تحریم های جدید کنگره آمریکا علیه سه کشور ایران، روسیه وکره شمالی موج تازه ای از تنش های منطقه ای در نقاط مختلف جهان ایجاد کرده است.

منافع متقابل اروپا و آمریکا

به گزارش قدس آنلاین، تحریم های جدید کنگره آمریکا علیه سه کشور ایران، روسیه وکره شمالی موج تازه ای از تنش های منطقه ای در نقاط مختلف جهان ایجاد کرده است. علاوه بر موضع گیری های صریح لاوروف علیه دولت آمریکا، فشار های وزارت خزانه داری آمریکا به دولت چین برای عدم ارتباط تجاری با کره شمالی نیز منجر به اختلافات منطقه ای میان ژاپن و چین شده است. همه اینها در کنار واکنش آتی اتحادیه اروپا به این تحریم ها یکی از مهم ترین نکات حاشیه ای آن خواهد بود. اروپای بدون انگلستان در شرایطی به حیات اقتصادی خود ادامه می دهد که به شدت به گاز وارداتی روسها نیازمند است و البته اختلافات این اتحادیه در اجلاس «جی ۲۰» با رئیس جمهور تاجرمعاب آمریکا نشان داد که اعضای اصلی اتحادیه اروپا منافع کشورشان و قاره سبز را اینبار نمیخواهند در مقابل منافع آمریکایی ها ببازند.
برهمین اساس عدم واکنش سریع اتحادیه اروپا به تحریم های جدید کنگره می تواند نشانگر این موضوع باشد که اروپایی ها نمی خواهند نسخه ای مشابه آمریکا برای روسیه و حتی در قدم بعدی چین بپیچند.

ژاپن ۲ نهاد چینی را در ارتباط با کره شمالی تحریم کرد

در ادامه تشدید تنش‌ها در شبه جزیره کره و اقدام واشنگتن در تصویب تحریم‌ها علیه کره شمالی در کنگره آمریکا، ژاپن هم از اقدام تحریمی علیه پیونگ یانگ خبر داده است.وزیر خارجه ژاپن تنها ساعاتی پس از تصویب طرح تحریم‌های ایران، روسیه و کره شمالی در کنگره آمریکا، اعلام کرد که این کشور دارایی‌های ۵ سازمان و ۹ فرد حقیقی مرتبط با کره شمالی را توقیف می‌کند.به گزارش رویترز، بیانیه «فومیو کیشیدا» درباره این تحریم‌ها در حالی منتشر شده که در بین اسامی منتشر شده توسط وزارت خارجه ژاپن، نام دو شرکت چینی هم دیده می‌شود.

چین، در پاسخی سریع به اعلام خبر توقیف دارایی‌های دو شرکت چینی توسط ژاپن، این اقدام را غیرقابل قبول و اشتباه خوانده است.سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد: «ما قطعا مخالف اقدام از سوی هر کشوری برای اعمال هرگونه تحریم یکجانبه به دور از چارچوب شورای امنیت سازمان ملل هستیم به ویژه اگر چنین اقدام‌هایی علیه نهادها و اشخاص حقیقی چین باشد». «لو کانگ» در کنفرانسی خبری افزود: «اگر ژاپن بر انجام این کار اصرار دارد، چنین موضوعی موانع سیاسی بزرگی برای همکاری بین چین و ژاپن درباره موضوع شبه جزیره کره ایجاد خواهد کرد».

مسکو به سفارت آمریکا دستور داد تعداد دیپلمات‌هایش را کاهش دهد

دولت روسیه خواستار کاهش تعداد دیپلماتهای آمریکایی در این کشور شدوزارت خارجه روسیه به سفارت آمریکا دستور داده تعداد دیپلماتهایش را از میزان فعلی به ۴۵۵ نفر کاهش دهد. روسیه همچنین دسترسی سفارت آمریکا به بعضی از ساختمانهایش را نیز محدود کرده استوزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد کاهش تعداد دیپلمات‌های آمریکایی و محدود شدن دسترسی سفارتخانه واشنگتن در مسکو به برخی ساختمان‌های آن، در واکنش به تصویب طرح تحریم‌های ضد روسی در مجلس سنای ایالات متحده است.

یک مقام وزارت امور خارجه روسیه پیش از این گفته بود که در صورت امضای قانون تحریم های ضدروسی از سوی ترامپ، مسکو به عنوان یکی از تدابیر ۳۵ دیپلمات آمریکایی را اخراج خواهد کرد.وی افزود: روسیه ممکن است مجموعه ویلایی سفارت آمریکا در منطقه «سربریانی بور» در نزدیک مسکو را نیز توقیف کند. زیرا تحریم های جدید ضدروسی بازپس گرفتن املاک دیپلماتیک روسیه در واشنگتن و نیویورک را غیرممکن خواهد کرد.قانونگذاران آمریکایی اخیرا طرحی جامع را برای اعمال تحریمهای شدیدتر علیه ایران، روسیه و کره شمالی به تصویب رساندند. این درحالیست که کاخ سفید درباره تحریمها علیه مسکو چندان تمایلی ندارد و احتمال وتوی این طرح از سوی دونالد ترامپ وجود دارد.

روسیه: تصمیمات خائنانه آمریکا غیر قابل انتظار است

«فرانس کلینتسویچ» رئیس کمیته امنیتی و دفاعی پارلمان روسیه در واکنش به تحریم های جدید آمریکا ضد روسیه اعلام کرد: تحریم های جدید آمریکا علیه روسیه گواه قوی بحران سیاسی آمریکاست.وی افزود: تصمیمات خائنانه آمریکا غیر قابل انتظار است و نمی توان آنها را پیش بینی کرد موضوعی که نوعی سیاست عدم توازن و بی ثباتی سیاسی آمریکا را نشان می دهد.از سوی دیگر الکسی پوشکوف عضو دومای روسیه نیز در واکنش به این تحریم ها اعلام کرد: تحریم های آمریکا ضد روسیه به مثابه جنگ سیاسی آشکار است.

هرچند که اروپا در ادوار گذشته همواره دنباله رو سیاست های دولت آمریکا بوده است. اما با شرایط سخت اقتصادی این روزهای اروپایی ها و داشتن سهم نظاره گره بودن در معاملات هنگفت ترامپ با اعراب خلیج فارس، این چنین به نظر می رسد که این بار اروپای بدون انگلستان در این موج جدید تحریم ها با کنگره همراهی لازم را نداشته باشد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.