ساری- برگزاری دوازدهمین دوره جشنواره نامه ای به امام رضا(ع) بار دیگر بهانه ای را فراهم آورده تا ارادتمندان حضرتش با «عشق نوشته» هایشان به محضرش عرض ادب کنند.

همه آمده اند با «عشق نوشته» هایشان...

قدس آنلاین / حسین احمدی - رقیه توسلی: همه آمده اند... با لبخندها و دل غمینی ها و عشق نوشته هایشان...برگه هایی را رو به خراسان بالا گرفته اند که دوست دارند مبدّل به قاصدکی شود که یکنفس بچرخد تا شمال شرق نقشه. آنجا که هشتمین چلچراغ اعتقادشان، تابان است.

نامه نویس ها با سلام های پُر و پیمان آمده اند... امام خواه و ارادتمند... می خواهند از وادی پُر نغمه ی قلب و قلم شان بگویند... و سَر بر آستان دوست، با کلمات پُرجلا و هیبت، عرضِ دلدادگی کنند... و اگر بشود، باران چشم ها را پس بزنند و تمام شورشان را ساز کنند...

با جهدِ بسیار، سرزمینی را در وصف بگنجانند که در سینه شان برپاست. از عاشق و معشوق. از مراد و مرید. از زائر و زیارتگاهی که غزل در غزل، حالش نانوشتنی ست.

سطر به سطر زندگی

در آستانه برگزاری دوازدهمین دوره جشنواره امام رضا (ع) قرار داریم و حدود ۱۵۰ هزار دلداده به امام مهربانی ها نامه نوشتند.

نامه هایی از سِرِ ارادت و عشق و معرفت... نامه هایی پُر از راز... پُر از تمنا... از کوچکترین مدرسه ی دنیا در جنوب ایران... از مادر مازنی که قاتل فرزندش را به عشق امام رضا بخشید... نامه ای از دلداده ی ترکمنستانی امام هشتم... و از بچه های مدرسه ای مرزی در همسایگی افغانستان...

طی این سالها علاوه بر دلباختگان امام هشتم که پای ثابت این جشنواره اند، داورانی نیز حضور دارند که سطر به سطر با این نامه ها زندگی می کنند.

اساتیدی که ناب ترین نامه ها را کنار می گذارند و گاهی واسطه خیری می شوند برای رفع حاجتی. اسباب زیارتی و گاهی باز شدن گرهی.

مهم ترین اتفاق نثرنویسی در حوزه دین

به مرحله نهایی داوری دوازدهمین جشنواره نامه ای به امام رضا (ع) دعوت می شویم تا گزارشی از روند انتخاب نفرات برتر تهیه کنیم.

اساتیدی همچون احسان مهدیان، محمد عظیمی، فاطمه نعمتی، مریم رزاقی، فریده یوسفی، عزیزالله مولایی، سید محمد صادقی سنگدهی و رمضان پاجی، گردهم آمده بودند تا نظر نهایی شان را در رابطه با نامه ها اعلام کنند که گفتگو در باب یک نامه بالا گرفته بود که جزو برگزیدگان باشد یا خیر؟

یکی از دوران می گفت: نامه ایشان نسبت به سال گذشته افت کرده است و دیگری صحه می گذاشت که همچنان قابلیت انتخاب بعنوان نامه برتر را دارد و در نهایت با نظر داوران، این نامه هم به مرحله پایانی راه یافت.

مریم رزاقی پژوهشگر و مستندساز مازندرانی در این ارتباط به قدس می گوید: داوران براساس پیشینه، کارنامه علمی و ویژگی هایشان انتخاب می شوند. اگر به ترکیب داوران نگاه کنید، درمی یابید از میان مربیان کانون پرورش فکری کودکان، آموزش و پرورش، نویسندگان متون ادبی و معاصر، پژوهشگران و شاعران انتخاب می شوند.

وی با اشاره به اینکه یکی از ویژگی های این جشنواره بکارگیری داوران استانی برای سنجشی ملی و بین المللی است، توضیح می دهد: اینجا سرزمین علویان بوده و اولین نظام شیعی در مازندران شکل گرفت و دین در لایه های زندگی مردمان این سرزمین نقش بسته است.

داور جشنواره نامه ای به امام رضا (ع) با اشاره به اینکه خیل عظیم نامه هایی که به جشنواره می رسد، خواسته ای از امام مهربانی دارند، یادآور می شود: دلدادگان امام رئوف حرف هایشان را به راحتی می نویسند و درد و دل می کنند. این نگارش، ناشی از اعتقاد و اعتماد به امام است.

خانم رزاقی تاکید می کند: جشنواره نامه ای به امام رضا یکی از زیباترین اتفاق اجتماعی ست که در حوزه دین شکل گرفته است. نویسندگان نامه اعتقاد دارند که آقا نامه هایشان را می خواند.

اندوخته ای گرانبها

وی در پاسخ به این سوال که نامه های ارسالی چه تاثیری بر شما داشته است؟ می گوید: همدلی با نامه های ارادتمندان امام هشتم که خواسته هایشان را بی پرده درمیان می گذارند، تجربه گرانبهائیست که دگرگونی روحی داوران را نیز درپی دارد.

لحظه به لحظه بودن با نامه ها، آشفتگی منطقی را در انسان ایجاد کرده و این آشفتگی، حاصل یک نوع آبادی ست و این آباد بودن توفیق زیادی می خواهد.

این احساس شگرف بعد از زندگی شلوغ و روزمره که همه را می بلعد و فکر می کنید دیگر پناهی ندارید، دست تان را می گیرد و در اتفاقات زندگی فرستندگان نامه، غرق می شوید و با نویسندگانش همذات پنداری می کنید.

شاعر مازندرانی، این جشنواره را مهمترین اتفاق نثر نویسی کشور می داند و ادامه می دهد: چون این رخداد در حوزه دینی اتفاق می افتد، مسولان باید توجه جدی به آن داشته و اهمیت ویژه ای به این جشنواره بدهند.

خانم رزاقی شاخصه های مدنظر داوران را رویکرد ادبی، بازی نکردن با کلمات، دچار واژگان نشدن و حرف دل را نوشتن، عنوان می کند و می افزاید: دبیرخانه جشنواره باید شاخصه های نامه نویسی را به مردم ارائه دهد تا طبق آن ویژگی ها و نشانه ها، نامه ها نوشته شود.

وی با بیان اینکه هر قدمی که در حوزه ادبیات کشور برداشته شود، قابل ستایش است، یادآور می شود: در گذشته، نثرهای وزینی همچون تاریخ بیهقی، گلستان، اخلاق ناصری، نفسة المستور و مرزبان نامه داشتیم و متاسفانه این روزها خبری از این آثار فاخر نیست و ساکت و راکد شده ایم.

پژوهشگر و مستندساز مازندرانی می گوید: مازندران اثرگذارترین استان در نحله های ادبی بوده و جشنواره شعرعلوی نیز یکی از همین دستاوردهاست که جریان ساز گردید و در این راستا مسولین باید در عمل، آستین ها را بالا بزنند.

رزاقی با تاکید بر اینکه دلنوشته ها و گفتمان باید از دریچه دل و ادب بگذرد، یادآور می شود: کیفیت آثار رضایت بخش نبوده و متاسفانه در مواردی از فضای مجازی برداشت شده که امیدواریم در سالهای آتی شاهد رعایت اخلاق اجتماعی از سوی شرکت کننده ها باشیم.

خادم امام رضا بودن، زمان و مکان نمی شناسد

فاطمه نعمتی سارخانلو که مسول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رامسر است، در گفتگو با قدس می گوید: به هنگام داوری جشنواره، از مشغله های روزمره جدا می شویم و حال و هوای رضوی پیدا می کنیم. گویا همه ی ایران، حرم امام رضاست.

وی که شاگردانش رتبه های زیادی در جشنواره های مختلف رضوی کسب کرده اند، می افزاید: خادم امام رضا بودن، زمان و مکان نمی شناسد و با خواندن این دلنوشته ها، بیشتر به اعمال و رفتارمان فکر می کنیم و خوشحالیم که این عنایت، نصیب مان شده است.

داور جشنواره نامه ای به امام رضا (ع) یادآور می شود: دلنوشته های ارسالی، زوایای عمیق و بی نظیری داشته و نشان از نگاه موشکافانه مردم به زندگی و شخصیت امام رئوف دارد.

خانم نعمتی نگاه کودکانه بچه ها را زیبا می خواند و اضافه می کند: باید به زاویه دید فرزندان مان وسعت بدهیم که این اتفاق در سایه تحقیق و پژوهش شکل می گیرد و این امر جز با مطالعه میسر نیست.

وی کودکان را زبان گویای خانواده ها می داند و می افزاید: فرهنگ رضوی باید گفتمان مشترک خانواده ها شود و در این رابطه باید کانون های پرورش فکری کودکان و نوجوانان پای کار بیایند تا شناخت فرهنگ رضوی در عمل اتفاق بیفتد.

نعمتی تاکید می کند: با اشاعه فرهنگ رضوی و ترویج سیره ائمه (ع)، تحول بزرگی در جامعه رخ خواهد داد و آسیب های اجتماعی کاهش یافته و بنیان خانواده ها مستحکم می گردد.

ضرورت راه اندازی اتاق فکر جشنواره

داور جشنواره نامه ای به امام رضا (ع) با تاکید بر اینکه داور اصلی امام رضاست، می گوید: ما تنها خادم امام رئوف ایم.

نعمتی از مردم می خواهد از دریچه نگاه خودشان، امام مهربانی ها را بنویسند و از غلو اجتناب کنند.

وی در پایان با اشاره به اینکه ایرانی ها بسیار عمیق وابسته به این آستان اند، از دست اندرکاران جشنواره نامه ای به امام رضا (ع) می خواهد با راه اندازی اتاق فکر جشنواره، آثار ارسالی، موشکافی و آسیب شناسی شوند تا شاهد بروز آثار کیفی تری در جشنواره باشیم.

دلشان را جا گذاشته اند...

با تصمیم گیری درباره آخرین نامه، کار داوران دوازدهمین جشنواره نامه ای به امام رضا (ع) به پایان می رسد و یک به یک اتاق را ترک می کنند اما دلشان را جا می گذارند و نمی دانند آیا قسمت شان خواهد شد بار دیگردلنوشته ها را روخوانی و زندگی کنند.

آیا بار دیگر عطر حرم رضوی از سراسر ایران به مشام شان خواهد رسید و با رازهای دلباختگان امام هشتم همراز خواهند شد...؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.