بیش از یک دهه است که اینترنت در زندگی روزمره افراد، همچون تلفن تبدیل به ضرورتی اجتناب ناپذیر شده، تا آنجا که هزینه‌های مربوط به داشتن اینترنت در کشور ما، تبدیل به یکی از هزینه‌های اصلی در سبد نیازهای ماهانه خانوار شده است.

ایران دارای نرخ بالایی در خدمات پهنای باند است/ جایگاه قیمت اینترنت ایران در دنیا

قدس آنلاین- نیاز به اینترنت در تمام کشورهای دنیا، به موضوعی مهم و اساسی تبدیل شده است، تا آنجا که برخی کشورهای پیشرفته، با برنامه‌ریزی‌های تخصصی و اساسی، بهره گیری از آن را حق برابر همه شهروندان خود دانسته‌اند و با رایگان کردن آن، دسترسی به آن را برای همه اقشار مردم سهل و ممکن کرده‌اند.

اما در بسیاری از کشورهای دنیا، هنوز اینترنت دارای تعرفه‌های مختلفی است. این تعرفه‌ها براساس میزان کنترل دولت‌ها بر روی کاربران اینترنت و یا کارآیی اینترنت در کشورها متغیر است.

شاید دانستن اینکه کدام کشورها، گران‌ترین و ارزان‌ترین اینترنت را دارند و ایران در بین این کشورها در کدام جایگاه قرار دارد، جالب توجه باشد، اما در این بین بهتر است بدانید که عوامل مؤثر بر گرانی و ارزانی اینترنت، بستگی به گزینه‌های مختلف زیادی دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، زیرساخت‌های لازم برای دسترسی مردم به اینترنت است، بنابراین هر چه یک کشور در این زمینه‌ها پیشرفته‌تر باشد، طبعاً هزینه ارائه اینترنت به کاربران برایش ارزان‌تر تمام می‌شود.

 گران‌ترین اینترنت‌ها

به نظر می‌رسد کشورهای آمریکای لاتین، آفریقا و کشورهایی که از چندین جزیره در اقیانوس آرام تشکیل شده‌اند، گران‌ترین اینترنت‌های دنیا را دارند.

در فهرست کشورهای دارای گران‌ترین اینترنت‌های دنیا، نام کشورهای امارات متحده عربی، اتیوپی، تانزانیا، زیمباوه، اوگاندا، نیجر، ماداگاسکار، افغانستان، مالی و قطر نیز به چشم می‌خورد. در حال حاضر، گران‌ترین اینترنت دنیا از آن کشور کوبا است. مردم این کشور که جزیره‌ای در میان دریای کارائیب و اقیانوس آتلانتیک شمالی است، باید ماهانه بیش از ۱۰۰۰ دلار برای بهره گیری از اینترنت هزینه کنند! این بدان دلیل است که اینترنت در کشور کوبا بشدت تحت کنترل قرار دارد. میانگین هزینه دریافت اینترنت ماهانه در کشور کوبا، حدود ۱۷۰۰ دلار آمریکاست.

جزایر سلیمان، با فاصله بسیار زیادی از کوبا، رتبه دوم گران‌ترین اینترنت دنیا را به خود اختصاص داده است. جزایر سلیمان کشوری است که شامل چند صد جزیره در آب‌های اقیانوس آرام و نزدیک به قاره استرالیا است. میانگین قیمت ماهانه اینترنت در این کشور حدود ۲۶۰ دلار آمریکا می‌باشد.

پس از جزایر سلیمان، کشور پاپوا گینه نو نیز با ۱۵۰ هزار کاربر دائم اینترنت، دارای اینترنت گرانی با میانگین قیمت ماهانه ۱۸۶ دلار است.

در فهرست کشورهای دارای گران‌ترین اینترنت‌های دنیا، نام کشورهای امارات متحده عربی، اتیوپی، تانزانیا، زیمباوه، اوگاندا، نیجر، ماداگاسکار، افغانستان، مالی و قطر نیز به چشم می‌خورد.

ارزان‌ترین اینترنت‌ها

براساس آمار ارائه شده در سال جاری میلادی، ارزان‌ترین اینترنت دنیا متعلق به کشور اوکراین می‌باشد. براساس این آمار، ونزوئلا و روسیه با اختلاف کمی نسبت به اوکراین دارای اینترنتی با قیمت ارزان هستند. قیمت اینترنت در این کشورها، به طور میانگین مبلغی بین ۳ تا ۶ دلار در ماه است.

پس از این کشورها، رومانی، بلغارستان و بلاروس نیز با میانگین قیمت کم‌تر از ۱۰ دلار در ماه، کشورهایی با اینترنت ارزان به شمار می‌روند. در این آمار، قیمت‌ها براساس اینترنت با حجم نامحدود در نظر گرفته شده است.

 جایگاه قیمت اینترنت ایران در دنیا

در فهرست جهانی قیمت ماهانه اینترنت که براساس حجم نامحدود، با سرعت ۶۰ مگابیت بر ثانیه و بیش از آن در نظر گرفته شده است، ایران یکی از کشورهای دارای اینترنت گران به حساب می‌آید و با میانگین قیمت ۸۵/۶۵ دلار در ماه، دهمین کشور دارای اینترنت گران می‌باشد.

در این بین، عمان، عراق، لبنان، سوریه و پاکستان، جایگاه بهتری نسبت به ایران دارند و دارای اینترنت ارزان‌تری هستند.

در فهرست اخیر گران‌ترین و ارزان‌ترین اینترنت‌های دنیا، کشورهایی همچون فرانسه، ایتالیا، هلند، سوئد، انگلستان، آلمان، کانادا، اتریش، اسپانیا و ژاپن، از نظر قیمت اینترنت، نرخ نزدیکی به یکدیگر دارند و با فواصل کمی نسبت به یکدیگر در میانه فهرست کشورهای دارای گران‌ترین و ارزان‌ترین اینترنت‌های دنیا قرار گرفته‌اند و به نظر می‌رسد که از نرخ منطقی و مناسبی نسبت به هزینه ماهانه مردم خود برخوردارند.

با توجه به چنین آماری، واضح است که کشور ما، برای رسیدن به نرخی منطقی در ارائه اینترنت به مردم، نیازمند توجه و فعالیت بیشتر و توسعه بهتر زیرساخت‌ها و سیاست‌های خود در این زمینه می‌باشد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.