود، زیرا به دلیل تجربه و بهره اندکی که از عالم طلبگی و عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی و انقلابی و مدیریتی داشتم و سال‌ها توفیق خدمت در بقاع متبرکه و امامزادگان و آشنایی با ظرفیت خادم و جاذبه‌های خدمت به آستان مقدس اهل بیت(علیهم السلام) را پیدا کرده بودم که البته آستان مقدس امام معصوم، حضرت علی بن موسی الرضا(علیه‌السلام) که اقیانوسی است از جاذبه‌ها و عرصه‌ها و تاریخ کهنی که از مدیریت و خدمت در اینجا تجربه شده است، خودش مستقل بشارت‌هایی را برای افراد و گروه‌های مختلف ایجاد نمود. اما تبیین ابعاد این موضوع را به مجالی دیگر واگذار می‌کنم. در آغاز دهه کرامت و در جوار مضجع منور رضوی رویدادی آغاز شد که گزارش آن خودش می‌تواند به تنهایی بسیاری از ابعاد سیاست توسعه خدمت، خادم و مخدوم را تبیین و روشن سازد.
در شرایط کنونی جامعه در کنار همه قوت‌ها و موفقیت ها، نگرانی ایجاد شده از بابت آسیب‌های اجتماعی بویژه در عرصه خانواده و طلاق امری انکارناپذیر است و رشدی که این‌ها دارند، موجب افزایش نگرانی خواهد بود. در ادله و راهکارهای پیدایش و درمان؛ سخن ها، تحقیقات و پیشنهادهای فراوانی از سوی شخصیت‌های حقیقی و حقوقی طرح و ارائه شده است؛ اما آنچه مهم است، موضوع خانواده و مسائل آن قبل از اینکه مسئول، متصدی، بودجه و قانون حاکمیتی نیاز داشته باشد، از جمله مسائل اجتماعی است که از ابتدا تا پایان آن با تاروپود زندگی مردم و مشارکت و آداب و رسوم دینی و بومی گره خورده و هنجارها و ارزش‌های فراوانی را در طول تاریخ در کنار خود بازتولید و ایجاد کرده است، بنابراین هر طرح و ابتکار و هر برنامه و اقدام باید جایگاه و ماهیت اجتماعی و مردمی خود را تعریف و تبیین نماید. بگذارید بصراحت بگویم متأسفانه بسیاری از طرح‌ها و اقدام‌ها چون بر پایه و انحصار توانمندی‌های حاکمیتی و منابع انسانی و مالی دولتی طراحی می‌شود،   در نهایت اگر سراغ مردم هم رفته باشد، بیشتر به عنوان پیمانکاران مردمی سازمان‌های دولتی است و در اغلب مواقع نتوانسته‌ایم در میدان عمل به یک موفقیت و اثرگذاری قابل اعتنایی برسیم.
طرح خادمیاران خانواده رضوی که در ذیل شبکه خادمیاران حرم مطهر امام رضا(علیه‌السلام) راه اندازی شده، مجموعه‌ای است متشکل از خواهران و برادران حوزوی و دانشگاهی با تجربه و اشتغالات؛ آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، اجتماعی، تجاری، اداری و مدیریتی فردی یا گروهی که تجاربی در فعالیت‌های حوزه خانواده داشته‌اند، این جمع از سراسر کشور بوده و علاوه بر تحصیلات، دارای تجربه‌های کاری مردمی در حوزه خانواده هستند که مقرر است در بیش از ۲۰ نوع خدمت مرتبط با خانواده در سراسر کشور فعالیت کنند. سؤال اینجاست، آن‌ها که قبلاًً فعال بوده‌اند، اکنون با اضافه شدن شبکه خادمیاران قرار است چه اتفاق دیگری بیفتد؟
۱-تمام فعالیت زیر پرچم امام رضا(علیه‌السلام) خواهد بود که قطعا خدمت، خادم ومخدوم با رشد کمی و کیفی مواجه خواهد شد؛ زیرا وقتی نام مقدس امام هشتم(علیه‌السلام) به میان می‌آید، خیلی از محاسبات و معادلات تغییر می‌کند و انگیزه‌ها برای همراهی و همکاری متفاوت می‌شود.
۲-مهم‌ترین بخش این کار نتیجه و اثر بخشی است که بدون تردید نقش و سهم مشاور، میانجی و... مؤثر است، اما وقتی نام خدا و اهل بیت(علیهم‌السلام) به میان می‌آید، اثربخشی معنای دیگری خواهد داشت و این یکی دیگر از جلوه‌ها و آثار خدمت رضوی است که می‌تواند موجب امیدواری برای مشکل گشایی آسیب‌های اجتماعی حوزه خانواده باشد.
۳- این شبکه که متشکل از نهادها و تشکل‌های فعال، روحانیون، مشاوران، واسطه گران، خیرین و سایر فعالان عرصه خانواده در کشور هستند، تا کنون منفرد و در تعاملات و هماهنگی‌های محدود، ارتباطات خود را با یکدیگر داشته‌اند، اکنون یک حوزه مرکزی با محوریت مضجع منور رضوی عهده دار این تعامل و هماهنگی‌ها شده که به طور طبیعی هم افزایی‌ها و شبکه سازی و جریان سازی بهتر و راحت ومتناسب حاصل خواهد شد و امید می‌رود، بزرگ‌ترین و برترین شبکه مردمی خانواده در کشور را در آینده شاهد و نظاره گر باشیم.

۴ - ﻣﺎﻣﻮﺭﻳ ﺖﻫﺎ ﻭ ﺍﻭﻟﻮﻳ ﺖﻫﺎ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺯ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺩﺭ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﻛﺎﺭ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﻴﺮﺩ، ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﺍﮔﺮ ﻣﺎﻣﻮﺭﻳﺘﻰ ﺩﺭ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﻛﺎﺭ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﻴﺮﺩ، ﻳﻚ ﺷﺒﻜﻪ ﺑﺰﺭگ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻰ ﺑﺎ ﺭﺍﻫﺒﺮﻯ ﻣﻌﻴﻦ ﻭ ﻫﻮﺷﻤﻨﺪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻋﻬﺪﻩ ﺩﺍﺭ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺍﻣﻴﺪﻭﺍﺭ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﺍﺳﺖ. - ﺍﻳﻦ ﮔﺮﻭﻩ ﺑﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺍﺯ ﻣﺮﺩﻡ ﺩﺭ ﻣﺮﺩﻡ ﻭ ﺑﺮﺍﻯ ﻣﺮﺩﻡ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﺗﻼﺵ ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺗﺎ ﺣﺼﻮﻝ ۵ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﻭ ﺍﺛﺮ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﻣ ﻰﺷﻮﺩ ﻭ ﺻﺮﻓﺎً ﺑﻪ ﻳﻚ ﻛﺎﺭ ﺍﺩﺍﺭﻯ ﻭ ﮔﺰﺍﺭﺵ ﻣﻨﺘﻬﻰ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺍﺳﺎﺱ ﺍﻣﻜﺎﻥ ﺭﺻﺪ ﻭ ﺍﺭﺯﻳﺎﺑﻰ ﺍﺛﺮ ﺑﺨﺸــﻰ ﺩﺭ ﻛﺎﺭﻫﺎﻯ ﻣﺮﺩﻣﻰ ﺑﺎ ﺍﺗﻘﺎﻥ ﺑﻴﺸﺘﺮﻯ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣ ﻰﺷﻮﺩ ﻭ ﺍﻳﻦ ﻳﻜﻰ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﺯ ﻣﺰﻳ ﺖﻫﺎ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ. -ﻃﺒﻴﻌﻰ ﺍﺳﺖ، ﻣﺄﻣﻮﺭﻳﺖ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻰ ﺩﺭ ﻣﺴﻴﺮ ﻳﺎ ﺩﺭ ﺁﻏﺎﺯ ﻧﻴﺎﺯﻣﻨﺪ ﺁﻣﻮﺯ ﺵﻫﺎ ﻭ ﻫﻤﺎﻫﻨﮕ ﻰﻫﺎ ﻭ ۶ ﺗﻮﺟﻴﻬﺎﺗﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺗﺎ ﻣﺮﻛﺰﻯ ﺑﺮﺍﻯ ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﻰ ﻭ ﻫﻢ ﺍﻓﺰﺍﻳﻰ ﻧﺒﺎﺷﺪ، ﺑﺮﺍﺣﺘﻰ ﺍﻳﻦ ﻣﻬﻢ ﺷﺪﻧﻰ ﻧﻴﺴﺖ. ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣ ﻰﺭﺳﺪ ﺍﻛﻨﻮﻥ ﺑﺎ ﺷﺒﻜﻪ ﺧﺎﺩﻣﻴﺎﺭﺍﻥ ﻛﻪ ﻋﻼﻭﻩ ﺑﺮ ﻓﻌﺎﻻﻥ ﺣﻮﺯﻩ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﺑﺴﻴﺎﺭﻯ ﺍﺯ ﻧﺨﺒﮕﺎﻥ ﻧﻴﺰ ﻣﺘﻘﺎﺿﻰ ﻟﺒﺎﺱ ﺧﺪﻣﺖ ﺭﺿﻮﻯ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﻣﺴﻴﺮ ﺍﺭﺗﻘﺎ ﻭ ﺗﻌﺎﻟﻰ ﺩﺍﻧﺶ ﻭ ﺑﻴﻨﺶ ﻭ ﻣﻬﺎﺭﺕ ﻣﻮﺭﺩ ﻧﻴﺎﺯ ﻓﺮﺍﻫﻢ ﮔﺮﺩﻳﺪﻩ ﻭ ﻣ ﻰﺗﻮﺍﻥ ﺍﻣﻴﺪﻭﺍﺭ ﺑﻮﺩ ﺩﺭ ﺁﻳﻨﺪ ﻩﺍﻯ ﻧﻪ ﭼﻨﺪﺍﻥ ﺩﻭﺭ ﻳﻚ ﻧﻈﺎﻡ ﺁﻣﻮﺯﺷﻰ ﻣﺮﺩﻣﻰ ﻭ ﻓﺮﺍﮔﻴﺮ ﺑﺮﺍﻯ ﻓﻌﺎﻟﻴ ﺖﻫﺎ ﻭ ﻓﻌﺎﻻﻥ ﺣﻮﺯﻩ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﺩﺭ ﻛﺸﻮﺭﺍﺯ ﺛﻤﺮﺍﺕ ﺍﻳﻦ ﺷﺒﻜﻪ ﺑﺎﺷﺪ. -ﺍﺗﻜﺎ ﺑﻪ ﺭﻭﻳﻜﺮﺩﻫﺎﻯ ﺩﻳﻨﻰ ﺩﺭ ﺭﻭ ﺵﻫﺎ ﻭ ﻣﺤﺘﻮﺍﻯ ﺑﺮﻧﺎﻣ ﻪﻫﺎ ﻭ ﭘﻴﺎ ﻡﻫﺎﻯ ﺻﺎﺩﺭ ﺷــﺪﻩ ﻭ ﺍﻳﺠﺎﺩ ۷ ﺷﺎﺧﺺ ﻭ ﻣﺮﺯﺑﻨﺪﻯ ﺭﻭﺷﻦ ﺑﺎ ﺍﻟﮕﻮﻫﺎﻯ ﻏﻴﺮ ﺍﺻﻴﻞ ﻛﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﺍﻧﺤﺮﺍﻑ ﻭ ﺗﺒﺎﻫﻰ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻭ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ. - ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﺍﻳﻦ ﺷﺒﻜﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﮔﻮﻧﻪ ﻛﻪ ﺗﺎﻛﻨﻮﻥ ﻣﻘﺪﻣﺎﺕ ﺁﻥ ﺑﻪ ﺷﺎﻳﺴﺘﮕﻰ ﺗﺒﻴﻴﻦ ﻭ ﭘﻴﺎﺩﻩ ﺳﺎﺯﻯ ۸ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﺩﺭ ﻳﻚ ﺭﻭﻧﺪ ﺩﻗﻴﻖ ﻭ ﻣﻨﻈﻢ ﺍﻣﺎ ﻫﻮﺷﻤﻨﺪﺍﻧﻪ ﻭ ﻋﺎﻟﻤﺎﻧﻪ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﻳﺎﺑﺪ، میﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﻪ ﻳﻚ ﺟﺮﻳﺎﻥ ﻣﺆﺛﺮ ﻭ ﻓﺮﺍﮔﻴﺮ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻰ ﻭ ﻫﻢ ﺍﻓﺰﺍ ﺩﺭ ﺣﻮﺯﻩ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﺗﺒﺪﻳﻞ ﺷﻮﺩ.ﺑﻌﻮﻥ ﺍﷲ ﺗﻌﺎﻟﻰ ﻓﺮﺍﺯﻯ ﺍﺯ ﺯﻳﺎﺭﺕ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻛﺒﻴﺮﻩ:ﺑﻜﻢ ﻓﺘﺢ ﺍﷲ ﺑﻜﻢ ﻳﺨﺘﻢ ﺑﻜﻢ ﻳﻨﺰﻝ ﺍﺑﻐﻴﺚ ﺑﻜﻢ ﻳﻤﺴﻚ ﺍﻟﺴﻤﺎء ﺍﻥ ﺗﻘﻊ ﻋﻠﻰ ﺍﻻﺭﺽ ﺑﻜﻢ ﻳﻨﻔﺲ ﺍﻟﻬﻢ ﻭ ﻳﻜﺸﻒ ﺍﻟﻀﺮ.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.